• Cex74

Nån mer här på FL som ska cykla Vätternrundan?

Som rubriken säger, nån mer än jag här på FL som ska försöka ta mig runt de 30 milen?
    Har lyckat två ggr tidigare -03 och -05, förra året kom det en bebis emellan så nu är det dax igen.
    Berätta gärna hur det går med träning osv. Här går det sådär, sitter här med tidernas förkylning, nu när jag eg borde vara ute träna som bäst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-12 15:29:56:
    Nähä, tydligen är det bara jag på hela FL som är korkad nog att tycka det är lite småkul o cykla 30 mil..... iaf när jag kommit i mål

• Svar på tråden Nån mer här på FL som ska cykla Vätternrundan?
  • Daalinen

Hej hej, här har du en till som är lika korkad.....Jag ska cykla för första gången i år, min sambo och min svärfar har cyklat tidigare. Är lite nervös samtidigt som jag tycker det ska bli himla skoj...Har du några tips att komma med?

• Cex74

Nä men titta, jag hade gett upp att det fanns nån mer här
    Några speciella tips vet jag inte om jag har, du verkar ju ha tidigare VR cyklister i familjen så du får nog massa goda råd därifrån men de där 100 milen de pratar om att man ska ha i benen inkl 2-3 långturer på 10-15 mil tycker jag nog är bra att ha. Då vet man iaf att man har träning nog för att klara det, det kändes bra att veta första gången jag stod vid startsnöret och var så nervös att jag trodde jag skulle kräkas men det gick över efter ett par hundra meters cyklig och jag kom ju runt.
    Tyvärr har jag bara fått ihop 63 mil hittils i år (undra om det beror på att jag numera har en 11 mån tjej här hemma som tar all tid ) men jobbar på att få ihop några fler, ska bla köra min 5:e Tjejvättern helgen innan. Annars får jag väl köra på rutin, efter 2 rundor räknas man väl till veteranerna hihi
    Sen gäller det bara att ta det lungt köra i sin egen takt alltid hittar man nån o prata lite med när det blir jobbigt.
    När startar du? Jag startar strax före 23, tycker det är skönt o veta att man har tid på sig.

• Daalinen

Ja du har rätt, man behöver ha lite träning i bagaget för att veta vad man ger sig in på...jag har nog runt 60 timmar än så länge. Jag startar i hop med min sambo, tror det var 22,30 om jag inte minns fel.
    Min cykel är inte så kul, funderar på att låna min svärmors cykel, den är helt ny.
    Hur många växlar har du? hur många är att rekommendera?
    Skulle helst vilja köpa en ny cykel, men har inte råd för tillfället.
    Jag ska verkligen ta det lugnt och hålla det på en rolig nivå, har inget föregående resultat att försöka slå heller...ser det mest som en kul grej, har alltid viljat vara en friskis-människa...så nu efter 12 kilos viktnedgång så tänkte jag dra i gång...har börjat seglakurs också....ska bli en riktig frilufstjej...hihi

• Cex74

Jag kollade precis o jag o min kompis startar 22.40, så vi kanske springer på varandra ibland alla cyklar där
    Jag kör en 16 växlad merida "racer" men min första runda körde jag på en hybrid med 21 växlar det gick det med. Har tom sett folk på vanliga 3 växlade o dom kommer runt dom oxå men visst känner jag skillnad nu när jag har en "bättre"cykel.
    Min cykelkarriär startade oxå när jag bestämde mig för att bli av med en massa onödiga kilon för några år sen, nu har jag dragit på mig några kilon igen efter att jag fick barn men jag ska försöka cykla bort dom nu i sommar
    Mitt mål iår är bara att ta mig runt, 2005 körde jag på 14.5 timmar men då hade jag tränat hårt hela året och det har jag INTE gjort i år....

• Shamrock

It's not about the bike ;)

• Cex74

Oh nej, du menar att det inte räcker om jag köper en snuskigt dyr cykel o lite fräcka kläder till nästa år, måste jag träna iaf........??

• Daalinen

hehehe rolig du Cex74....
    Om de ändå vore så

14,5 är ju jättebra.
    Min sambo cyklade på ca 19 förra året, han hade knappt cyklat till jobbet innan dess..helt otränad.

Jag ska provcykla min svärmors cykel i veckan, den har nog 7 växlar trodde hon....det ska nog gå bra...jag är envis, mitt mål är ta mig runt...

Hoppas vi får fint väder...längtar lite nu faktiskt...ska bli kul!

Ja vi kanske cyklar på varann någonstans.

Lycka till!!!!

• Jockelina

Här är en till som ska cykla de 30 milen runt Vättern. Det blir min fjärdegång. Jag har inte alls så många mil i benen än så länge är det 39 mil men det blir 8 till imorgon då jag ska köra en cykeltävling. Förra året hade jag bra 40 mil i benen och då körde jag trots det på strax över 12 timmar. Bara det inte regnar eller är kallat för då är det ingen rolig upplevelse. Man blir lite kräsen när mn har cyklat några gånger innan.

Lycka till ni andra som också ska köra.
    Själv så statar jag 04:30!!

• Cex74

En till som cyklar, vad kul
    12 timmar, Solgudinnan, vilket proffs du måste vara, där ligger jag i lä

Den här veckan får vi väl ladda o vila allt vad vi kan så vi får en trevligt resa runt sjön. Hoppas solen skiner lite på oss oxå, allt blir så mycket roligare då.

Jag körde min 5:e tjejvättern i lördags så det blev nog mitt sista träningspass och det kändes bra trots värmen.
    Nu har jag tre dagar med att dricka Carboloader framför mig, dricker det för då tror jag det går bättre, om det eg gör nån skillnad vet jag inte men jag inbillar mig det iaf

Kör hårt o lycka till på fredag, tjejer!

• Milzon

Hej! Kul med fler som ska cykla!! Jag startar 01:52. Vaknade upp i morse och kännde av begynande halsont, man blir ju helnojig, sjuk nu är ju helt otänkbart!! Annars börjar jag bli riktigt laddad nu, fundera bara lite kring pakning och så, just nu har jag plockat bort pakethållaren och har midjeväska och sadelväska, men det känns som om jag skulle vilja ha mer med mig om det blir lurigt väder vilket det verkar bli,, ja jag det löser sig väl! Lycka till!!

• Daalinen

Hej på er allihop.
    Nu måste jag få veta hur det gått för er?

Jag gjorde som sagt mitt första lopp.
    skratta inte nu, men det tog 22 timmar....efter jönköping fick jag enorma ryggsmärtor, fick stanna stup i ett.
    jag grät de sista 4 milen, men envis som jag är tog jag mig i mål.
    Jag är så nöjd nu...mitt mål var att ta mig runt, skit i tiden!!!
    Ska jag ställa upp nästa år så ska jag vara mer tränad i överkroppen och ha en cykel som jag är van vid.
    Cyklade på svärfars cykel, helt ovan...inte bra.
    Rumpan min klarade sig bra och benen orkade fullt ut...men ryggen min förstörde hela nöjet....
    Men nu är jag åtminstone nöjd och stolt över mig själv. glad att jag inte bröt.

Vill höra hur det gick för er...berätta..

• Cex74

Halloj!

Härligt jobbat Daalinen
    Jag brukar alltid säga att det är de som håller på många timmar som verkligen gör en bedrift, de som kör runt på 7-8 timmar hinner ju knappt få upp värmen förrän de är hemma igen

Här gick det sämre, trots att jag kände mig lite "ur form" på fredagen så stod jag där i startfållan o drog iväg vid 22.40, tänkte att det nog bara var nerverna som spökade
    De första milen flöt på bra, allt kändes ok men sen strax efter Gränna hände nått, jag fick ont överallt, benen stelnade till o jag kände mig inte pigg alls, bestämde mig för att fortsätta till Jönköping, äta o känna efter om jag skulle fortsätta eller inte, det blev inte.....
    Så det som skulle bli min tredje runda slutade på en buss tillbaka till Motala... men men nu vet jag hur det är att åka "brytbussen" oxå, den var full till sista plats så ensam var jag inte Är glad att jag slapp bryta pga av skador och omkullkörningar mm som många andra, det kom bla en dansk med sin cykel i flera delar efter en krasch, han var ok men cykeln mådde nog sämre
    Lite snopet känns det ju men jag kommer igen, har jag klarat det 2 ggr tidigare så klarar jag nog några rundor till innan jag lägger cykeln på hyllan Ev. blir det till att köra Vasatrampet i Mora den 14 augusti.

• Daalinen

Cex74:
    Hej hej!

Du gjorde rätt som bröt om du inte mådde bra, du har ju klarat rundan förut så du vet ju att du klarar av det.
    Jag var bara tvungen att bevisa för mig själv att jag inte alltid ger upp...lite dumdristigt när man har såna smärtor men nu vet jag att jag klarar det i allafall.

I Gränna blev det jävligt kallt, jag höll på att frysa i hjäl, hade som tur väl en go fleecejacka med mig, men jag svor många ramsor ner till jönköping.

Jag funderar på tjejmilen i september, och kanske tjejvättern nästa år. får väl se när träningsvärken släpper så man kan börja röra på sig igen..

• Milzon

Hej!! Klart bättre att bryta om det inte känns bra än att loppen enbart blir en pina. För mig tog det nästan 16 timmar att ta sig runt, hade väl räknat med lite bättre tid, men men... Nu är jag iaf taggad för nästa år, är sugen på en ny cykel, och mer träning! Synd bara att det aldrig går att få med några tjej kompisar på den här typen av aktiviter, jag är så sugen på att cykla tjejvättern nästa år och kanske göra en tidssatsning, men då är det ju bra om man är ett gäng!

Svar på tråden Nån mer här på FL som ska cykla Vätternrundan?