Vad tjänar en Lokförare?
Som rubriken lyder, vad tjänar en nyutbildad lokförare på ett ungefär?
Som rubriken lyder, vad tjänar en nyutbildad lokförare på ett ungefär?
Hittade detta...
Lön
Lokförarnas löner varierar beroende på vilket trafikföretag man arbetar för. En färdigutbildad lokförare på Connex Sverige AB tjänar mellan 19 800 kronor och 23 300 kronor i månaden. Observera att du har olika tillägg till din lön, till exempel traktamente. Siffrorna gäller från nivån för år 2004. Ersättning för obekväm arbetstid tillkommer.
Beror på var man jobbar (vilket bolag eller om man är på ett bemanningsföretag), vilka tåg man kör (passagerarare/gods eller dag/natt) osv.
aha... ok men låt säga Connex då, vad ligger Ob på? kväll,natt,helg?
Vet inte exakt vad de olika bolagen betalar, tyvärr. Ska du läsa till lokförare? Riktigt svårt att komma in o en jobbig utbildning, men ett toppenjobb - det är vad jag har hört. Har jobba som tågvärd.
nej jag vet inte jag skulle bara läsa upp lite annat för att få upp lönen men så såg jag att dem här har en ny lokförar utbildning och tänkte att det kan ju vara lite kul. Men jag har ingen aning om hur jobbet ser ut, om det finns jobb, vad man tjänar eller nånting annat än att man kör tåg ungefär... Vill ha lite mer kött på benen innan jag vet om jag vill söka eller inte.
Jag tycker jag ser platsannonser på lokförare hela tiden!
Bara så du vet.
Men det är här nere det, vet ju inte var du bor
TS: Det råder stor brist på lokförare och det kommer öka. Just nu finns det KY-utbildningar i Mjölby och Hallsberg.
Jag gick halva utbildningen i Hallsberg så säg till om du vill veta mer.
Min svärfar har arbetat som Lokförare i 26 år och har nyligen blivit erbjuden en ny tjänst i ett norskt företag. Ingångslönen där med traktamente och OB hamnade på 57.000.
Så det är olika beroende på vilket företag och om de är intresserade av en.
Min man ska påbörja sin utbildning till lokförare nu till hösten!
Ni som pluggar nu, får man lära sig nåt under utbildningen om hälsoriskerna med de kraftiga elektromagnetiska fält som finns i förarkupén när man kör ellok?
Det har väl säkert blivit bättre nuförtiden men åtminstone jag har fått lära mig att lokförare = mångdubbel risk för bla hjärncancer, p g a magnetfälten.
Bimsan: Inte under den tid jag läste.
hmmm Danitra det har startat eller rättare det startar en utbildning här i obygden också (Vännäs) nu till hösten det var den jag funderade på... Vad var intagningsproven då du gick? och varför hoppade du av?
NiXxi hmmm lät ju grejt och härifrån är det ju inte såå långt till norge heller hehe
Se där.
Jag gick i Hallsberg och intagningsproven var uppdelade mellan ordförståelse, logik, matte och sånt.
Gick man vidare från dom så fick man göra lite andra test, dom var riktigt svåra!
Jag hoppade av eftersom jag blev gravid och fick foglossning och valde att inte fortsätta eftersom jag kände att det inte var min grej.
danitra... ok var det mkt matte?
FiaÅ: Nej, lätt matte på tid. Inga svåra ekvationer eller så.
Min pappa jobbar som chef på connex och försöker hetsa min sambo att söka som lokförare för att det är brist på det.
Konstigt att han inte sagt att det är någon utbildning i vännäs.. men är det ky alltså? inte nån internutbildning?
FruIndosaurie tja Vännäs är ju ingen världsmetropol så han kanske bara inte vet så mkt om det än? den är ju som sagt ny och har inte dragit igång än. Den är på Liljaskolan www.lilja.vannas.se/Komvux%20ht-02/index.shtml
en vuxenutbildning.
Danitra ok så bra för jag är ingen höjdare på matte då hade jag blivit kirurg eller tandläkare iställer
FiaÅkotten
haha. Min pappa vet allt som sker inom företaget Dom har ju en massa personal från Vännäs.
Dock var det ju inte en internutbildning så då vet han ist inget
FruIndosaurie haha ok nej detta är en KY utbildning får se kanske man blir kollega med din far om jag nu ens söker utbildningen vill säga