• lycklig skorpion

Kolik! Vad göra?

Min lille son pa tva veckor har börjat skrika en stund efter amningen kvälls-och nattetid. Är det kolik eller kan det vara nagot annat? Är kolik detsamma som magknip som barnen kan fa om mamman äter nagot olämpligt eller är det tva olika saker? Vad kan man göra för att undvika kolik och hjälpa bebisen när han har ont? Hur länge har en bebis kolik, kan det halla i sig flera manader?

Hoppas nagon kan svara pa mina kolikfragor! Skulle vilja sova lite inatt...

• Svar på tråden Kolik! Vad göra?
  • Blue Dragon

I Sverige finns något som heter Miniform som man ger bebisen innan måltid. Det ska slå sönder luftbubblor i magen och minska besvären.

• missteddy

man kan ge miniform droppar så minskar det att barnet får ont i magen de finns att köpa reseptfria på apoteket man börjar med 10 droppar sedan kan man öka om det inte hjälper man ger dropparna före varje mål mat

• Drakugglan

Det behöver inte vara kolik om det bara är kvälls och nattetid. Din mjölk är inte lika fet på kvällarna och han kanske är mer hungrig eller vill bara ha mer närhet och är snuttig. "Bök-och-stök-perioderna" kommer oftast kvällstid.

En bebis som har kolik kan ha det i flera månader.
    Den kan vara något som du ätit som gör att han fått magknip.
    Oavsett vilket, det får tiden utvisa, så kan du lindra magknipet/bubblandet i magen med Minifom. Finns att köpa på apoteket. Då ger man tio droppar till bebisen innan matning varje gång och så ska det lindra.
    Om du tro det är något du ätit så undvik rotfrukter, lök, broccoli och sådant som du vet att du själv blir gasig av.
    Man kan även pröva att ge babymassage. Fråga på bvc så visar de dig hur man gör.

• JoiPoi

Kolik kan de ha från första levnadveckan o upp till 3 månader,men man kan lindra det med Minifom droppar. En oral lösning som man ger ca 10 droppar innan varje amning (3timmars mellanrum),finns på apoteket.
    Sen kan de ju ha magknip ifall du ätit nåt konstigt,som kanske går över efter en dag.

• Hannah76

Prova Minifom, vi gav 20 droppar innan varje amning. Det finfördelar luftbubblorna i kan på det sättet minska magknip. Du kan även prova att utesluta mjölk helt ur din kost.

• M26

Det behöver inte vara kolik. När jag menar kolik menar jag 3-månaders kolik. Magknip kan de ha i början. Det är väl en mild form av kolik antar jag. Det hade båda mina barn första veckorna, men sedan gick det över. Värst var det på kvällen då vi fick bära och vagga barnen till sömns. Läkaren sa att det berodde på att små bebisar har omogna tarmar. Det går över även om det kan vara lite påfrestande i början.

• Arctura

Det är ju lite knepigt att svara på om det är kolik eller inte. Man får pröva sig fram helt enkelt! Börja med att "rapa" honom ordentligt efter han ätit. Undvik vissa produkter som är kända att ge bebisen magknip (om du ammar), choklad, lök och vindruvor bla, är kända saker! Fortsätter det kanske du kan börja ge minifom droppar som finns att köpa på apoteket.

För min dotter som hade hemsk kolik i ca 5 månader, hjälpte det att massera hennes mage. Vi fick gå massage kurs på bvc och lärde oss där en jättebra massage för att driva ut luft ur tarmarna. Kolla upp det...

Till sist så finns det ju akupunktur för kolikbarn. Har ej testat själv, men skulle vi fått möjligheten så skulle jag inte tvekat!!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • klickann

Har hört om ngr jättejobbiga kolikfall där de faktiskt blitt hjälpta av akupunktur.

• lycklig skorpion

Tack för alla tips! Jag bor inte i Sverige sa jag har tyvärr inte tillgang till BVC. Kan nagon därför ge lite tips pa hur man masserar bebisens mage? Ska kolla upp om det finns nagon motsvarighet till Miniform här...

• Arctura

"Kummin är en bra krydda som kan fungera lindrande mot gaser både när du äter den, och om du ger svagt kumminte till din son, t ex 2-3 teskedar per dag. Anis och fänkål har liknande verkan. Om du kokar te, så ska du lägga i en tesked av fröna (blanda gärna) i en tekopp kallt vatten och låta koka upp under lock. Låt koka 2 -3 minuter och svalna. Drick eller ge utspätt med hälften kokt avsvalnat vatten, 1-2 tsk till din son. "

http://www.weleda.se/weleda_baby/fraagor_och_svar/amning/alla_fraagor/barnets_haelsa/vad_hjaelper_mot_kolik/

Detta hittade jag när jag sökte om allternativ till minifom droppar!!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • lilleli

vi hade en babysitter med vibrator som hjälpte bra på kvällarna när lillkillen var orolig...

• lycklig skorpion

Nagon mer som har bra tips?

Svar på tråden Kolik! Vad göra?