• MonicaH

Nån som har recept på mat med kokosmjölk???

Är det okey för små barn att äta kokosmjölk? Vill gärna ha goda recept tänkte göra med fläskött

• Svar på tråden Nån som har recept på mat med kokosmjölk???
  • Laire

Fungerar inte länken går du in på www.tasteline.com och klickar på "vad jag har hemma" i rutan ganska långt upp, mitt på sidan.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Heobaldia

Detta är gott (ja även utan kött)
    Koka ris och bryn köttet, lägg det på en tallrik så länge.
    Stek lök, blandade grönsaker vad man nu har (findus frysta tahi grönsaker går utmärkt) i olja i en relativit stor stekpanna
    Häll i köttet igen efter att grönsakerna är färdig frästa.
    Häll i en klick rödcurrypasta 1,5tsk-1msk beroende på hur starkt man vill ha.
    Häll tillsist över en bruk kokosmjölk och låt puttra ett tag
    (ett tips om man vill ha light produkter. Köp vanlig kokosmjölk, ta hälften av kokosmjölken i burken, spä sedan ut den med lika mkt vatten)
    Spä ut med vatten om det behövs. ÖLåt puttra ytterligare än stund

Smaka av, häll i mer currypasta om det behövs. ev behövs det lite kycklingfond, men det får man känna efter.

Ät ihop med riset och drick nått gott till.

• JoiPoi

Jag har gjort en god cocosgryta med fisk i! ( Till mig själv men går väl till barn oxå)
    Cocosmjölk
    Frusen Torskfilé/Sej
    Ingefära
    Lime

Häll cocosmjölk i en kastrull,koka upp,lägg i fisken. Kryddas med ingefära,lime (skal,saft),spä ut med vatten/mjölk (blir godare med mjölk ycker jag).
    Sen kan du ha tex ärtor,paprika mm,vad du känner.
    Super gott med ris!

• AnnaK

Pannkaka m. kokosmjölk
    3 ägg
    3 dl vetemjöl (eller ½ dl graham + 2½ dl vete)
    4 dl kokosmjölk (= 1 brk, kontrollera innehåll)
    1 dl mjölk
    1 dl vatten
    lite salt
    Gör precis som vanligt, d.v.s vispa ihop ägg + mjöl + vätska lite i taget. Salta och låt stå och dra en stund.
    Grädda pannkakorna med margarin eller rapsolja.

• AnnaK

Thailändsk fläskfilé

4 port
    500 g fläskfilé
    2-3 purjolökar
    2-3 vitlöksklyftor
    1/2 - 1 röd pepparfrukt eller 1/2 -1 tsk sambal oelek
    smör, 1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 msk färsk ingefära eller 1 tsk malen
    1 köttbuljongtärning
    2 dl kokosmjölk
    2 dl matyoghurt

Skär köttet i 2 cm tjocka skivor. Skölj och skär purjolökarna i sneda skivor. Skala och skiva vitlöken. Dela, kärna ur och strimla pepparfrukten. Stek köttet i smör i en stekpanna ca 3 min/sida. Salta och peppra. Fräs grönsakerna i smör i en traktörpanna några min. Smaksätt med riven ingerfära och smula i buljongtärningen. Häll i kokosmjölk och matyoghurt. Lägg i köttet och låt grytan koka upp. Smaksätt med salt och servera direkt med kokt ris.
    Tips: Köttet kan stekas
    i förväg.

• AnnaK

Skinkgryta med paprika och kokosmjölk 5 port

500g färsk skinka
    ½ purjolök
    1 röd paprika
    2 dl grönsaksbuljong (vatten +buljongtärning) Kolla innehåll
    1 dl Kokosmjölk
    1½ msk vetemjöl/ Potatismjöl
    Salt och peppar

Strimla skinkan, purjolöken och paprikan och fräs dem i lite olja. Tillsätt vattet och buljongtärningen och låt puttra i ca 5 min. Blanda kokosmjölken med mjölet och blanda ner i grytan och koka upp. Servera med ris.

• AnnaK

Gäng Panäng Muu Ingredienser:
    200 g fläsk kött av Bog
    1 burk av kokosmjölk 400 ml
    2-3 tsk Panang curry pasta kan köpas på burk i Asiatiska livsmedelsaffärer.
    1 tsk salt
    1-2 tsk socker
    1/2 röd thaichilipeppar eller1/4 röd paprika skärs i strimlor
    2-3 kaffir-limeblad i strimlor
    Beskrivning:
    Häll 1dl kokosmjölk i en kastrull och rör ner currypastan låt sjuda på medelstark värme, sänk värmen ,tillsätt fläskkött och rör om långsamt så att allt blandas. Tillsätt resten av kokosmjölken och sedan salt och socker. Låt sjuda i 20-30 minuter utan lock tills köttet är mört. Lägg i limeblad och chili och rör om ytterligare 1 minut och smaka av. Rätten ska vara söt, kryddig och lite salt Gaeng Panang ska ha en gyllenröd färg och vara oljiga på ytan. Servera rätten med ris

• AnnaK

Fläskkotlett Hawaii
    Ingredienser 2 port.:

2 fläskkotletter
    1 msk smör eller margarin
    1 krm salt, doft av svartpeppar
    1/2 färsk, skivad och skalad ananas
    eller 2 ringar burkananas
    Sås:
    1/2 dl finhackad lök
    1/2 dl finhackad röd paprika
    1 msk olja
    1/2 msk curry
    ca 1 dl kokosmjölk ur burk
    1 krm salt
    1 skivad banan
    Så här gör du:
    Torka av kotletterna. Klipp jack utmed fläskkanten så att kotletterna inte vrider upp sig under stekningen. Lägg dem i lätt brynt matfett i stekpanna på medelvarm platta. Stek kotletterna 6-8 minuter på varje sida. De kan också grillas på träkolsgrill. Lägg ananasskivorna i samma panna när kotletterna vänds och stek på bägge sidor. Salta och peppra just som kotletterna vänds.
    Sås: Fräs lök och paprika en minut i olja i en liten kastrull. Rör ner curryn och fräs ytterligare en halv minut. Skaka kokosmjölksburken innan den öppnas och rör ner vätska i såsen. Koka upp. Smaka av med salt och vänd ner bananskivorna så att de nätt och jämnt blir varma före servering. Späd såsen med kokosmjölk eller vatten om den blir för tjock ifall den måste vänta.
    Servera kotletterna med färska morötter, nätt och jämnt kokta, ananas, sås och ris.

Tips! Frys in resten av kokosmjölken för senare bruk. Den tinas direkt i en såskastrull vid behov

• jessapessa

Jag brukar woka grönsaker och kyckling (fungerar nog med fläskkött också) häller i en burk kokosmjölk och sweetchili-sås.
    Smarrigt

Svar på tråden Nån som har recept på mat med kokosmjölk???