• Amelié77

Böcker om barns utvecklig, barnuppfostran och barnskötsel?

Jag har en dotter på snart 2 veckor. Jag känner mig ganska ny inom området så jag skulle vilja läsa på lite om barns utvecklig, barnuppfostran och barnskötsel. Kan någon rekommendera några bra böcker?

• Svar på tråden Böcker om barns utvecklig, barnuppfostran och barnskötsel?
  • Cindra

"Barn de första fem åren" av Penelope Leach, en klassiker!!! Finns billigt på bokrean nu, har jag sett.
    Annars Anna Wahlgrens "Barnaboken", om man nu gillar henne...

• Meta83

Jag har skaffat mig boken som folk kallar för bibeln "Växa och upptäcka världen" som är om barns utvecklingssprång det första levnadsåret. Finns på adlibris.se för typ 35:-

Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • MissKate

Barn- de första fem åren av Penelope Leach. På Bonniers förlag. den har jag tyckt varit bra.. Annars finns det ju flera bra sidor på nätet.. Här kommer en..

www.vardguiden.se/Article.asp

Grattis till tillskottet.

• MissKate

Och TS, kom ihåg att du är en superbra mamma även om allt känns förjävligt emellanåt. så känner de flesta, bara det att inte många pratar om det. Det är inte alltid "rosa moln" med en nyfödd.

• M26

"Stora boken om barn" tar upp allt från graviditet till 6-åringar. Står även om sjukdomar, måltidsförslag osv. Trotsboken är jättebra och beskriver de olika "mentala" utvecklingsstadierna från att bebisen är 5 veckor tror jag. Bra när man har en trotsig 2-åring att få läsa om att han är helt normal !

• Drakugglan

"Titta vad jag kan " av Ylva Ellneby
    "Babyliv" ...har tyvärr glömt bort vad författaren heter. En man.

Sedan är du välkommen in till mig att ställa frågor och undra om du vill. Jag fördjupade mig oxå i mycket böcker när jag fick min son även fast jag hade erfarenhet sedan innan av min lillebror och som barnflicka till två kusiner.

• Amelié77

Tack för alla bra tips!
    Ska definitivt beställa några av dem på nätet snart.
    Frågan är bara när jag ska hinna läsa dem

• reggaewoman

Jag har inga namn nu men jag rekommenderar dig att använda dig av böcker som används på förlärarutbildning. Då kan du vara säker på att det finns vetenskaplig grund till det som skrivs och inte bara ärnågot allmänt tyckande. Som lekman kan det naturligtvis vara svårt att bedömma böckerna själv. Ska se om jag kan komma med något tips imorgon! Finns otroligt mycket bra!

Men viktigast är; var barn är en individ med särskilda behov och förutsättningar och inget barn är bättre än något annat. Du ska fostra ditt barn genom uppmuntran och stöd för den individualitet som just ditt barn utvecklar, inte genom att klaga,förmana ellerförsöka ändra! Då utvecklar barnet tillit till den egna förmågan vilket är grundläggande för en positiv identitetsutveckling vilken ärgrunden för empatisk utveckling och social utveckling...som är grunden till så otroligt mycket mer!

• danitra

Nära föräldrar av Jorun Modén är ett bra komplement till dom traditionella böckerna.

• mrsjling

"Nära Föräldrar" av Jorun Modén...Jätte bra!

"Barnaboken" Anna Wahlgren, billig på bokus. Den är fantastisk tycker jag! Vissa grejer är lite gammeldags men dom kan man hoppa över, annars super. Rekommenderas!

"I huvudet på din bäbis" som säljs genom Vi Föräldrar (rea nu på hemsidan www.viforaldrar.se )

Sen kan jag rekommendera alla Jesper Juuls böcker som finns på pocket nu. Framförallt "Ditt kompetenta barn".

Svar på tråden Böcker om barns utvecklig, barnuppfostran och barnskötsel?