• Anonym (fattig?)

Har vi dåligt med pengar?

Vi har cirka 3000 kronor över efter det att räkningarna blivit betalda varje månad. Vi är två vuxna och två barn. Det ska alltså räcka till mat, blöjor, kläder osv

Är det normalt idag att ha så lite pengar kvar?

Är nervös varje månad att det ska komma någon extra räkning, vilket vår ekonomi inte håller för.

Hur ska man lösa det med pengarna?

• Svar på tråden Har vi dåligt med pengar?
  • Anonym (E)

Fattig, jag vet inte. Jag skulle känna mig fattig om vi hade det så. Men det beror ju på hur ni bor. Man kan ju göra av med jättemycket pengar på fasta utgifter.
    Vad får ni ut i månaden?

• delifi2

jag skulle känna mig super rik om vi hade kvar så mycket pengar.

vi brukar storhandla för ca 2000 och då har vi efter det vi betalt räkningar och maten då. då brukar vi ha kvar mindre än 1000:-

• Anonym (fattig?)

Min man får ut kanske 12000 i månaden och jag 6000 (har fp)

Vi bor ganska dyrt (6200), men har inte så mycket att välja på. Lägenheter kostar så mycket här och vi hittar/får ingen billigare och mindre.
    Letar t o m tvåor.

Sedan har vi csn och betalar på (2000 i månaden)
    Sedan är det telefon, internet, el osv. Vi har rensat bort alla små räkningar osv.
    Försäkringar betalar vi och så har vi ett banklån (1300 i månaden)

• Amatea

Det är ju alltid bra att ha en marginal. Inkomsterna kan ju vara svåra att påverka så se över era utgifter- kolla upp alternativa försäkringar, elbolag och telebolag. Säg upp onödiga prenumerationer, mobilabonnemang, träningskort och kanalpaket. Går det att ha billigare bil? Se över matkostnaderna- äter ni lunch ute eller hemlagad mat? Blir det mkt hämtmat? Köper ni snus, cigaretter, smink och kläder?
    Mitt främsta budgettips är att se över just matbiten- man äter flera ggr per dag och kan spara mkt pengar genom att göra storkok och laga god och billig mat, särskilt jmf med köpta luncher och färdigrätter.

• Amatea

Om du betalar till csn kanske du kan få det nedsatt nu när du bara har FP? Är det fp baserat på fullt uttag eller tar du färre dagar/vecka?

• Anonym (fattig?)

Det är just marginaler jag skulle vilja ha. Vi har inga stora problem att klara oss på pengarna vi har, men det är just det om det kommer en extra räkning osv. Man är orolig nför varje månad.

Vi har ingen bil, köper sällan eller aldrig kläder till oss själva. Inga dåliga ovanor, äter väldigt sällan ute osv.

• Anonym (fattig?)

Fp är baserat på fullt uttag och csn får man tydligen inte sänka på de pengar vi har (vi har försökt)

• Anonym

fattig vet jag inte ???? Beror väl lite på om ni har ngt sparkonto oxå ? Tycker det spelar lite roll hur gammal man är oxå...

• Anna Paulita

Jag tycker det är ganska lite, skulle få panik om vi hade 3000 kvar för mat och annat. Herregud, bara vår mat går lätt på 4000. Vi är två vuxna och ett barn.

• Anonym

Det är ganska lite, och vi har det likadant. verklgen skitjobbigt. Har tyvär inga tipps och dela med mig av
    Vi har inget sparkonto att ta av, och sparar inget åt barna, men jag skulle verkligen vilja det. nu har vi båda äntligen fått fasta jobb och kan förhoppningsvis planera bättre i framtidne

Svar på tråden Har vi dåligt med pengar?