• Silverkatten06

Barnmat och Blöjor i Spanien?

Nån som vet hur det är med barnmat och blöjor i Spanien? Finns samma märken som här hemma? Eller kan någon rekommendera några spanska märken som är bra?

• Svar på tråden Barnmat och Blöjor i Spanien?
  • Loulo

Det finns Pampers där, och andra märken också.
    Barnmat är bra också jag kommer inte ihåg namn på dem, men du får köpa vatten i flaska till ditt barn.

• hotten

nestle finns ju , likaså pampers ( heter dock "dodot" på vissa ställen)

• Silverkatten06

Ok, tack för svar. Ska lägga dodot på minnet

• MillanB

Tänk på att blöjorna är dubbelt så dyra som i sverige och att maten har en annan smak och konsistens än vad vi är vana med i Sverige.

• Silverkatten06

MillanB - Bör man ta med sig hemifrån, tycker du? Funderar på hur vi ska göra, det blir ju rätt tung packning om man ska ta med allt hemifrån...

• hotten

du behöver inte ha namnet på minnet, de är samma figurer ås åsnt på blöjorna så du känner igen dem ändå

• Gravid över 40

Jag köpte blöjor på apoteket, bra kvalitet och faktiskt billigare än på supermarkado!

Men barnmaten tycker jag är värdelös i alla fall för en 1 åring. Jag hittade bara burkar som var lös pure, inga bitar i alls och dom var från 1 år! Smakade inget vidare, så jag lagade mest makaroner och tomatsås osv själv...önskade att jag köpt med mig hemifrån, men du kanske har en mindre bebbe?

Tips! Flaskvatten, ingen glass och att man sköljer frukten noga med flaskvatten...men det vet du säkert redan...

Lycka till!

• Silverkatten06

Gravid över 40 - tack för infon om barnmaten. Min son kommer att vara ca 10 månader vid resan. Så kanske blir det till att släpa med mig mat i alla fall, vi ska ju bara vara borta en vecka så det kanske går...

• mrsjling

Vi är där ofta. Barnmaten är jätte kass. Salt och socker i allt. Vi lyckades hitta ekologisk och bra barnmat på vissa apotek. Tips. Men kolla noga innehållsförteckningen. Välling finns ju inte heller så det är bra att ha med. Vi hade med gröt också för deras har socker...suck. Blöjorna är som sagt samma. Däremot finns inte parfymfria våtservetter utan alla luktar starkt och vår kille fick eksem och utslag av dom! Så ta med hemifrån.
    Annars är det ju megabarnvänligt och på restaurang kan man ofta be att få några kokta potatisar, morötter, lite kyckling etc...komponera eget (så länge han inte äter mixat såklart).

Vart ska ni? Tänk på att svenska barnvagnar inte "funkar" i Spanien. Tips är att ha en paraplysulky.

Lycka till!

• hotten

H he he varför skulle svenska barnvagnar inte funka i psanien? vi tillbringar månader där varje år å när dottern var mionsre så hade vi alltid vår stora vagn med oss, det är smidigare å bättre att knuffa i kullerstenar å sand! i bussarna får du ju oavsett inte ta med vagnen fast de så är en paraply sulky utan den skall sättas dit ner,... förstår inte alls vad ovanstående menar..
    välling finns oxå fast många inte verkar fatta det... dock fårn 8 mån el dyl oftast fram till de ersättning.
    burkmaten har jag dock ingen aning om hur de smakar eller innehåller då dottern aldrig ätit sånt..
    ang våtservetter så är det en sak vi tagit med hemmifrån, då jag ioch försig inte letat men inte sett sådanna oparfymerade där.

• mrsjling

Det var därför jag frågade vart dom skulle....om man ska till tex Barcelona så kan man nästan inte åka tunnelbana eller tåg för man kommer inte igenom spärrarna på vissa ställen. Ingenting är handikappanpassat heller så med en stor barnvagn kan det bli problem att ta sig runt, och tungt eftersom det oftast inte ens finns hiss. Men ska man mest åka bil eller gå och man inte behöver ta sig in i små utrymmen så funkar det.
    Vi tillbringar också månader i Spanien, men då i Barcelona.

• Silverkatten06

Jag tackar för allas information och tips och suger åt mig som en svamp.

Vi ska till Alcudia på riktig chartersemester, bara lapa sol och ha det slappt. Sonen kommer vara ca 10 månader vid resan och jag är lite nervös. Jag blir lugnare när jag är förberedd så alla tips och råd mottages tacksamt

• första

Hej,
    Har precis rest med en 11 månaders på en veckas charter. Vi släpade med oss allt (förtom youghurt som vi köpte på plats), kändes tryggt att veta att allt fanns och inte behöva springa och shoppa. Såg dock hippbarnmat i affären.

Ett tips är att ha med någon ny leksak som plockas fram på planet. Då blev åtminstonde vår kille lugn en stund.

• Gävletjejen

Hej.
    Vi var 2 mån i Las Palmas förra året och åker dit nu igen med våra två små barn.

Blöjor: Dodot=Pampers. Pampers i orginal fanns även att köpa på El Cortes. I Las Palmas var blöjorna billigare än i sverige, men det kanske är andra bullar på de mer turistiga orterna.

Barnmat: Inte bra. Vi hittade "Hipp" på El Cortes. Välling finns inte alls, så tag med det om ditt barn äter det.

/M.

• Silverkatten06

Jag tackar och bockar för alla tips!

Ny leksak till planet ska införskaffas! Min kille kan fascineras länge av leksaker som låter, men det är kanske inte så populärt bland medpassagerarna. Fast iof hellre lyssna på en irriterande leksak än en gallskrikande bebis, eller hur?

Välling och gröt ska absolut packas ner, men burkmat? Hmm, minst 2 burkar mat + en burk frukt/dag, blir ju ca 5 kg mat. Får en bebis checka in en egen väska föresten? Eller är det bara en väska per vuxen som gäller?

• Trollungen

Är det likadant i Portugal? Nägon som vet?

• Lindisgbg

Reser också till Alcudia den 1:a juni med en då 21 månaders. Kommer nog att ta med det mesta för att vara på den säkra sidan...

Stolt mamma till Casper
  • Lisena

Om man är ovan resenär tycker jag att man skall ta det säkra före det osäkra och ta med sig det viktigaste så att man kan njuta av en härlig semester.
    Själv åker jag ofta till Spanien och har alltid med mig välling/ersättning och gröt. Jag brukar även ha med mig några barnmatsburkar som reserv.
    Barnmatsburkarna i Spanien innehåller ofta salt(Sal) och socker(azucar), även vanliga märken som Nestlé och Hero. Ibland går det att hitta mat från Hipp och då är det faktiskt samma sortiment som hemma.
    Frutti från Nestlé brukar gå att hitta och då är det samma som hemma.
    Blöjor brukat jag köpa Pampers eller Dodot som de heter i Spanien men även Huggies brukar funka bra.

• picolina

de där me bagage beror på flygbolag. vi reser med sas och där får vi ha 20kg var (vuxna) och maja får ha 10kg + vagn. vi kommer ha med oss mat iaf en måltidsburk om dagen sen lagar jag resten, +välling/gröt.

ღღღ ♥ Maja 22 juli 2006 ♥ ღღღ
Svar på tråden Barnmat och Blöjor i Spanien?