• Anonym

Hormonspiral och ägglossning !!!!

Jag fick insatt en hormonspiral för ca en månad sen hade ägglossning 3 dagar efter mensens slut .. Min BM sa att det var ingen fara men nu har jag ägglossning igen ..
    Har haft sex utan kondom eftersom jag har fått veta att spiralen börjar "verka" direkt .. Min BM sa att man inte hade ägglossning när man hade en hormonspiral ...
    Är lite nojig bara någon som vet ??? Kan även berätta att jag blivit gravid när jag haft p stav kopparspiral och ätit p piller .

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Hormonspiral och ägglossning !!!!
  • Anonym

Hur vet du att du har ägglossning?

• Kiha

ehh man måste ha ägglossning med hormonspiral för jag blev gravid med Levonova efter 3,5år (fast detta är extremt ovanligt) men ändå. Dom säger att hormonspiral är lika säkert som kirurgisk sterilisering

• Anonym

Brösten ömmar och där kommer sånt genomskinligt slem från slidan samma som innan när jag hade ägglossning ..
    Hade sex igår ... Hur länge lever spermier i kroppen ????

• Kiha

Jag tror inte du behöver vara orolig

• C r e d o

Spermier lever 3-5 dygn. Som jag har förstått det (har läst ganska mycket om spiral) så förstör hormonspiralen miljön för spermierna OCH hindrar ägglossning men inte till hundra prosent så klart. Det är väl 99% säkert tror jag, alltså en på hundra att du skulle bli gravid. Testa med äl-test så vet du ju.

• Anonym

japp tack får göra det .. annars får jag väl kontakta min bm efter helgen

• Anonym

men även om det är en på 100 så tror jag inte på det helt att det är 99% hade p stav som där är samma i och blev gravid..

• Kiha

Så här fungerar hormonspiralen:
    Hormonspiralen skyddar mot graviditet genom att gestagenet, gulkroppshormonet, påverkar livmodertappens sekret, som blir tjockare. Det gör det svårt för spermierna att tränga igenom. Slemhinnan i livmodern blir också tunnare så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas. Dessutom påverkar spiralen spermiernas rörlighet inuti livmodern så att befruktning förhindras.

Hur säker är hormonspiralen?

Hormonspiralen anses som mycket säker. Risken att bli gravid när man har hormonspiral beräknas till 0,16 graviditeter per 100 kvinnor under ett år, vilket är i nivå med sterilisering.

• Anonym

tack så mycket =)

• C r e d o

Jo, men hur ofta händer det jämfört med hur många som använt det i många, många år och aldrig blivit gravida? Tror nog att siffrorna stämmer ganska bra ändå, men hundra procent är det ju aldrig.

• Anonym

Ja i vilket fall som helst så lär jag ju märka om jag skulle vara gravid .. =) Tack snälla för alla svar...

• Kiha

det är inte 1 på 100 det är 0.16 på 100... det är lite mycket lite. Och dom 0.16% som blir gravida är antingen gravida när dom satt in den eller att dom har hjärtformad livmoder.... när jag blev gravid med levonova så hade dom ALDRIG sett det på Varken Östra eller Sahlgrenska i Göteborg. Så ovanligt är det.

Svar på tråden Hormonspiral och ägglossning !!!!