• HardrockGoddess

Får jag borra utan lov?

Jo, det är så att jag undrar om man som hyresgäst får borra själv i taket, när man alltså bor i en hyresrätt.

Tänkte borra upp lite gardinstänger i taket, som jag sett att de gjort på IKEA, och så har jag köpt transparenta gardiner i knalliga färger. Detta skall alltså borras upp kring sängen, så det blir någon form av sänghimmel. Borrningen kommer alltså ske mitt i rummet (men i taket).

Nu säger min sambo, som ibland är vän av ordning, att vi måste fråga hyresvärden om lov, för annars kan vi t ex av misstag borra rätt in i ledningar och annat. Jag själv har aldrig hört att man måste fråga om lov, även om det låter rimligt. Scenariot som min sambo framlägger, är att fastighetsskötaren måste komma med ritningar över ledningarna.

Jaha. Men jag vill möblera om imorgon OCH borra och vill inte vänta. Vet någon om det är så här, att man måste fråga om lov?

• Svar på tråden Får jag borra utan lov?
  • Anin4456

Det spelar väl ingen roll... om det är så att ni någon gång ska flytta där ifrån så finns det silikon som man sprutar i hålen för det går att måla över...

Ärlighet varar längst
  • Kajee

Om inte annat så är det väl inte så bra att borra rakt in i en elledning, eller hur? Jag skulle nog kolla upp var ledningarna går för säkerhets skull.  och sen... Allt du gör i en hyreslägenhet har värden rätt att kräva att du återställer till "ursprungligt" skick.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • HardrockGoddess

Nu fick jag en fundering; ledningar kan väl lika gärna gå i väggarna.. och där får man ju borra(?). De går ju i alla fall i närheten av strömbrytarna och elkontakterna

• sparv78

Så länge man lämnar lägenheten i samma skick som man övertog den i så är det inga problem. Ledningar dras väl i väggarna, inte i tak/golv!! Eller? Vi har iallafall inga ledningar i våra tak/golv eftersom det är betongplattor. Lycka till.

• Kajee

För det mesta går de i närheten av elkontakter etc - men det kan finnas undantag. min pojkvän är elektriker och han kollar alltid med en speciell dosa innan han borrar någonstans - tak eller vägg.

• Kajee

Om du borrar i en ledning är det nog tyvärr du som får "skylla dig själv". Det kan gå riktigt illa... Ledsen

• HardrockGoddess

Det står inget ordagrant i kontraktet, mer än att förändringar endast får göras i enlighet med § 24a i Hyreslagen. Så jag får kolla upp det, helt enkelt. Hm

• Kajee

Jag skulle nog helt klart oroa mig mer för vad som händer om man råkar borra i en elledning...

• Mar1lyn

jag har borrat i tak flera gånger utan vare sig tillåtelse av hyresvärd eller elstötar Glad

• Spegel

har borrat i vårat tak flera ggr för att hänga upp sänhimlar och "fångst" från ikea.. Har aldrig frågat hyresvärden om detta. Tycer att det lixom upphägning av tavlor och hyllor är självklarheter. Sen att återställa lägenheten till ursprungligt skick är ju omöjligt oavsett hur varsam du varit...

Svar på tråden Får jag borra utan lov?