• Anonym (Nona)

Resfeber

Jag har sån överdriven resfeber så jag vet inte vart jag ska ta vägen ibland med mig själv. Det är nått jag haft sen jag var liten och som sitter i än.
    Nu går de såklart bättre, väl påväg på resan så släpper det men just steget att ta tex in i tåget som tar emot.
    Man får slå sig fram mellan känslorna med armbågarna och 99% av fallen förlorar man och vänder tillbaka hem med svansen mellan benen när man mycket väl vet att man inte kan förklara sig varför man inte är påväg till den man ska till.
    Släkten är van och bryr sig inte så mycket, de vet att nångång i framtiden kommer ja men mina vänner och framförallt pojkvän lessnar på det och det fullt förståligt.

Helgen såklart likadan igen, alltid ursäkter till mig själv. denna gången panikade jag när tåget var fullt av fulla ungdommar och där stog man höggravid och skulle resa mitt i natten (bra ursäkt va *suck*)
    Ingen seperationsångest, de är bara resfeber som gått över styr känns de som, en som man tappat kontrollen över..

Någon fler som har/haft sån ångest av att resa iväg?
    Kom ni över det och isåfall hur?

• Svar på tråden Resfeber
  • antitanten

Din resfeber kommer från att du är rädd för att komma bort från tryggheten.
    Åtminstone den trygghet som du är trygg i.

Om du bara visste hur många gånger jag vände tvärt efter att ha påbörjat resor då jag var panikångest-sjuk.
    Hur många jobbintervjuer som jag missade för att jag halvvägs mådde så dåligt att jag vände om o åkte hem.
    Till slut blev allt resande en enda stor pina. Ofta får man sådan här ångest när man är gravid, har fått barn osv osv, det handlar om ansvar och krav och så.

Till slut fick jag hjälp, med hjälp av samtal och kognitiv terapi samt medicin.
    Numera kan jag åka vart som helst nästan. Dock ej utomlands pga att jag inte får flyga på grund av hjärtat.

Du kommer att greja det.

• Anonym (vet)

När jag var yngre var jag rädd för allt. Jag åkte aldrig på språkresa, aldrig på resor med mina vänner, vågade inte betala på bussen, vågade inte gå och handla i affären och vågade inte ens ringa mina klasskompisar eller min mamma på jobbet. Då fanns inget ord för det här, alla bara sa att jag var blyg.
    Men idag har jag som löfte till mig själv att alltid utmana mina rädslor, för jag vill inte vara en sån person som låter rädslan (som är ologisk) hindra mig från att leva mitt liv. I början var det oerhört svårt, och jag mådde jättedåligt, fick svettningar och ont i magen. Ibland kräktes jag av rädsla. Men idag har jag rest till främmande länder utan att ens ha bokat boende, flyger härs och tvärs, åker överallt och ringer alla jag vill ringa.

Det går att komma över det. Jag tycker du ska ta kontakt med någon du kan prata med. När du får barn måste du vara stark för barnets skull också.

Svar på tråden Resfeber