Hjälp mig! Ska baka morotskaka...
... måste man ha Philadelphiaost eller kan man ta vilken naturell färskost som helst?
... måste man ha Philadelphiaost eller kan man ta vilken naturell färskost som helst?
Jag har gjort med Icas och det har fungerat hur bra som helst! Philadelphia är ganska hård så om du tar en ost som är lösare bör du inte tillsätta så mycket vätska(ex. lime juice) man kan smaksätta med rivet skal istället;)
mimmamum, kan inte hjälpa dig men jag bakar också morotskaka *fniss', Rosendahls recept som är faaaarlig...
Åh vad skönt ElinI, då vågar jag nog prova!
Julaih, det är Rosendahlskakan jag ska baka, alla säger att den är super!
mimmamum: Skulle man kunna be och få receptet på morotskakan?
Rosendals morotskaka
2,5 dl solrosolja eller annan olja med neutral smak
3,5 dl strösocker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk nyriven muskot
1 tsk kanel
( 1/2 - 1 dl grovt hackade valnötter )
Topping :
150 g smält avsvalnat smör.
200 g Philadelphia ost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
saft och skal från 1/2 citron
Vispa socker och olja vitt. Tillsätt de rivna morötterna och sedan äggen ett i taget.
Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten . Häll smeten i en smord och bröad form c:a 23 cm i diameter.
Grädda kakan i 200 grader i c:a 40 - 45 min.
När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till toppingen till en luftig smet ( tillsätt citronsaften när smeten har tjocknat )
Bred smeten över kakan
Vill slå ett slag för min fettfria morotskaka också! Otroligt saftig.
Kakan
4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
6 dl riven, avrunnen, morot
GLASYR
ca 4 dl florsocker
200 g philadelphiaost
citronsaft
ev 25-50 g mjukt smör, om man vill
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienser och vänd ner det i smeten. Rör sen ner morötterna. Baka i en halvlångpanna, smord och bröad eller fodrad med papper, i nedre delen av ugnen 175 grader, ca 30-45 min.
Ta ut och svalna helt.
Rör ihop glasyren, gärna med elvisp. Smaka av med citronsaften. Bred på kakan och strö över rivet citron + limeskal alt en blandning av kanel och socker.