• Puttra

Doftkänslig

Är jag ensam om att ha blivit doftkänslig?
    Jag är i vecka 6+0 och är otroligt känslig för dofter som tobaksrök, sprit eller vin doft, svett och ibland mat.
    Jag tycker att allt luktar illa!
    Värst är det om doften kommer från min sambo, då kan jag inte gå nära honom. Han tycker att det är jobbigt att jag tycker att han luktar illa, han har ingen större förståelse för detta. Finns det något att göra, eller är det bara att bita ihop?
    Förutom doftkänsligheten så har jag ömma bröst (men det har blivit bättre), lite illamående ibland, trötthet och ett sug på lakrits.

• Svar på tråden Doftkänslig
  • Fama123

Åh grattis! Njut av att känna av din graviditet, njut av att allt luktar äckel! Det är ju underbart, du är ju gravid! Precis som det ska vara.

• Leia81

puttra:
    o harregud....håller mä dig. tobaksrök spyr jag av o vissa matlukter o parfym.

fama:
    hur kan man njuta av att nåt som luktar äckligt, de e la inte underbart om man mår illa av de. de enda som e underbart e att man e gravid!!!

• Fama123

Leia81: Precis, det är ju fantastiskt att vara gravid! Underbart att få må illa av en sådan orsak. Jag säger bara det, passa på att vara stolta över att ni faktiskt kan bli gravida och att kroppen hanterar det på ett bra sätt istället.

• Kessy

OM jag gör. Tyvärr håller det i sig fortfarande, även om det har blivit en aning bättre. Och även om man är glad å få barn, så kan det vara superjobbigt. Får mig att bli så trött ibland, eftersom hyperluktsinne faktiskt anstränger hjärnan mer. Tycker det är skönast att undvika affärer, folksamlingar med massa olika dofter för att inte tala om hur jobbigt det är att vara i t-banan i Stockholm. Sen har jag ju lite halvpanik inför diskhon, för det är något obestämt som luktar apa där. Kan inte tömma ut gamla saker från kylen, utan att spy, så det behöver jag hjälp med.

Det är bara att stå ut, helt enkelt, å vara lite extra snäll mot sig själv. Trist att karln inte fattar, men du får försöka förklara extra tydligt att det beror på hormoner, och det är skitjobbigt för dig med. Längtar så oerhört mkt efter att slippa det här hyperluktsinnet å vara "normal" igen!!

• helenellen

Jag har också fått värsta luktsinnet sen jag blev gravid. Har dock inte haft så jättestora problem med det hittills, tycker mest det är fascinerande. Men visst har det hänt några gånger att det har varit jobbigt, t.ex. när nån i närheten har luktat väldigt mycket tobaksrök.

• Maxie

Jag AVSKYR cigarettrök. Och doften av påskliljor kan vara riktigt kväljande. Är i v 5+6.

• Annapanna vbg

Har oxå fått ett fruktansvärt bra luktsinne. Har haft de hela graviditeten. Känner av när personer i bilen framför mig sitter och röker. Min sambo säger att de är omöjligt, men några minuter senare kommer en glödande fimp ut från bilen. De går väl in i ventilationen i bilen eller nåt. Är väldigt käsnlig när folk har druckit kaffe och sen står och pratar med mig. Luktar verkligen jätteilla och de enda man vill är att vända sig om och gå därifrån. Eller när man vakar mitt i natten och killen ligger emot mitt håll och flåsar, USCH... vad äckligt. killen tyckte sånt var jobbigt i början men han har vant sig nu och han vet när han ska duscha eller borsta tänderna och vet allt vad jag tycker luktar illa. (Nästan allt)=)

• Puttra

Min sambo pratade med sin syster som är sjukskötrska, hon skällde på honom. Så nu är det bättre. Men det han tycker är jobbigt är att det är på honom (alltså honom) jag tycker det luktar värst. Kan förstå honom. Han känner sig lite kränkte och förstår inte hur luktsinnet kan påverkas så mycket. Men vad ska jag göra
    Själklart njuter jag av att vänta barn. Men att njuta av att något luktar så illa att det vänder sig i magen, det kan jag inte. Men visst det är ju inte heller något jag går under av, så länge man vet anledningen så står man ut.
    Låter som om det är flera av er andra som har det värre. Vilka veckor är ni i? Har det blivit värre med tiden?

• PussPrinsen

Det är bara att bita ihop, för mig gick det över efter ungefär tre månader, när det värsta illamåendet gått över. Hade fruktansvärda problem och fick undvika att befinna mig i samma rum som vissa arbetskamrater osv.

Nu är jag i vecka 34 och har inga större problem med lukter! Nu är det andra krämpor istället ;) Det ena efter det andra...

• Kessy

Är i vecka 17 nu, men det har ju blivit en aning bättre.. Men det där med karln, jag läste nånstans att när kvinnor blir gravida så tycker de inte att mannens feromoner luktar lika gott, antagligen för att de redan är befruktade s.a.s. *skratt* På stenåldern så tror jag att kvinnor kanske höll ihop mkt under graviditeter, å att männen ägnade sig mer åt sysslor utanför "grottan".. men det är ju bara spekulationer.

• kreativa jag

Jag reagerar starkt på vissa dofter. Det är otroligt vad kroppen förändras under en graviditet!

• Solstice

Jag fick för mig at total-skura kylskåpet nu i helgen och det var ingen höjdare för mitt känsliga luktsinne upptäckte jag. Inte för att jag hittade några konstiga gröna oigenkännliga saker utan alla dofter som normalt blir i ett kylskåp!
    Håller med "kreativa jag"- inte trodde jag att jag skulle reagera så mycket redan och att jag skulle märka av allt som händer med/i kroppen så mycket redan. Det är faschinerande!

• hammarby

Jaaa du, kan bara hålla med. Tobaksrök är definitivt det värsta!!!! Laga mat är ingen större höjdare heller. Byta bajsblöja på sonen ger mig kväljningar. Och förra året när jag väntade sonen höll det i sig nästan hela graviditeten. Tänk dig att det är sommar och apvarmt..fullpackat på bussar och tunnelbanor i rusningstrafik..svettiga människor..och för att inte tala om lukten från gamla människor (inget ont om dom annars!! men det är också en speciell lite unken doft. Och någon som kommer in i vagnen och precis har släckt en cigg..eller ännu värre: som har en fimp i handen!
    Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.............

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 11 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • hammarby

Maxie...hihi!

Doften från påskliljor är verkligen fruktansvärd!!!!!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 11 ♥ ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Doftkänslig