• Leia81

gravid och brieost

åt brieost igår när jag va på middag o vet inte om den va pastöriserad eller inte, stog inget på den o märkte de efteråt, orolig nu, åt bara en bit på smörgås

• Svar på tråden gravid och brieost
  • nadja84

Troligtvis ingen fara då chansen är liten att dom innehåller dom där farliga bakterierna!!

Grattis till graviditeten

*Dylan 2006-03-25*
  • Velvet Ås

Du behöver inte oroa dig, det är ingen fara. Bara en liten bit sådär är ingen fara. Tänk på att det är olika restriktioner i olika länder så på andra ställen är det ingen fara att äta brieost överhuvudtaget.

Sen har jag för mig att man inte ska äta brieost oavsett den är pastöriserad eller inte.

Du kan vara helt lugn!!!

• Southern Belle

Brieost ska man inte äta pga möglet. Uppvärmd går bra men inte kall.

En liten olycka är säkert ingen fara dock!

• Ningla

hörde igår att i frankrike finns inge sånna rekomendationer om att man inte skulle få äta sådana ostar. Det är visst mest här i detta land. Å menar frankrike är ju inte helt bakom flötet, så tror inte att det ärnågon fara om man råkar äta en sådan ost någongång.

♥ v.36 - Vår ♥
  • midsommarmamma

Enligt livsmedelsverkets rekommendationer ska man inte äta någon sorts mögelost/dessertost även om det står att de gjorts på pastöriserad mjölk. (I stort sett all ost som säljs i Sverige, och särskilt i vanliga butiker, är gjord på pastöriserad mjölk.) Som jag förstått det handlar det om att det inte går att garantera att det inte finns spår av opatöriserad mjölk kvar och att listeria därför_kan_ förekomma. Listeria är dock mycket ovanligt, även i opastöriserade produkter, så risken att det skulle vara skadligt är verkligen minimal. Så, med andra ord, jag skulle inte oroa mig för en liten bit brie, men för att vara på den säkra sidan så är det alltså bäst (men ack så tråkigt) att undvika all sådan ost i fortsättningen (brie, camembert, kittost mm) om den inte är upphettad såklart.

• Laurentia

Jag rekommenderades under min förra graviditet här i Frankrike att avstå från brie och liknande ostar. Kostråden var ungefär desamma som i Sverige.

Enda skillnaden var gällande toxoplasmos, där man testar eventuell immunitet genom blodprov. Hade jag varit immmun, så hade jag kunnat strunta i restriktionerna på det området. Immunitet kommer sig av en tidigare smitta och är mycket vanligare i Frankrike än i Sverige, i och med att man löper större risk att utsättas för parasiten. Jag har hört att immuniteten ligger runt 80% i Frankrike och under 30% i Sverige, men har inga säkrare källor än (franska) Wikipedia.

Det är ett dåligt argument att i och med att gravida i andra länder inte får samma kostråd, så kan man lika gärna strunta i dem. Bakteriefloran (och parasiter) och därmed befolkningens immunitet ser olika ut, så vi har inte samma förutsättningar. Tänk på hur man som turist får akta sig för dåligt sköljda grönsaker och liknande när man åker till varmare länder. De bofasta är vana vid bakterierna/parasiterna och klarar sig bättre.

Jag tror däremot inte att Leia84 eller någon annan behöver oroa sig för en liten bit brieost som slunkit ner av misstag. Risken att smittas är mycket riktigt liten och i står dessutom i relation till hur mycket man ätit (eftersom man behöver få i sig en viss mängd av bakterien för att det skall vara farligt). I många fall kan nog oron (stressen) vara värre för fostret. Sedan är det ju onödigt att medvetet utsätta fostret för risken.

• FrökenBokmal
    Ningla skrev 2007-04-08 12:01:32 följande:
    hörde igår att i frankrike finns inge sånna rekomendationer om att man inte skulle få äta sådana ostar. Det är visst mest här i detta land. Å menar frankrike är ju inte helt bakom flötet, så tror inte att det ärnågon fara om man råkar äta en sådan ost någongång.
    I Frankrike där jag har släkt får man råd att inte äta dessa ostar liksom i Sverige. Däremot ska man förhålla sig avslappnat till råden enligt min BM!
  • bambi7

åhhhhhhhhhh jag lider.....JAG ÄLSKAR BRIE... HELT BESTATT!!! detta e det första jag ska be om på BB..... GE MIG BRIE NUUUUU

• FrökenBokmal
    bambi7 skrev 2007-04-11 22:30:00 följande:
    åhhhhhhhhhh jag lider.....JAG ÄLSKAR BRIE... HELT BESTATT!!! detta e det första jag ska be om på BB..... GE MIG BRIE NUUUUU
    Jag gör också det. Mitt tips när suget blir för stort: en brödskiva, lite brie, en minut i mikrovågsugnen (då bubblar det) och mums! inte riktigt samma sak som vanlig brie men nära!
  • adrenalin

i början av denna graviditet råkade jag äta jättemycket brie eftersom jag inte riktigt "kom ihåg" att jag var gravid alla gånger. Jag glömde bort att det fanns rekommendationer över huvud taget

Det var på ett café speciellt jag gjorde det, så vi ringde dit och frågade vilken sorts brie dom använde! Det var tysk pastöriserad brie.

Jag sökte på internet med lampa å lykta och kom fram till info om att 0% av svensk pastöriserad brie innehöll toxoplasmos.
    1-2% av utlänsk pastöriserad brie innehöll det, och det är väääldigt lite!!

nu är jag i v32 Oroa dig inte! Förmodligen var brien du åt pastöriserad! Det är väldigt få ostar i sverige som inte är det.

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Nymne

i svenska fabriksförbackade pastöriserade ostar har det så vitt jag vet hittils aldrig uppmätts listeria. På stora mejerier hanteras inte opastöriserad mjölk som skulle kunna "återsmitta" ostarna och dessa mejerier har bra hygienkontroll.
    (Annat är det i just Frankrike, kan jag påpeka, så där är restriktionerna mycket mer motiverade!)

Så visst finns det en risk att det finns listeria i vad du än äter, men risken att det skulle finnas i industriellt framställd och förpackad brie är ungefär lika stor som råttan i pizzan; ren hörsägen.

Köp obrunta förpackningar av förbriksförpackad brie (typ svensk eller dansk för att vara på säkra sidan) och är dem inom bäste-före-datumet. Undvik delikatessdiskar med ost i lösvikt. Då kan ni garanterat frossa i brie

• time

tror du kan vara lugn... det är bara att se till att inte äta det mera... grattis förresten

• bambi7

åhhh frökenbokmal.... det måste jag prova!! lät j uriktigt smaskens!!!!! tack!

• FrökenBokmal

Nymne, många av de krav som gäller hygien och hantering vid livsmedelstillverkning är inte renodlade lokala utan EU-krav dvs samma krav gäller i Frankrike som i Sverige... sedan gör Sverige många fler stickprovstester vad avser t.ex. salmonella och här är det inte brukligt att äta opastöriserade produkter...

Bambi7 smaklig måltid!

• IdaN

Under jul helgen så frågade jag bm som jag var hos om det var ok att äta mögelost på pepparkakor och hon sa att om man äter det ibland så är det ingen fara men man ska nog inte äta det dagligen.Men hon sa även att chansen att man ska drabbas av dom där bakterierna är ganska små eftersom vi tillagar och förvarar osten så väl. Så jag tror inte att din lilla bit brie gör någon skada

Kram och lycka till med magenSkrattande

• Nymne

Nej, riktigt samma hygieniska standard tror jag inte finns vid ett gårdsmejeri (som stod för en av de senaste smittorna i sverige) och i stora kommersiella mejerier. Och faktum är att en stor andel av franska ostar tillverkas med traditionella metoder och utan kontroll på sterilitet som finns vid industriell tillverkning. Skillnaden mellan frankrike och sverigen i detta avseendet är framförallt hurvida det vid hanteras pastöriserade och opastöriserade produkter på samma ställe. Det förekommer i princip inte i svenska mejerier.
    Detta är en av orsakerna till att listeria mycket mindre vanligt i sverige än i Frankrike

• Gammy

så länge de e pastöriserade är det väl ingen fara???

Svar på tråden gravid och brieost