• Vårflickan

Hur blir det ägg? (hönshjärna)

Hejsan! Sitter med min familj och diskuterar hur det blir ägg? Är det så att det behövs en tupp för att en höna ska göra ägg. Och isf har de samlag eller är det rent psykiskt i hönans hjärna? Behövs det en tupp överhuvudtaget? Hur funkar burhöns, där finns det väl ingen tupp, eller? Behövs en tupp för att det ska bli kycklingar?

Hjälp en hönshjärna!

• Svar på tråden Hur blir det ägg? (hönshjärna)
  • Cindra

Det behövs ingen tupp för att det ska bli ägg!!
    Men det behövs en tupp om äggen ska bli befruktade och det blir kycklingar!

• SystraMi

Såhär har jag för mig att det är: Äggen är från början små och hönan producerar regelbundet ägg om det finns en tupp i närheten. De blir befruktade i äggledaren men oavsett om de blir befruktade eller ej så växer de till vanlig storlek och hönan pluppar ut dem för att ruva på dem.

• Vårflickan

Men för att det ska bli kycklingar så måste tuppen och hönan ha samlag?

• Cullinan

Hur parar dom sig då, så att säga? Har aldrig sett en höna och en tupp kuckelura till det.

• Cullinan

Befruktning och fortplantning
    När tuppen skall till att uppvakta hönan kan det många gånger te sig brutalt i våra ögon.

Tuppen börjar med att gå runt henne i cirklar med släpande yttervingar och om hon då är parningsvillig stannar hon upp och trycker sig mot marken, fäller ner vingarna och viker undan stjärten. När tuppen sedan hoppar upp på hönans rygg håller han fast sig i hennes nackfjädrar varvid de pressar kloakerna mot varandra.

Det är inte alltför ovanligt att hönorna blir så uppvaktade att de helt enkelt blir kala i nacken eftersom tuppen håller sig fast i hennes nackfjädrar.

Varje ejakulation innehåller miljontals spermier, som vandrar upp i äggledaren där befruktningen sker i äggledartratten. Spermierna kan stanna kvar där i upp till tre veckor och befrukta ägg.

• Cullinan

"Pressar kloakerna mot varandra"!

Hahaha, låter erotiskt.

• the lost little star

hellegbg: tuppen?:P

• Vårflickan

Dessa alla burhöns, hur vet de att tuppen är i närheten? Vet de det av galandet, lukten eller vad?

Om det är av galandet så kan ju det egentligen spelas upp ett band med galande ljud i jämna mellanrum.

Många frågor!

• Zaria

Vårflickan: Tror inte de har någon tupp som gal, skulle gissa att hönsen lägger ägg endå, precis som vi människor också "släpper ifrån oss ägg" dvs mens/ägglossningsbiten utan att det finns en karl i sikte.

Vi köpte en gång 8 st burhöns hem till våran tupp och hans fruar, men de värpte redan från början uan att ha sett en tupp förut, kan tillägga att de var livrädd för tuppen länge och tyckte han var påflugen =)

• Vårflickan

Nu har jag nog fått svar på mina frågot, tack så mycket

Svar på tråden Hur blir det ägg? (hönshjärna)