• hejentjej

kan man ha stinas kykling till lunchlåda efter tillagning??

kan man de eller blir den dålig?? de står att man ej ska frysa efter upptining...

killen säger att de är lätt att få magsjuka av sån kyckling,.
    men har man den i ugnen i en timme så e de väll ingen fara?

• Svar på tråden kan man ha stinas kykling till lunchlåda efter tillagning??
  • Maggisen

Är den tillagad så är det inga problem anser jag. Vad som menas är att tinad mat som ej är tillagad inte ska frysas en andra gång.

• hejentjej

aaa tack

så man kan spara den i lunch låda sen då? eller hur kan man göra, de ligger för 4 pers i en folie kartong som man ska ha i ugnen, kan man ta ut dom å lägga dom i en gratäng form sen om man ska dela upp dom??? för vi äter nog inte för 4 killen å jag

• Agahta

När maten är tillagad går det utmärkt att frysa om den, man ska däremot inte frysa om mat som endast är tinad.

• middiz

så e det ju med all mat, man ska inte frysa in den igen efter att den blivit upptinad. tillagad mat  kan frysas in en gång eftetr tilllagningen.

• Agahta

Om kycklingen är ordentligt tillagad är det ingen risk att bli magsjuk. Det vanligaste sättet att bli magsjuk på av kyckling är att man skär upp rå kyckling och sen använder samma kniv eller skärbräde att skära något annat på t ex bröd eller sallad. Fryspåsar är mycket bra och smidigt.

• Enyana

Min erfarenhet är att det måste vara personer som är små i maten om en sådan där låda ska räcka till 4 st... Men det går väldigt bra att ha resterna som lunchlåda, det har då jag testat flera gånger (inte fryst in lådan dock utan haft med den nästa dag) Och magsjuk bör man inte bli om den är tillagad ordentlig...

• Agoo

Enyana: håller med dig om att man är nog liten imaten om det ska räcka till 4 pers... När sambon o jag äter Stinas kyckling kanske det blir 1-2 små bitar över. bitarna i förpackningen varierar ju endel. sen spelar det ingen roll om jag har gjort ris o sås till... blir nästan bara att man äter kycklingen

Svar på tråden kan man ha stinas kykling till lunchlåda efter tillagning??