• Anonym (anhörig)

Alla ni som missbrukat, hjälp mig att förstå hur återfall ska hanteras av anhöriga

Min kille har varit drogfri i över ett år men avvek nyligen från behandling och är nu gud vet var. Vårat förhållande har sett ut så här hela tiden med en långsam förbättring och allt längre drogfrihet för honom. Men nu gick det åt helvete igen, fast jag trodde mer den här gången. Han är sprutnarkoman sen snart 20 år går på amf och som det kan förstås har det fört med sig straff och hemlöshet. Skillnaden den här gången är att han ringt en gång och lät uppgiven och utan tro på sig själv. Att åka tillbaka som jag föreslog pratade han bort och skyllde på annat. Han nämnde knappt det faktum att vi ska ha ett barn till sommaren. Han är helt omvänd. Han har verkligen längtat efter barnet och att leva tillsammans med mig.
    Är det så svårt att om han nu inte kan kämpa för sig själv borde han inte kunna göra det för familj? Jag vet inte hur jag ska hantera situationen om han nu kommer att ringa igen. Annorlunda den här gången från tidigare återfall är att det är så tyst från hans sida och han har inte heller sökt upp mig. Är det så att för vissa missbrukare så går det inte att lägga av, kan man ha blivit allt för trasig? Han verkar tro det men det är så svårt för mig för han är min stora kärlek, min gåva och samtidigt min sorg.

• Svar på tråden Alla ni som missbrukat, hjälp mig att förstå hur återfall ska hanteras av anhöriga
  • Anonym (vart där)

Hej!
    Jag har inte vart en missbrukare, men jag har levt med en. Han är pappa till min först födda. Det gör så ont i hjärtat när jag läser ditt inlägg.

Jag tror inte att du kan hjälpa honom så mycket. Att bli ren är något han måste göra själv. Om du tar hand om honom och tar honom till dig fast han drogar , så har han ingen anledning att sluta. Att ni ska få barn "gör inte" att han kommer att lägga av. Han måste hitta kraften och viljan i sig själv. Det här är en otroligt jobbig och tråkig situation.

Men mitt råd är att ge honom kalla handen så länge han inte är ren. Och det säger jag inte för att du ska va elak utan för att han verkligen ska få motivation att lägga av. Och tänk på att narkomaner är dom bästa lögnarna.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er. Många styrke kramar!

• Anonym (anhörig)

Tack för omtanken.
    Jag ska verkligen hålla honom ifrån mig, tidigare skulle det varit svårare men nu med barnet på väg så har jag lovat mig själv att aldrig utsätta lillen för en påverkad pappa. Jag måste helt enkelt acceptera att det är han som måste bryta själv.
    Men denna ständiga oro är hemsk.

• Anonym (Loove)

Jag är inte heller missbrukare och har inte levt tillsammans med någon men jag är mamma och arbetar med missbrukare.
    Samma sak som Anonym (vart där) skriver du måste tyvärr lämna honom tills den dagen han kommer och är ren.
    Svårt att göra men det är det ända DU kan göra för att HJÄLPA honom!
    Men något som jag skulle vilja tipsa dig om är att gå på olika anhörig grupper.. den dagen du blir mamma till erat gemensamma barn kommer du sakna och hata honom mer o mer.. han ska finnas där vid din sida men det kommer han inte att göra.. det är viktigt för dig att hela tiden få prata och inte glömma!

Önskar dig all lycka!!

• Anonym (flo)

Jag har också varit narkoman/sprutnarkoman i många år....dock har jag nu varit drogfri i drygt 10 år Mitt råd till dig är att LÄMNA denne man!! Han kommer ALDRIG sluta för din skull (nä så är den bistra sanningen tyvärr..) Däremot förstör han ditt liv!

Att ta sig ur ett beroende är fullt möjligt men det är inte alla förunnat.Och långt ifrån alla har den viljan...och styrkan.Och återfall är inget som "ingår".

Du måste tänka på dig själv (han tänker bara på sig skall du veta) och skapa dig ett bra liv utan honom.Jag vet både hur det är att vara missbrukare och att leva med en...
    Så lyd mitt råd och LÄMNA honom.

• Anonym (trill)

anonym (flo)

Hur kom det sig att du slutade ?
    Fick du hjälp ?

Varför jag fråga är för att pappan till mina barn påstår sig vara fri från heroin (sprutnarkoman) utan någon som helst hjälp.
    Han säger att han har varit drogfri i 5 månader

• Anonym (trill)

Han har missbrukat den drogen samt alla andra droger i ca 20 år.

Går de att missbruka subutex?

• Anonym (flo)

Såg nu att du väntar barn med honom,du måste tänka på dig och barnet!! Inget barn ska växa upp med missbruk!!!! Se till att ha enskild vårdnad!! Barn och droger hör aldrig ALDRIG ihop.

Ta kontakt med alanon för anhöriga och medberoende!

Sätt INTE den här mannen före ditt barns väl och ve.

Du får förlåta mig min rakhet,men min erfarenhet inom detta område är tyvärr mycket "gedigen"...

• Anonym (flo)

trill-Jag fick hjälp,flyttade till ett behandlingshem långt hemifrån.Min behandling varade också länge.

Och jag var less,jag längtade efter ett vanligt liv,jag längatde efter barn....och ett mycket dåligt samvete gentemot mina anhöriga...men trots det var jag inte kapabel att sluta själv,min drog var amfetamin och den drogen hade ett mycket starkt grepp om mig.Det tog mig 3 år tills det att suget försvann!Att bli drogfri är en lång och tuff väg att gå....

Att fortsätta knarka är mycket lättare...

• Anonym (flo)

trill-ang pappan till dina barn så vet jag förstås inte om han är drogfri,men att bryat ett 20 årigt heroinberoende är ingen lek...och MYCKET mycket svårt...

• Anonym (vart där)

Trill!
    Det låter ju inte så troligt att han är ren. Be honom börja lämna prover!

Svar på tråden Alla ni som missbrukat, hjälp mig att förstå hur återfall ska hanteras av anhöriga