• framtidstjej

förstoppad 2 åring

HEj!
    Vår dotter har ont när hon ska bajsa. Aj aj aj säger hon fler ggr /dag . VArt gör det ont säger vi..Rumpan svarar hon.
    Hon är riktigt hård i magen.
    Hon har fått päron, katrinplommon.
    Vad ska man göra för att få fart på magen.
    Snart ska hon vara på dagis och då har man ju ingen koll om hon bajsat på dagis eller om det går flera dagar.
    Tips för lösare magar?!

• Svar på tråden förstoppad 2 åring
  • RiaRa

De ska dricka mycket, messmör kan hjälpa. Dricker hon fortfarande välling+ är det så och det är fullkorn kan den stoppa upp.
    När det vart för jobbigt gick vi till läkare som rekommenderade laxermedel, klyxx tror jag ett hette, sedan fick hon laxermedel och ett pulver att blanda i drycken och dricka.
    Det kan tydligen bildas som en ficka bakom proppen av avföring som vidgar tarmen och det blir en sorts ficka där.
    Sedan spricker de tyvärr i ändtarmsöppningen och kan tyvärr därför hålla emot.

Om de sitter på toa o bajsar hjälper det. Med böjda knän eftersom det på nåt sätt skulle öppna/släppa på en spärr. om du förstår hur jag menar.

• blonde redhead

Dricka mycket. Du kan ha i linfrö och vetekross i gröten tex. (det ahr alltid fungerat på mina barn

• Yvonne81

Dricka mycket vatten, katrinplommonjuice är också bra att dricka och äta päron. Undvik banan, blåbär och annat som gör enn hård i magen. Messmör kan du ha på smörgåsen för det ska också hjälpa.

När min son var liten och inte bajsat så fick jag råd av BVC (vi bor nära norska gränsen) att åka till en affär och köpa maltekstrakt - helt ofarligt och i Norge ger man barn en tesked av det för att få ordning på magen och det hjälpte hur bra som helst!

• Niccan

Se till att hon dricker mycket vatten! Det är a och o för att undvika förstoppning. Annars är det väl det du redan ger som är bra. Man kan i svårare fall kan det vara aktuellt att söka hjälp så ni inte hamnar i en ond och långvarig cirkel.

När det gäller dagis kan du självklart ha lika god koll ändå genom dialog med personalen! Om du berättar att hon har lätt att få förstoppning och att du vill veta om hon bajsat där, så bör inte det vara några problem att lösa. Personalen vill förstås att din dotter skall må bra, de med. Den farhågan tror jag är obefogad, förutsatt att du är tydlig själv och ger dem en chans.

mvh/Niccan

• Niccan

Se till att hon dricker mycket vatten! Det är a och o för att undvika förstoppning. Annars är det väl det du redan ger som är bra. Man kan i svårare fall kan det vara aktuellt att söka hjälp så ni inte hamnar i en ond och långvarig cirkel.

När det gäller dagis kan du självklart ha lika god koll ändå genom dialog med personalen! Om du berättar att hon har lätt att få förstoppning och att du vill veta om hon bajsat där, så bör inte det vara några problem att lösa. Personalen vill förstås att din dotter skall må bra, de med. Den farhågan tror jag är obefogad, förutsatt att du är tydlig själv och ger dem en chans.

mvh/Niccan

• framtidstjej

Tack för era svar.Det är suveränt att ni delar med er av erferenheter.
    Yvonne 81 Malt extrakt finns det i svenska affärer?

• Dynah

det finns receptfritt på Apoteket, Laktulos, och det är inte vanebildande. Vi har det alltid hemma, en slurk och så kommer bajset. Mycket vätska (obs! Mjölk räknas INTE), frukt och rörelse. Barn ska inte ha ont när dom bajsar.
    PS,På vårt dagis har dom en tavla där personalen skriver upp om barnen har bajsat under dagen eller inte.

• Yvonne81
    framtidstjej skrev 2007-04-08 20:38:25 följande:
    Tack för era svar.Det är suveränt att ni delar med er av erferenheter.Yvonne 81 Malt extrakt finns det i svenska affärer?
    Nej det gör nog inte det tyvärr - jag har i alla fall inte sett det. Om du vill pröva det kan jag gärna skicka det i posten till dig! Jag har en mail [email protected] Hör av dig dit bara om du vill det :)
Svar på tråden förstoppad 2 åring