• Anonym

Kissar på mig! :-(

Jag har fött tre stycken barn tätt. De var dessutom väldigt stora vid födseln. Efter sista förlossningen har jag drabbats av rejält urinläckage. Det händer när jag:
    - hostar
    - nyser
    - gör en fysisk ansträngning av något slag (kan inte hoppa eller springa längre)

Jag kniper och kniper, men det räcker inte till.

Nu vid förkylningstiderna så får jag sådan hosta så jag är tvungen att ha trosskydd på mig och byta med jämna mellanrum. Känns INTE kul.

Jag och min man har inte haft sex på länge. Jag har varit sugen hela dagen nu och längtat tills barnen somnat. Nu har jag börjat få mina hostattacker igen med påföljande urinläckage igen och jag känner mig SÅ ofräsch så jag bara vill gråta. Varför?

Det känns som om jag aldrig kommer få känna mig normal igen och så där "spontant sexsugen" utan att jag alltid ska känna att jag vill tvätta mig och göra mig ren först (och då hoppas på att jag inte får en hostattack eller behöver nysa runtomkring samlaget) 

Jag och min man har varit tillsammans i över tio år, men det här har verkligen gjort att jag börjat dra mig ifrån honom och unvika beröring och sånt som kan leda till sex.

Så ledsen! Känner mig så äcklig

• Svar på tråden Kissar på mig! :-(
  • Anonym

Det är skitjobbigt! Tag kontakt med vc, det finns hjälp att få!!
    Lycka till!
    Kram

• Anonym

Oj...det känns så drastiskt med vårdcentralen. Det här känns så pinsamt och jag vet inte vad de skulle kunna göra annat än att be mig fortsätta knipa.

• Anonym (ssk)

Klart du ska söka hjälp, har själv en väninna som först provade sjukgymnastik och inkontinensbågar, men när det inte hjälpte så fick hon genomföra en operation. Finns en hel del hjälp att få förutom knipövningar, kolla först med vårdcentralen, de kan hänvisa dig vidare eller skriva remiss till rätt instans. Inte vill du ha det så här hela livet? Lycka till!

• Anonym (...)

Klart du ska söka hjälp! Så här kan du ju inte ha det!
    Jag tror det är farligt att vänta... plötsligt vänjer man sig vid att leva så och tar inte tag i problemet. Men vill du verkligen ha detta problemet resten av livet?

Har du testat knipkulor? Du kanske inte kniper rätt när du försöker själv.
    Men jag tycker faktiskt du ska ringa bm och prata med henne.

• Kirste

Men ta kontakt med din barnmorska, hon kan nog hjälpa dig! För så kan du ju inte ha det!

• Anonym

Har en annan inkontinens,bland-och har svårt att hålla mig när jag blir kissnödig,blir det ofta,i perioder kan jag kissa i ett,och kan knappt åka hemifrån då,och aldrig med buss eller annat.
    Har stora inkontinensskydd a la´blöjstorlek ibland - för säkerhets skull - på mig då,I FALL..men än har jag lyckligtvis inte behövt "använda" den ute - puh..vill ju inte! Men OM jag inte har en toa nära,OM jag inte HINNER i tid...så...skönt ha.

Har testat med vatten att den tar mkt,så..känns ganska tryggt.Den kan prassla en del,inte roligt.Nåja,vid nödfall (som inte hänt än) och som trygghet är den bra.Finns på VC gratis.

Vid sex har jag inte problem - älskar sex och vi har det ofta,men då kan jag ju gå på toa både efter,och före,om jag behöver.Nära,tryggt.Inga problem.Värre när man ska ut.

• Anonym (sökhjälp)

Lider med dej, och hoppas att du vågar söka hjälp. Vill bara att du ska veta att detta är ett vanligt problem. Har hört att 1 på 4 kvinnor har inkontinensproblem. Du ska inte behöva skämmas. Tänk på dej själv, att du kan bli hjälpt, i relation till att alltid behöva ha det så här. En del kvinnor behöver operera sej, vissa kvinnor kan inte få tillbaka full muskelatur där nere, trots enträgna knipträningar. Å prata med din man, få honom att förstå hur du känner dej, så att han få stötta dej i din oro.

Lycka till!!!

• meandra5

GÅ TILL MVC & sluta tramsa..du vill ha ett bra sexliv/liv.Om du/barnen hade brutit benet,skulle du stanna hemma? Tro mig vi är många som har haft det problemet..men det går att lösa!!!Lycka till

• Anonym (likasinnad)

Jag vet precis vad du går igenom. Har haft samma problem sedan jag var 20 och är idag lite över 30. Jag nämde aldrig för någon om mina problem. Inte ens min man. Hade många olika orsaker till att inte ha sex när han ville. Det var jätte jobbigt. Efter ett 10 år fick han veta det. Så när jag var på efterkontroll efter min andra graviditet så tog han upp det mot min vilja med barnmorskan. Jag blev jätte arg på honom, men kan i efterhand säga att det var det bästa han har gjort. Hon såg till att jag kom i kontakt med rätt personer. Tyvärr så har det i efterhand visat sig att den personen jag kom i kontakt med inte riktigt gjort sitt jobb. Hon gjorde så att jag får grattis teena lady mini binder. Direkt hem till dörren. Jag får 2400 st bindor/år. Så fort mitt sista barn är fött ska de starta en utredning, vilket den första damen jag kom i kontakt med skulle gjort. Sedan beslutas det vilka åtgärder man ska göra. Det finns en effektiv operation som tar typ en kvart inne på operationsbordet.
    Sedan det här med förkylningar. Jag har nyligen varit förkyld och haft kraftig hosta och jag och min man hade en mysstund i sängen och det slutade med samlag. Efter ett tag fick ajg en hostattack och kissa på mig mitt under akten när jag red honom. Gud vad jag skämdes. Det var det mest förnedrande jag varit med om. Det slutade med att jag rusade där ifrån stortjutande. När jag väl kom tillbaka så var min man så förstående och tyckte inte jag skulle bry mig om det som hänt. Men jag har svårt för att acceptera det och skäms fortfarande över det.
    För mig är sexlivet väldigt viktigt. Det är vår stund då vi kan hänge oss åt varandra och verkligen slappna av och njuta av varandras tillvaro. Då ska inte ett sådant lättfixat problem vara ett hinder.
    Är det något så är det bara till att fråga på. Jag har som sagt levt med problemet i snart 15 år så jag vet vad det innebär.

• Anonym

Tack för era fina svar!

Det finns väl en orsak till att man inte pratar om det här, att man inte vet hur vanligt det är - det är ju lite "pinsamt" att prata om. Jag brukar inte ha några problem att prata med min man om det mesta som andra skulle tycka var känsliga ämnen, men just när det gäller det här så känner jag att jag inte vill riskera att han tycker jag är "äcklig" de få stunder vi nu ändå har sex.

Fånigt, jag vet...men...ni har nog rätt i att jag ska vända mig till min MVC. Jag har stort förtroende för henne, det har bara känts att hon sagt åt mig tidigare att "Du kniper väl ordentligt" och att det känns som om jag "fuskat" och inte gjort min läxa om jag ändå lider av inkontinens.

Ni som är i samma sits - tack för att ni skrev. Som sagt...det talas allt för lite om det här. Den enda gången jag själv kommit i kontakt med urinläckage innan är liksom den reklam med vithåriga kvinnor i övre medelåldern som fick SÅ mycket extra möjligheter med sina barnbarn då de börjat bli befriade av Tenalady. Efter den reklamen har det efterföljt många skämt och gags uppbyggda just runtomkring det som många kallar "tantblöjan". Klart som attans att man inte är stolt över att man behöver detta redan i trettioårsåldern.

Men..jag visste inte att det gick att operera bort. Det vore ju en befrielse.

• Anonym (likasinnad)

Den operationen jag har hört om så sätter de i princip bara en häftklamma som ska hålla upp urinröret. Jag är inte säker till 100%. Det var ett antal år sedan jag fick denna informationen av en som inte kände till mina problem. Det var bara en allmän diskussion.
    Prata med din man. Han är nog betydligt mer förstående än du kan ana. det är skönt att få det stödet från någon man älskar.

• Anonym (Murgut)

Min väninna gjorde en operation mot urinläckage, och hon hade ändå inte så stora besvär som du. Dom hängde upp urinröret i ett band. Allt funkade jättebra. Lycka till!

• Anonym (jag)

Kanske kan ni ha sex i duschen tills dess att du fått hjälp?
    Tycker förövrigt som alla andra att du ska söka hjälp NU!! Kan tillägga att jag efter mina två första barn snabt fick kontroll igen genom knipövningar men efter tredje hjälpte knipövningarna inte ett dugg, jag köpte knipkulor och de har gjort under(tog bara ngr dagar så märkte jag enorm skillnad). Så att bara knipa fungerar inte alltid ibland behövs mer än så!
    Men sök nu hjälp oxå så att du kan komma tillrätta med problemet.

• Anonym (likasinnad)

TS: Hur har det gått?

• SofiaD

Du ska inte skämmas! Det är mycket vanligare än du tror och faktiskt inte så konstigt att man drabbas efter graviditet och förlossning. Men om nu inte knipövningar hjälper dig, så prata med din bm, för det finns effektiv hjälp att få! Tänkt, det handlar om resten av ditt liv! Och viktigaste av allt, skäms inte!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
Svar på tråden Kissar på mig! :-(