• Lilla Maja

hur vet jag att det räcker att amma från ena bröstet? Gör jag fel som ammar så här?

Har fått tipset att låta min 3 veckors son amma från ett bröst varje gång, för att jag hade så mycket mjölk. Tyckte det blev mindre mjölk och tog då båda brösten, men han äter typ 5 min först, och när han vilat lite kan han äta 15 min på nästa, vilket innebär att det ena bröstet inte blir tömt, och därmed sprängfyllt och knöligt. Är rädd för att åka på mjölkstockning och jag tycker att det aldrig blir riktigt tömt på något av brösten, så då började jag med att åter amma på ena bröstet i taget och bröstet blir ju tömt på ett helt annat sätt. Men nu blir jag orolig för att jag får för lite mjölk, för mjölkproduktionen blir ju lägre när inte båda brösten stimuleras varje amningstillfälle, hur vet jag att det räcker med det ena? Om jag försöker att mjölka ur för hand när han ätit färdigt kommer det bara droppvis, inte alls såna strålar som det är i början om man handmjölkar. Betyder det att det är för lite för att han ska få i sig, eller kommer det mer när han suger?

• Svar på tråden hur vet jag att det räcker att amma från ena bröstet? Gör jag fel som ammar så här?
  • sicksack

Jag har ammat båd mina barn från bara ett bröst per tillfälle och jag har haft mjölk så det räcker iaf. Det är efterfrågan som styr hur mycket mjölk som produceras.

• Fille Fjonkan

Du märker nog på barnet om det inte räcker med det ena bröstet. Hunriga barn är sällan nöjda barn. Jag tror det är ganska bra att amma ena bröstet "helt tomt" snarare än att byta efter pausen. Nu kan du vara säker på att han också får i sig den feta mjölken som kommer "på slutet".

Ska man amma från båda brösten är det bra om barnet först ammar en längre stund på ena och sedan en kortare stund på det andra (tills h*n är nöjd alltså) just för att de ska få i sig den feta mjölken också.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • herilane

Det är, som sagt, bäst att amma tills ena bröstet är tomt. Bara om barnet har tömt ena bröstet ska man byta till det andra.

"Men nu blir jag orolig för att jag får för lite mjölk"
    Blir det mindre mjölk så kan du alltid byta tillbaka till att amma på båda brösten varje gång. Då kommer de att producera mer igen. Jag har "styrt" mjölkproduktionen på exakt det sättet. Ett tag kom det för mycket så då gav jag bara ett bröst vid varje amning. Sen räckte inte det för att dottern skulle bli mätt, och så gav jag båda igen, och så kom det mer mjölk igen, och så fick hon bara ett bröst igen.

"Betyder det att det är för lite för att han ska få i sig, eller kommer det mer när han suger?"
    Det kommer mer när han suger. Jag kan bara mjölka ut yttepyttemängder, typ en matsked, men när dottern suger så blir hon uppenbart mätt. Hon har en bättre teknik än jag, helt klart.

• BlueHeart

Min dotter blir 6 månader på onsdag och sedan hon var ca 3-4 veckor har hon bara ätit på ena bröstet vilket gjort att produktionen på det andra minskat drastiskt... Det blir storleksskillnad på brösten tyvärr, men funkar att helamma på ett bröst.
    tröstande ord jag fick i början var; Tvillingar som ammas helammar ju oftast på ett bröst var och de får nog...

Emelie kan smaka lite mat ibland men annars helammar hon bara fortfarande på sitt "favoritbröst" tar det som är halvtomt ibland om hon inte vill ha så mycket bara, så var inte orolig, det kommer gå bra, det lovar jag dig!

• allimacallimac

en dum fråga kanske...
    Hur vet man att bröstet e "tomt"... (e där lite kvar iaf)
    min lille kille äter först från ena bröstet i ca 10 minuter..sen vill han rapa... sen kan ja inte få honom att äta från samma bröst igen... utan ja måste byta.. då äter han ca 5-10 minuter på det... sen verkar han nöjd

Älskar mina pågar
  • Galatea

Båda mina barn har bara ätit från ett bröst per amningstillfälle ca 5-10 min och de har varit mätta och nöjda

• herilane

allimacallimac: vill han inte äta mer på det bröstet så är det nog "tillräckligt" tomt. Nån droppe går ju alltid att klämma ut, så supertomt blir bröstet sällan.

• allimacallimac
    herilane skrev 2007-04-10 23:09:41 följande:
    allimacallimac: vill han inte äta mer på det bröstet så är det nog "tillräckligt" tomt. Nån droppe går ju alltid att klämma ut, så supertomt blir bröstet sällan.
    nu några kvällar i sträck så har min lillkille ätit o ätit... från båda brösten... utan o bli mätt...
    då har han inte velat mer...
    hmm... svårt o förklara...
    han har letat upp bröstet.. sugit lite... sen blivit vansinnig... sen gjort om samma sak igen... har bytat bröst... o han har gjort samma sak där...
    Precis som att det inte finns tillräkligt me mjölk till honom på kvällarna...
    Älskar mina pågar
  • Vi 5

jag fick problem med mycket mjölkstockning bl.a och började då min son var 3 v att amma bara ett bröst åt gången. Det går hur bra som helst (nu är min son nästan 1 år)
    Brösten ställer in sig på det och du behöver inte oroa dig att barnet inte får i sig det det ska eller att produktionen ska minska. (Du märker ju också om barnet börjar stanna upp i vikt i så fall).

Amning på natten ökar visst också mjölkproduktionen så gör du det är det ju extra bra om du är orolig att produktionen är låg. En fördel med att bara ta ett bröst år gången är just på natten om man ligger och ammar för då behver man inte hålla på och vända sig utan kan somna om med barnet vid bröstet

När det gäller pumpning så är det många som har svårt med det, barnet får i sig mycket mer än vad de flesta får ut via pumpning, så det behöver du inte oroa dig för.

• solyluna

har hört en massa olika och går därför på känsla. ENa bröstet i taget och erbjuder sedan det andra när det första verkar tomt. Oftast är hon nöjd då och mjölken har inte sinat.

Svar på tråden hur vet jag att det räcker att amma från ena bröstet? Gör jag fel som ammar så här?