• vera82

Avliva eller inte????????????

Fan va jobbigt.Vet inte hur jag ska göra.
    Min hund är 14 o ett halvt år gammal.
    Blind o döv(tror jag) hör väl det hon vill höra kanske
    Går in i väggar o saker som står i hennes väg.
    Är lite virrig,som häromdan när min bror m familj va här o hon fick nå ryck o skulle skita i soffan.Va in med henne o slipa tandsten förra våren o då hade hon i stort sätt blivit blind o jag frågade veterinären va han tyckte jag skulle göra o han tyckte jag skulle ha kvar henne för att man kan leva som blind ändå o hon hade ett starkt hjärta o verkade pigg.
    Nu har det gått 1 år o min pojkvän tycker det har blivit mkt värre.
    Jag ser inte det,vet inte om jag försöker förtränga det men jag kan erkänna att hon tillför väldigt mkt problem för oss.Virrar omkring på nätterna när vi försöker sova,hårar något fruktansvärt så jag knappt kan vara hemma(har allergi)
    Folk utifrån säger att hon ser förfärlig ut.Är helt grå i ögonen.
    Bara så himla svårt o ta steget tycker jag.Har lixom haft henne sen hon va 10 mån o kan inte tänka mig hur livet skulle vara utan henne.
    Min pojkvän sa igår att det är ju ändå inte samma hund som du växt upp med.
    Hon har inte mkt mer o ge nu.Det går ju inte ens o gosa med henne längre för hon drar sig mest undan o ligger själv o sover.
    Så svårt när hundar inte kan tala Vore lättare om hon bara kunde berätta hur hon vill ha det.Är så rädd att man gör ett misstag bara.Hon kanske inte mår så himla dåligt.Eller????
    Är det jag som vägrar inse för att jag är så egoistisk o bara tänker på hur JAG skulle må om hon försvinner.Åhhh detta dilemma.Vet inte alls hur jag ska göra nu....suck!!!!

• Svar på tråden Avliva eller inte????????????
  • vera82

Glömde berätta att jag har en dotter på 5 mån som hon springer in i om hon ligger på golvet i babygymmet o det går knappt o ha henne på golvet pga allt hår

• Ruiz

kanske det bästa för HUNDEN är då att hon får vila nu.. hon är ju gammal å det e ju som tecken på att slutet närmar sej.
    de e ju som inte så roligt för junden heller att gå in i saker å göra på sej inomhus, dom kan oxå skämmas...

Niccolás & Stefan.. Mina underbara!!
  • Hallongrottan

Stackars er! Det är verkligen svårt att ta ett sådant beslut Men det kanske är bäst för hunden att få somna stilla in. Jag vet att det gör så ont att mista någon man har haft länge i sitt liv. Jag skulle helrre ha låtit hunden fått somnat in istället för att se den bli sämre och så att inte hunden somnar in hemma.

• vera82

Ja innerst inne vet jag ju att ni har rätt.
    Det är så himla svårt o ta steget bara

• LCHE

Jag förstår dig, min hund fyller 14 idag. Men jag har bestämt mig att den dagen min hund inte har ett för henne värdigt liv så måste jag .... Skulle hon göra sina behov inne, då skulle jag veta att Min hund inte hade ett värdigt liv för hon skulle skämmas något så otroligt. Skulle hon gå in i saker skulle jag nog inte heller ha kvar henne.

Men jag vet, man drar sig för det....

• listo

Vår labrador blev litegrann som du beskriver... hon var helt virrig, gick vilse på tomten några gånger, var nästan helt döv och började få dålig syn.
    På slutet kände vi att det var orättvist att behålla henne för att vi hade så svårt att ta steget, men när hon sedan fick livmoderinflammation och jag insåg att det kan bli väldigt akut för henne, då bestämde vi oss för att låta henne somna in.

Det var jättejobbigt, hon var 12 år och hade varit hos oss sedan hon var 8 veckor. Men ändå visste vi att det var dags. Det var bara så svårt att verkligen ta steget.

• Minilott

Det är det svåraste beslut man står inför som djurägare Men man måste försöka tänka på djuret i första hand och att de inte ska behöva lida eller förlora sin självkänsla. Det är bara ni som känner erat djur som kan ta det beslutet och se när det är dags... Fy! Jag känner så med er

• Kiitos

Det är ett svårt beslut för man vill ha den trognaste vännen i sitt liv så långt det går...
    Själv har jag en tik som blir 9 år och hon vill för det mesta vara för sig själv.... hon är en blandras.
    Men så länge hon har glimten i ögat och ork att göra saker och att hon äter och dricker så får hon stanna tills glimten försvinner.

Var är det för någon hundras du har TS?
    Du får tänka på alla fina minnen du har fått uppleva med henne/honom....
    Tycker synd om dig.
    Kram

• iii

Eftersom hunden drar sig undan så verkar det ju ändå som att även hon mår dåligt av situationen. Jag hade låtit henne somna in, det är inget värdigt liv

• kimberlits

När man väljer att bli djurägare så tar man ju ett stort ansvar. Jag har haft husdjur i snart 35 år, massa katter, smådjur, hundar och hästar. Min filosofi kring djurägandet är att när djuret inte längre kan leva ett värdigt liv, när det frångår det normala beteéndet som du skriver "Går in i väggar o saker som står i hennes väg.Virrar omkring på nätterna när vi försöker sova,hårar något fruktansvärt så jag knappt kan vara hemma(har allergi)
    Folk utifrån säger att hon ser förfärlig ut.Är helt grå i ögonen.
    ". Är det ett värdigt liv? Jag kanske är hård men jag tänker så. Skulle det vara min hund skulle den få somna in.
    Mvh K

• Zaria

Låter hårt kanske, men rent vad jag läser av din TS så tycker jag det låter som det hummanste för hunden att somna in, det låter inte som att hon mår bra när hon inte ens vill gosa längre (om hon varit gosig förr)

Förövrigt tycker jag att "Kimberlits" skrivit ett väldigt klokt inlägg.

Visst är det ett jättetungt beslut, fick ta beslutet att ta bort vår 13 åriga hund för ett par år sedan och det var hemskt, man hoppades ju in i det sista att hon kanske skulle bli lite bättre eller att hon kanske inte mådde så dåligt =(
    Det är ju så man VILL tänka...

• vera82

grodan1981:det är en papillon jag har.

Det känns ibland som att det är det enda rätta o avliva henne men så har hon sina bra dagar,när hon springer o letar efter bollen o viftar på svansen när nån kommer.
    Hon äter o dricker bra o då börjar jag tänka om igen att det kanske vore ett misstag.
    Hon vill ju fortfarande ligga bredvid oss i soffan men hon hoppar lixom inte upp o tular längre som förr.
    Fan va jobbigt det ska vara.

• Kiitos

jag hade behållt henne kvar i livet... så länge hon har orken kvar som att springa och vifta svans och äter och dricker...
    det är klart desto äldre hunden blir eller är så håller den ju inte på som en valp.
    min äldsta vovve jag har hon kommer till oss ibland och vill bli kelad och leka och ibland gör hon inte det.
    men hon får ändå har sitt liv kvar anser jag.
    bara för att hunden är blind den dör inte av det det är ju likadant egentligen när en människa blir blind då ska man ta dö på den. tror knappast det.
    men är hunden blind på bägge ögon?
    hoppas det ordnar sig....
    kramar

• bastarden

Lätt att vara egoistisk och det får man INTE vara. Vovven har haft ett fint liv i 14 år och kanske är det dax för henne att vandra över regnbågsbron?!
    Det är varken schysst mot dej eller hunden om hon inte mår bra. Om hon virrar runt, går in i saker, drar sej undan är det kanske inte ett så värdigt liv?

En dag måste vi alla djurägare ta ett beslut..
    Hoppas det löser sej, tänker på er. Kram.

• idisb

det är ett super jobbig beslut. vi avlivade familje hunden när den skulle bli 10 år. då kunde han inte gå ut mer. Han va klar i huvudet men tittade på oss med bedjande ögon. då viste pappa att nu går det inte mer. va som att hunden bad oss slippa plågas mer. han kunde ju inte leka, rasta eller gosa. Han fick även (troligen) en hjärnblödning och drog sig undan mer o mer. man älskar dom för mkt men frågan är ju vad som är bäst för dom?

• vera82

grodan 1981:ja jag tror att hon är blind på bägge nu men vet ej säkert.För 1 år sen sa veterinären att hon va blind på ena men ser skuggor på andra trodde han.Hon hittar ju upp i soffan o så fortfarande nu också så jag vet inte.

• Casper2004

förstår att det är svårt att avgöra om hon ska avlivas eller ej!men som du beskriver så tycker jag iaf att hon har gjort sitt....tror inte hon mår så bra av att springa in i saker och inte veta vad hon gör!hon är ju gammal så det enda rätta är att ta bort henne tycker jag!

• Kiitos

ok... men hon har typ ledsyn kan man väl säga då, eller?
    har ni kommit överens om något ännu om hunden?
    tycker så synd om dig... jag finns här om du vill prata.
    har du msn?
    kramar

Svar på tråden Avliva eller inte????????????