• myskatt

Recept på nåt med rökt skinka i?

Min man köpte vanlig rökt skinka i vacumförpackning här om dagen. Det är så klart bara jg i familjen som äter skinka på mackan men då hellst av typen tunna skivor, är lite bortskämd .

Tänkte däremot göra lunch eller middag på denna skinka. Kanske finns det nån på FL som har goda recept?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Svar på tråden Recept på nåt med rökt skinka i?
  • MissKate

Gör en skinkgratäng, som potatisgratäng fast med skinka i också. Är jättegott!!

• AnnaK

Makaronipudding / Makaronilåda

4 portioner

Du behöver:
    4 dl (okokta) makaroner, helst idealmakaroner
    ½ tsk salt
    vatten

1 purjolök
    1 msk matfett att steka i
    200 g rökt skinka

Äggstanning:
    3 ägg
    3 dl mjölk
    ½ tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1-2 dl riven ost

Gör så här:
    Koka upp vatten till makaronerna. Tillsätt salt och koka makaronerna enligt den tid som står angiven på förpackningen.

Skölj under tiden purjolöken och skiva den och skär sedan varje skiva på mitten. Hetta upp en stekpanna med lite matfett och stek purjolöken några minuter.

Skär den rökta skinkan i små strimlor. Låt dem steka med purjolöken ett par minuter.

När makaronerna är klara, häll på dem i stekpannan och rör om. Häll sedan allt i en smord ugnsform.

Vispa lätt ihop ägg, mjölk, salt och svartpeppar i en liten skål. Häll detta över makaronröran i formen. Strö över riven ost.

Grädda mitt i ugnen i 30-40 minuter i 200 grader tills äggstanningen stelnat och makaronilådan fått guldgul färg.

Servera med kokta grönsaker, t.ex. blomkål, broccoli och morötter eller en grönsallad.

1. Stek purjolök och sedan även rökt skinka. 2. Häll på makaronerna och rör om. 3. Häll allt i en smord ugnsform.

4. Knäck ägg i en skål, häll på mjölk, salt och peppar. 5. Vispa ihop lätt. Häll sedan äggstanningen över alltsammans i ugnsformen. 6. Strö över riven ost.

• AnnaK

Storpizza på kvarten
    4 portioner
    Ugnstemperatur 225º

ca 20 minuter

Ingredienser
    1 förpackning färdigkavlad kyld pizzadeg (ca 400 g)
    1 burk Coop pizza topping (290 g)
    ca 100 g rökt skinka eller
    lufttorkad skinka, i bitar
    1 burk räkor eller kräftstjärtar i lag (320 g)
    200 g champinjoner, skivade
    ca 15 svarta oliver eller cocktailkapris
    15 cocktailtomater, skivade
    1 dl parmesanost (50 g), finriven
    2 tsk oregano
    rucolablad

Tillagning
    Rulla ut pizzadegen på papperet på en plåt. Bre toppingen på degen och lägg på skinka, avrunna skaldjur och champinjoner i rader. Lägg på oliver och/eller kapris och tomater och strö på osten.

Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Strö på oregano och rucolablad.

• myskatt

Potatisgratäng lät gott! Tyvärr har jag inga makaroner hemma men väl potatis.

Nån som har recept på det, hellst med matlagningsgrädde och mjölk för det har jag hemma .

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • AnnaK

Ost- och skinkpaj 061128
    Ingredienser
    Beräknat för 8-10 portioner
    Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    125 g kylskåpskallt smör
    3 msk iskallt vatten

Fyllning:
    150 g skinka i tunna skivor
    3 ägg
    3 dl matlagningsgrädde
    0,5 msk dijonsenap
    1-2 krm salt
    1 krm nymalen svartpeppar
    2 msk finstrimlad bladpersilja
    200 g riven Västerbotten- eller Cheddarost (200g)

Gör så här:
    Mät upp mjölet i en skål. Lägg i smöret, skuret i små bitar. Finfördela smöret i mjölet med en gaffel, fingertopparna eller i matberedare till en smulig massa.
    Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
    Kavla eller tryck ut degen i en pajform. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen 30 min.
    Sätt ugnen på 225 grader.
    Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 15 min.
    Dela skinkskivorna och strimla dem.
    Vispa ihop ägg, grädde, senap, salt och peppar.
    Lägg skinkan i det förgräddade pajskalet. Strö över persiljan och osten. Häll över äggsmeten.
    Grädda på nedersta falsen i ugnen tills smeten stelnat och fått fin färg, ca 30 min.
    Servera varm eller kall, gärna med en grön sallad.

Välj rökt skinka eller julskinka till pajfyllningen. Dijonsenap ger extra smak till pajen.

• AnnaK

Varm smörgåstårta

Bottnar:

3 dl mjölk
    ½ dl olja
    25 g jäst
    ½ tsk salt
    1 tsk socker
    2 äggulor
    6-8 dl vetemjöl

Gör så här:

Ljumma mjölken och olja. Smula i jästen häll i salt, socker och äggulor. Rör om. Arbeta sedan i stå mycket mjöl att degen blir smidig med så lite mjöl så möjligt. Låt degen jäsa i ca 30 minuter. Arbeta degen lätt. Dela i två delar och lägg dem i två smorda runda tårtformar. Jäs i ca 30 minuter. Grädda 15-20 minuter i 225ºc. Låt bottnarna svalna under bakdukar på galler.

Fyllning:

1 stor gul lök
    1 msk smör eller margarin
    5 kokta ägg
    100 g rökt skinka
    5 msk majonnäs, gärna lätt
    3 msk crème fraiche, gärna lätt
    salt
    svartpeppar
    3 tomater
    2 dl riven lagrad ost

Gör så här:

Skala, skiva och stek löken mjuk på svag värme. Hårdkoka äggen. Skär skinkan i tärningar. Blanda allt med majonnäs och crème fraiche. Smaksätt med salt och peppar. Dela en botten mitt itu. Lägg på hälften av fyllningen. Lägg på den andra botten och därpå resten av fyllningen. Överst tomatskivor och den rivna osten. Gratinera i ugnen vid 225ºC tills osten blivit gyllene och tårtan genomvarm. Var lite försiktig med undervärmen.
    Bjud gärna en nyblandad sallad till.

• MissKate

Skiva potatisen, hacka lök, skär skinkan i strimlor. Varva detta i en gratängform, salta och peppra. Man kan ha vitlök i om man gillar det. Häll över grädden och in i ugnen på ca 200 grader tills potatisen är mjuk. Ta uut gratängen och skiva ost över om man inte tar riven, in i ugnen igen tills osten smält..

Svar på tråden Recept på nåt med rökt skinka i?