• Pucke

1 veckas bebis och hicka

Vi har en liten flicka som är 1 vecka gammal som får en förfärlig hicka 3-4 ggr om dagen. Speciellt efter att hon har ätit. Men händer även att den kommer av sig själv.

Vi har provat med att linda in henne i en filt ifall att det skulle vara kyla som orsakade det hela men det har hjälpt föga. Dock märkte vi att så fort vi la henne i badet så slutade det dirket. Detta har hänt 1 gång.

Så har ni några tips och idéer för vad vi kan göra för att underlätta för henne mot hickan?

• Svar på tråden 1 veckas bebis och hicka
  • susannn

min dotter hickad massa när hon hade ätit.. lät henne dricka lite till i från brøstet så slutade hon hicka.

• prickensmamma

min tjej hickar också massor, det brukar hjälpa att amma henne, bara ett par minuter så går det över.

• Pucke

Provat det där med att amma lite till när hickan startat, men ofta är hon är hon redan proppmätt och inte intresserad av att äta mer.

• Tossi77

Min tjej hickar också mycket, det gjorde hon redan i magen. Jag brukar också låta henne äta lite mer från bröstet och då slutar hon. Å andra sidan lider de inte av att hicka lite heller

• miababia

vår lillkille hickar en hel massa ibland, lite mat brukar hjälpa men det positiva är att han verkar ju inte lida av det så....

• prickensmamma

vad jag förstår så bryr sig bebisen inte så mycket om hickan, det är mest föräldrarna som tycker det är jobbigt.

• Skogsgrön

De hickar mycket när de är små. BVC sa till oss att det bara var att låta dem hållas, barnen lider inte av det utan det är mest föräldrarna som tycker det låter otäckt!

• Tricky

Min flicka hickade massor redan i magen. Hon är glupsk av sig och hickar en del fortfarande, men jag tror inte det finns så mkt att göra.

• emelita

min tjej hickar jämt när hon ätit,hon hickar så hon blir rädd o ledsen rädd,men det släpper efter ett tag så tar hon nya tag med ammningen...

• DecemberBebis

vår dotter hickade med massor när hon var så liten.. frågade bvc om de var något man kunde göra.. för hon blev jätte irriterad över det.. dem sa att man kunde amma henne lite till.. eller ge en sked med lite ljummet vatten.. men skulle koka vattnet först.. det hjälpte jättte bra på vår dotter..

• Snäckan6

Har en dotter som hickade mycket då hon var liten, och på BVC sa dem att det ofta betydde att de var mätta.

• Gäspan

Babisar hickar ofta om de inte fått rapa ordentligt.

• morsigne

hej det betyder att hon är mätt när hon får hicka efter maten har jag hört min son får hicka ibland han är 1 månad 2 veckor.

• Eelle

prova med att låta henne suga på något amma eller napp. då brukar de gå över, hicka e rätt vanligt...

• enny signatur

vår 3 månaderstös hade till en början jätte mycket hicka, oftast av kyla.
    nu förtiden sker det mycket mer sällan och beror sällan på kyla...

amma är det som kan hjälpa har jag märkt (inte direkt utan efterett tag för oss). i övrigt så lyssna på barnet, vill han/hon ta det lungt så ätr detnog det bästa osv.

Svar på tråden 1 veckas bebis och hicka