• LilleOscar

Ersättningsprodukter för kesella för laktos- och glutenintoleranta

Hej,

jag har en liten fråga till er som är eller har någon i er närhet som är laktos- och glutenintoleranta.

Vi har ganska nyligen fått reda på att vår son är laktos- och glutenintolerant. Vi har bestämt oss för att försöka baka så mycket som möjligt av hans matbröd osv själva. Men vi har konstaterat att många av recepten som är glutenfria innehåller kesella och det kan han inte äta pga sin laktosintorans. Någon som har något bra tips på vad vi kan använda som ersättning till kesellan?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ersättningsprodukter för kesella för laktos- och glutenintoleranta
  • Momsie

Valio har en massa laktosfria produkter, bl.a. keso och matlagningyoghurt, måste det vara just kesella, är inte det bara en mager keso eller har jag blandat ihop det nu?
    För barn ska ju inte ha lightprodukter iaf, kolla på www.valio.se där finns alla produkter och jag som är helt laktosintolerant är överlycklig eftersom det i princip finns ALLT nu laktosfritt, inte bara låglaktos som inte jag tål...för några år sedan fanns knappt det, nu finns allt från smör och margarin till yoghurt och grädde m.m. m.m.

• lotfix

jag har många glyten och laktosfria recept :D. bara att du mailar el nått om du vill ha :D.

• LilleOscar

Tack för era svar!

Lotfix, jag återkommer gärna om det är något recept jag behöver. Just nu så vet jag inte vad vi kommer att behöva, att behöva laga glutenfri mat är så nytt ännu. Laktosfri har han varit ett tag så det har vi hunnit vänja oss vid och som Momsie skriver så är det inga problem eftersom det finns ersättningsprodukter för det mesta. Det enda jag inte hittat är något som kan ersätta kesella... Men jag tror att jag kommer att prova med matlagningsyoghurt!

Svar på tråden Ersättningsprodukter för kesella för laktos- och glutenintoleranta