• Jonna84

Förlovningsring, på vilket finger?

En kompis till mig hävdar att det bara är i Sverige man har förlovnings och vigselring på vänster ringfinger och i övriga länder har man dem på höger ringfinger.
    Någon som vet??

• Svar på tråden Förlovningsring, på vilket finger?
  • Jiie

I USA har dom väl oxå på höger vad jag vet. I Norge däremot har dom på höger.

• Cindra

Har också hört det!
    Känner romer som kommit till Sverige från Balkan. De har förlovningsring, och vigselring, på höger ringfinger.

• Emil06

I England å Australien har de på VÄNSTER finger!

• Mammanseko

I Polen har de ringarna på höger hand.

• Jonna84

Tack för alla svar! Ska informera min kompis om vad som gäller hehe

• getingmidja

Jag tror att det är så att katoliker har ringen på höger hand.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Cindra

"Mina" romer som jag känner är muslimer.....och har ringarna på höger hand!

• Nivea

Danskarna har förlovningsringen på vänster men när man gifter sig flyttar man över till höger hand :)

• Cindra

Haha, vilka smarta danskar, tycker jag!! Här i Sverige kan man ju inte se om en karl är enbart förlovad, eller om han även är gift!! Kvinnor har ju 2 ringar, men männen har ju bara en!
    Tycker danskarna har hittat det ultimata sättet!!!

• mjauen

Här i Finland har vi både förlovnings- och vigselringarna på vänster hand.

• Dynah

Tyskarna har på höger hand...när de blir änkor/änklingar flyttar dom ringen till vänster hand. Gissa om min styvmor blev förskräckt när hon kom till Sverige för första gången!

• Vårkänslor

Dynah

Haha stackarn hon måste ju fått en chock!

• Amita

Grekerna har ringen på vänster ringfinger när de är fölovade, men flyttar den till det högra när de är gifta.

• Nel

Jobbigt att byta hand när man gifter sig. Antar att många måste köpa ny ring eller göra om ringen då?
    Mitt ringfinger på högra handen är tjockare än på det vänstra. Jag får inte på mig ringen på högerhanden.

• lillithsmamma

några på mitt jobb som är från annat land har förlovningsring på höger men när de gift sig sätter dem ringarna på vänster :)

Svar på tråden Förlovningsring, på vilket finger?