• Snirkel

Huvudet upp och fötterna ner. Födas så?

Snirkeln i magen ligger i säte... typ. Det har under flera månader tyckt att jag kännt fötter sparka nedåt vilket också ultraljud bekräftade i v 31. Alltså sätesläge ned en fot under rumpan. Barnmorskan som gjorde ultraljuden sa att h*n nog kommer att vända på sig. Min ordinarie BM sa samma sak vid senaste besöket i v. 33. Hon tyckte dessutom att hon kände rumpan under mina revben men hon var inte säker. Senare under dagen vaknade Snirkel och började sprattla med fötterna och de pekade definitivt nedåt.

Nu är jag i v 35. Har aldrig känt några "smådelar" allt uppåt utan bara en hård kula som jag antar är huvudet. Det enda sprattel jag kännt är nedåt och jag antar att det är fötterna. Har h*n legat så här i flera månader tvivlar jag på att h*n kommer att vilja vända sig innan förlossningen.

Nästa besök hos BM är i fredagen den 20:de då jag är i v 36. Vad händer då? Om hon fortfarande tycker att det är rumpan som är uppåt trots att jag är rätt säker på att det är huvudet hon känner blir det inget vändningsförsök då?

Det är väl också tveksamt om de kommer att göra ett vändningsförsök alls den dagen för jag ska dit på eftermiddagen... en fredag och de ska hinna få tag på en läkare som har tid. Så då blir det väl ändå inte aktuellt förrän veckan därpå, i v 37. Är det försent för vändingsförsök då?

Vad händer om BM inte vill tro på att huvudet är uppåt och inte heller vill kolla att Snirkel ligger rätt och det sedan visar sig att fötterna verkligen är neråt? Man kan ju föda i säte men kan man föda om det är fötterna som kommer ut först?

• Svar på tråden Huvudet upp och fötterna ner. Födas så?
  • medistra

förmodligen får du prova ett vändningsförsök i v.37, det tror jag är den vanligaste veckan att göra det i så det ska inte vara för sent

OM bebben skulle födas med fötterna först tror jag inte är någon fara, hela grejen med att det är svårare att föda i säte är att den största delen (huvudet) kommer sist och får inte samma påtryckning som det får om det kommer först med hela kroppen efter

sen finns det ju även en viss risk att huvudet skulle kunna fastna ifall moderns bäcken är för trångt, men det är mycket ovanligt

min väninna födde sin andra flicka med tårna och rumpan först och det gick jättebra, faktum är att hon faktiskt föredrog den förlossningen än hennes första som föddes med huvudet först, trots att båda flickorna vägde nästan exakt lika mycket och var lika långa

• Jagvetmest

Vändningsförsök brukar man göra i v.36 pga att det inte är så vanligt att bebisarna självmant vänder sig efter denna vecka. Stå på dig om din BM tror att det är ett huvud ned och du tror tvärtom. Det kan vara väldigt svårt att känna skillnad. Barn får inte födas med fötterna först i det här landet. Alldeles för stora risker att navelsträngen ramlar ut och blir klämd...

• Emil06

Kräv ett ultraljud nästa gång du e där, men som jag fattar det som har du fått det i v31..?!
    Vändningsförsök e nog inte försent i v 37 nej!

Stå på dig! Jag önskar jag gjorde det, min sons säte upptäcktes inte förrän inne på förlossningen! BM misstänkte det 4 dagar innan men tillkallade en till BM som var sååå säker att han låg rätt. Man lyssna väl på det man ville höra, hade liksom ingen tanke på å kräva UL, första föderska som man var...
    T o m inne på förlossningen, å vid första undersökningen för å se hur öppen jag var sa hon han låg rätt!!

De rekommenderar snitt dock vid säte ( tror inte de ens tillåter dig föda med fötterna först faktiskt).....jag vägrade snitt!! Var livrädd för det! Tänkte ju inte särkilt klart då heller kan väl tilläggas Fick röngta bäckenet å Jodå hade bra mått, men när jag var 10 cm öppen så ville han inte skjunka ner ordentligt, förbi spienen, på fackspråk , så till slut blev det snitt ial...

Jaja, man e väl smartare till nästa gång kommer vara j-gt krävande ial, å inte tro på vad de säger!

Som sagt, stå på dig om UL, å lycka till nu!

• Snirkel

Jag vill absolut inte bli snittad, har lite fobi för det. Mardrömmen är att det ska bli ur-akut snitt så att jag sövs och inte alls får vara med under förlossningen. Det finns alltså risk för det om BM missbedömer hur Snirkel ligger...?

• Snirkel

Emil06 -> Jo, fick göra UL i v 31 pga blödningar och smärtsamma sammandragningar. Det visade sig då att den var Snirkel som orsakade de smärtsamma sammandragningarna genom att sparka mig inifrån på livmodertappen Men de trodde ju, som sagt, att h*n skulle behaga snurra runt...

• Emil06

Ja alltså ligger Snirkel( ) i säte eller med fötterna ner, gör de ett vändningsförsök, men det e ju inte alltid det funkar... då rekommenderar ju läkarn ett snitt. Men...de kan inte tvinga dig till snitt, förrän det blir akut då, som i mitt fall! Du kan välja att föda i säte, men då måste dina mått kollas upp å det blir mer pådrag i förlossningsrummet oxå
    Väljer du snitt, nu när man vet det i förväg, så får du planerat snitt, då har du ju tid å förbereda dig (vilket inte jag hade )
    Å ja du e vaken då, var jag med fast det var akutsnitt!

• Jagvetmest

Chansen att bebben vänder sig vid vändningsförsök är bara ca 50%. Om fötterna ligger ned blir det snitt garanterat, om det är rumpan så brukar man röntga och kolla med UL och tillsammans med mamman bestämma förlossningssätt. INGEN kan kräva att du ska föda i säte, skulle jag aldrig göra.

• Hey Princess

Jag tycker att du ska göra som så att du ringer din barnmorska imorgon och hör med henne om det kommer göras ett vändningsförsök på fredag om det nu visar sig att barnet ligger med fötterna nedåt. Om det inte kommer göras det så frågar du bara när ett vändningsförsök i så fall blir inbokat. Om nu inte din barnmorska gör bedömningen att barnet ligger med fötterna ner (vilket hon borde kunna avgöra om hon är barnmorska) så be om att en annan barnmorska också gör bedömning.

• Snirkel

Japp, jag ska kontakta henne under veckan (det är först nästa fredag jag ska dit) och kolla vad som händer och vad som ska göras om Snirkel ligger fel. Måste det bli snitt så vill jag i alla fall att det ska vara planerat.

• nitedrive

Min fyra kom med fötterna först,de fick stoppa förlossningen med bricanyl eftersom det kändes ett par fötter,så fick jag avgöra på 15 minuter hur jag skulle göra,snitt eller ej.Valde bort snitt.Jag vet inte hur de gör om de vet om det i förväg,detta var synnerligen akut och oväntat.Men det gick bra.

• hoppasblimamma

Jag gjorde ett vändningsförsök i vecka 37+0, så det är inte försent alls för dig med det. Vår bebbe hade också legat med huvudet upp hela tiden, kände huvudet som en hård bulle lite till höger om naveln. BM var osäker och kollade med ultraljud - se till att de kollar med UL för att vara säkra.

Jag trodde faktiskt inte att vår bebbe skulle gå att vända med tanke på att den legat på samma ställe hela tiden, men det gick jättebra (läs mer i min blogg om vändningen om du vill). Lycka till!

• Heidi1

vet en tjej som gjorde ett vändningsförsök i 36 el 37 o d blev lyckat men sen den lilla busan vände sig tillbax i säte igen så hon gjorde ett till vändningsförsök dagen innan hennes bf.

• larneb

Gjorde mitt vändningsförsök i vecka 37 men utan resultat!
    Dock en och en halv vecka senare upptäcker vi genom ett UL att den vänt på sig. Kände kvällen innan att det bökade om ordentligt där inne så bäbisen kan vända sig i princip när som helst! I detta fall var det troligen så att kanske navelsträngen låg i vägen eller något liknande. Fick tid för snitt men har ju som sakt inte behövt det och väntar nu då jag är inne på BF+7 idag på att våran bäbis ska kika fram.

Är du osäker så be dem kolla med UL om den ligger med huvudet neråt/uppåt, gjorde jag även fast hon sa att den låg fixerad! de förstår nog säkert att man vill vara på den säkra sidan. *ler*

/Anna

• Snirkel

Var hos bm igår. Hon var tvärsäker på att Snirkel ligger med baken upp och huvudet ner. Även en bm-elev som var med var säker. Eftersom jag inte var speciellt övertygad gjordes ett ul för att lugna mig. Men visst hade jag rätt! Vändningsförsök inbokat den 24:de.

• Snirkel

Vändningsförsök misslyckades. Här snittas alla med bebisar i säte så det blir snitt senast den 9:de maj.

• hoppasblimamma

Vad synd att vändningen misslyckades Snirkel, men du ska se att snittet kommer att gå jättebra! Lycka till!

Svar på tråden Huvudet upp och fötterna ner. Födas så?