• aragon

Silikonform

Är det nån som kan hjälpa mej????

Jag har köpt silikonformar till barnen som de ska baka sockerkaka i...men hur varmt max får man ha ugnen på?? Låter otroligt att de kan klara värme i ugn men det ska de....

Smörar man in dom och tar ströbröd i oxå??

Vet inget

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Svar på tråden Silikonform
  • jejja77

Jag vet bara hur tupperware-silicon-formarna fungerar. Dessa kan man ha i ugnen upp till 220 grader och frysa ner till -25 grader.
    Jag smörar inte mina formar, men det är inga problem att göra det och ha ströbröd i. Låt bara inte kakan vara i formen mer än femton minuter för då fastnar den. När du tagit ut kakan ur ugnen ska du låta den svalna av i ca fem-tio minuter i formen, sedan kan du vända över den på bakplåtspapper eller annat.
    Jag är jättenöjd med mina formar och använder dom alltid när jag bakar.
    Lycka till!

• aragon

TACKAR

• jejja77

Alltså, du kan baka kakan i ugnen så länge det behövs, bara den inte får "vila" i formen för länge efter utplockningen...=)
    Det lät lite konstigt så som jag skrivit innan.

• aragon

OK.... Då hänger jag med Funderade på om kakan skulle vara inn kortare tid när man hade silikonformar

• jejja77

Ja, dom kan bli klara lite tidigare än vad receptet anger när man bakar i siliconformen, så sätt timern lite innan och känn med sticka. Jag tror att man brukar säga tio minuter kortare per timme i ugnen.

• aragon

Nu har jag testat att baka i formarna......

Ett tips är att smörja in dom...för vi fick äta direkt ur formarna för det släppte inte

• Woppsiedaisy

Är det tupperware kan du ha dom på max 220 grader. Smöra och bröa behövs inte, det är därför dom är så bra. Men innan du häller i smeten ska du skölja ur formen med kallt vatten. låt kakan svalna i formen sedan.

• aragon

Det var INTE tupperware....kanske var det därför det fastnade

Skölja formen med kallt vatten gjorde jag inte...kankse var det orsakern?? Får testa fler gånger

Svar på tråden Silikonform