• Jessys

Får man äta rå potatis?

Eller kan det vara farligt.

har alltid o lär nog fortsätta tycka om rå potatis me lite salt på. jätte gott sådär ibland. men funderade häromdagen om det kanske var skadligt för bebis?

• Svar på tråden Får man äta rå potatis?
  • tessa063

Tror det är ok men är inte säker.
    Hoppas du får bätre svar snart ;)

• Mickis74

Aldrig hört att det skulle vara farligt på nåt sätt....

• NoAngel

rå potatis innehåller mycket kolhydrater har jag hört (men som förvinner när man kokar den), så det är väl inte direkt nyttigt! Tror inte att det är farligt för bebisen i magen för det?

• Jessys

hehe. okej. o ja antar att det bara är jag som gillar de och min pappa! han som lärt mig äta det!

• Lola Jämtland

Hur skulle det kunna vara farligt?

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • NoAngel

Jag älskade rå potatis när jag var liten, fick alltid en liten potatis att knapra på när mamma skalade..
    Nu tycker jag inte att det är lika gott längre!

• Mysmysan

det får man äta, och det är en liten huskur mot halsbränna rå potatis... funkade för mig!

• FiaÅkotten

NoAngel lite Ot kanske men _hur_ försvinner kolhydraterna när du kokar den??? potatis innhelåller massor med kolhydrater dem är ju i princip uppbyggda av det och blir snarare snabbare när dem är kokta och därför lättare att bryta ner...

TS ät du din potatis, lär nog inte påverka din bebis negativt öht. Såvida du inte vill ha den med jord på

• joshie

jag äter rååa potatisar som godis och med mig har det inte hänt någor inte mina bäbisar heller käka på du det är ju såååå gött

• raspberryrevolution

Så länge de inte är gröna är det nog ingen fara... men grön potatis ska man inte äta, speciellt inte om man är gravid... är man inte gravid kan man skära bort det gröna, men är man gravid, så ta en ny potatis istället

• cleopatra2

det hjälper inte ens att skära bort det gröna,man ska slänga hela potatisen!
    Blått spelar ingen roll.

• Dixy

Om en potatis är grön ska man INTE äta den även om man skär bort det gröna. "Giftet" som blir när en potatis blir grön finns i hela potatisen och inte enbart i den gröna delen.

• JennieL

vad händer om man äter en lite grön potatis då?

• Gasta

Hi! Hi!
    Vad roligt med fler som älskar denna delikatess. Måste alltid ta en bit med salt på då jag skalar potatis.

• Lindisen75

Det är extremt få saker man inte kan äta som gravid. kolla på slv.se och lägg de sakerna på minnet, sedan kan ni vara lugna. Gröna potatisar ska man alltid slänga, oavsett man är gravid eller inte.

• AHöst

Ah vad sugen jag blir. det ar ju sa gott. Tyvarr ar jag allergisk mot ra potatis.

• JennieL

VARFÖR ska man slänga grön potatis????
    (giftig, ja jag vet... Men vad kan hända??)

• healthy food

@jenniel 

Livsmedel kan vara förknippade med riskfaktorer som kan orsaka människan hälsoskada:Livsmedlets sammansättning kan vara ofördelaktig med tanke på hälsanMed livsmedlet kan följa mikrober eller mikroorganismerLivsmedlet kan av naturen innehålla skadliga ämnenMed livsmedlet kan följa olika miljöföroreningar • Livsmedlet kan innehålla främmande föremål (såsom glas)

• healthy food

@jenniel 

Livsmedel kan vara förknippade med riskfaktorer som kan orsaka människan hälsoskada:Livsmedlets sammansättning kan vara ofördelaktig med tanke på hälsanMed livsmedlet kan följa mikrober eller mikroorganismerLivsmedlet kan av naturen innehålla skadliga ämnenMed livsmedlet kan följa olika miljöföroreningar • Livsmedlet kan innehålla främmande föremål (såsom glas)

Svar på tråden Får man äta rå potatis?