Konfirmation
Hej, hur klä sig Era pojkar för konfirmationen, har Ni fest hemma den dagen, vem bjuder Ni? Ger Ni present till Era konfirmerade bvarn? Vad är en bra present isf ? Tack för svaret.
Hej, hur klä sig Era pojkar för konfirmationen, har Ni fest hemma den dagen, vem bjuder Ni? Ger Ni present till Era konfirmerade bvarn? Vad är en bra present isf ? Tack för svaret.
Ljusa kläder under kåpan. (ljus tröja alternativt skjorta och ljusa byxor) Vi har hyrt lokal för festen efter konfirmationen för vi är så många. Vi bjuder bara in den närmsta släkten men vi blir väldigt många ändå. Vi kommer nog att ge vår son pengar.
Jag hade en blåprickig kjol och en ljusblå topp under kåpan. Sen var det kalas hemma med den närmsta släkten. Fick mest smycken och nån vas, prydnadsgrej och lite sånt.
Att konfirmeras är väl i och för sig inget fel, men detta med att man tydligen MÅSTE få presenter eller pengar när man gjort det förstår jag inte alls.
Det verkar vara så naturligt numera att man ger tonåringarna pengar eller saker så fort det görs något, vare sig det är att gå ut 9:an, gymnasiet eller att ha komfirmerats.
Jag undrar varifrån detta kommer och hur det kommer sig. Verkar helt vansinnigt anser jag.
Men konfirmationen (om den görs av rätt orsak - som bekräftelse av den kristna tron) är ju av tradition en jättestor händelse. Förut var det också synonymt med att bli vuxen.
När jag konfirmerades bar jag en vit klänning och vita skor under min kåpa. De närmaste släktingarna (farmor, fastrar, mostrar, morbröder, farbröder, kusiner, syskon etc) bjöds in och det bjöds på buffe med potatissallad, rostbiff, dessertostar, rosenbröd, sallad och sen tårta efteråt. Vi höll till i mina föräldrars hus och festen varande sent på kvällen. Det bjöds naturligtvis vin till buffén. Alltså snäppet festligare än dopsmörgåstårtan i församlingshemmet.
Presenter hör ju till en konfirmation. Jag tycker pengar är tråkigt efetrsom detta är en minnesvärd och unik dag. I min släkt brukar man få ett guldhalsban med berlock (kvinnor hjärta/män ID-bricka) och sen andra smycken och servisdelar och glas inför vuxenlivet. Något som beräknas finnas kvar länge och som kan användas i vuxenlivet i det egna hemmet brukar vara lämpligt.
Att gå ut 9:an tycker jag inte alls är något att fira. Det är ju obligatoriskt enligt lag och kräver ingen insats alls.
För pojkar brukar kostym vara lämpligt under kåpan. Många pojkar fick sin första kostym just till konfirmationen. Annars ljus skjorta och ljusa byxor.