det här blir en återupprepning av tidigare inlägg men jag kan berätta hur det var för mig
jag har sedan ett par tre år tillbaka haft stressmage och lätt för förstoppning. Under graviditeten blev det flera resor värre, så jag har testat en del saker och det är ger olika resultat för oss som har besvär.
På apoteket kan du köpa dels bulkmedel och dels laxerande. Bulkmedel är ämnen man tillför maten eller äter som binder till vätska till tarminnehållet och gör det mer mjukt. Du hittar t.ex. Importal Ex-lax som är en typ av dospulver man kan ha i en tallrik fil eller på gröten, eller Lactulos som du tar 15-20 ml varje dag (eller oftare), vilket hjälper förhoppningsvis.
Sedan kan man se över sin egen kost. Man ska äta mycket fibrer (växla över till fullkornsris, -pasta och -bröd), grönsaker, gärna röra på sig och dricka mycket vatten. För min del som ammar, är vätska extra viktigt, men det är lika bra att ta till sig den vanan redan under graviditeten
Jag börjar dagen med att dricka ½liter kallt vatten - det brukar få igång magen. Till frukost äter jag gröt som jag har i linfrö (det kan du köpa i hälsokosthyllan i nästan alla butiker). På eftermiddagarna äter jag en skål med yoghurt med acidofilus och bifidusbakteriekultur i, samt några katrinplommon och lite havrekli. Numera äter jag inga preparat från apoteket och jag tycker det fungerar bättre med kostmetoder snarare än läkemedel, men det är som sagt olika från person till person.
Sen finns det laxermedel - om du har akut förstoppning. De är ämnen man sprutar upp i tarmen och som gör så att en förstoppning släpper. Dessa ska du använda ytterst sällan.
Har du ont i analen som följd av förstoppning kan du testa Xyloproct - de hjälper mot irritation, sprickor och hemorrojder, och finns som stolpiller och som utvärtes salva.
Sådär
Lycka till!