• Anonym (ont)

förstoppad (lite äckligt kanske)

vet inte vart jag ska ta vägen, är gravid i v 15 och konstant förstoppad. ibland går det en vecka innan jag kan göra nr 2 och dessa ggr får jag så fruktansvärt ont att jag spyr och kallsvettas. Min Bm säger typ "drick mycket vatten, ät fibrer, plommon" men de funkar inte och jag står verkligen inte ut! ibland e jag övertygad om att jag kommer svimma pga smärtan å om jag känner så för detta hur sjutton ska jag klara av en förlossning! brukar ha ganska hög smärttröskel i vanliga fall men detta klarar jag knappt av...

Tips tas tacksamt emot!

• Svar på tråden förstoppad (lite äckligt kanske)
  • Lundby87

får du inte ta laxeringsmedel??

• lisen78

Har du provat att dricka katrinplommonjuice? Jag tycker att det funkar bättre än bara plommonen. Och havregrynsgröt med linfrö är också bra.

• Anonym (ont)

Emmmi; ingen aning, inget de sagt något om iaf... de måste jag fråga henne om! vore ju kanon om de fanns nån så enkel lösning! men tycker hon borde erbjudit de...

• Anonym

Jag hade det likadant! Till slut köpte jag en vattenlavemangpåse på apoteket och oj, vilken lättnad när det äntligen kom ut...  Fick använda det en gång i veckan fram till förlossningen....likadant andra graviditeten.

• mamma till busungar

Jag säger bara AJ!!!

har tack o lov sluppit sådant själv men har haft konstant förstoppade barn.

Vi gav dem lactulos, det tror jag att du får ta fast du är gravid. Lactulosen tilför vätska till tarmen.

Min son blev "botad" av sin förstoppning efter en burk pepparkakor till jul
    Testa det.

Vår läkare sa att fibrer i vissa fall kan vara förstoppande också.

• Zaria

Äter du järntabletter?
    De kan man bli väldigt hård i magen och typ förstoppad av.

• Anonym (ont)

lisen78; plommon har jag testat men de funkar inge vidare... kan jag shoppa linfrö på typ konsum eller?

• lisen78

Ja det finns både krossade och hela. Köp hela det funkar bäst. Lägg dem gärna i lite vatten för då blir de lite slemmiga och hala och kan hjälpa att få fart på det. Lycka till!

• Anonym (ont)

mamma till busungar; ska kolla upp lactulos, annars blir de väl en burk pepparkakor =)

Zaria; nej äter inga järntabletter

• Sess82

Finns alla möjliga frön att köpa och äta. Finns i de flesta affärer som ica, ccop, konsum, Lidl, Willys.... kolla runt där du brukar handla eller fråga personalen.

Hoppas du blir bättre snart!

• Anonym (ont)

tack alla för tipsen, ska testa allt jag kan!!!

• jagäraf

Du kan ta Lactulos (är bara socker egentligen) och så kan du använda Microlax "i andra änden" när det blir som värst. Vet vad du går igenom, har haft likadant varje gång och det är ett h-vete!

• SysterHedvig

det här blir en återupprepning av tidigare inlägg men jag kan berätta hur det var för mig

jag har sedan ett par tre år tillbaka haft stressmage och lätt för förstoppning. Under graviditeten blev det flera resor värre, så jag har testat en del saker och det är ger olika resultat för oss som har besvär.

På apoteket kan du köpa dels bulkmedel och dels laxerande. Bulkmedel är ämnen man tillför maten eller äter som binder till vätska till tarminnehållet och gör det mer mjukt. Du hittar t.ex. Importal Ex-lax som är en typ av dospulver man kan ha i en tallrik fil eller på gröten, eller Lactulos som du tar 15-20 ml varje dag (eller oftare), vilket hjälper förhoppningsvis.

Sedan kan man se över sin egen kost. Man ska äta mycket fibrer (växla över till fullkornsris, -pasta och -bröd), grönsaker, gärna röra på sig och dricka mycket vatten. För min del som ammar, är vätska extra viktigt, men det är lika bra att ta till sig den vanan redan under graviditeten

Jag börjar dagen med att dricka ½liter kallt vatten - det brukar få igång magen. Till frukost äter jag gröt som jag har i linfrö (det kan du köpa i hälsokosthyllan i nästan alla butiker). På eftermiddagarna äter jag en skål med yoghurt med acidofilus och bifidusbakteriekultur i, samt några katrinplommon och lite havrekli. Numera äter jag inga preparat från apoteket och jag tycker det fungerar bättre med kostmetoder snarare än läkemedel, men det är som sagt olika från person till person.

Sen finns det laxermedel - om du har akut förstoppning. De är ämnen man sprutar upp i tarmen och som gör så att en förstoppning släpper. Dessa ska du använda ytterst sällan.
    Har du ont i analen som följd av förstoppning kan du testa Xyloproct - de hjälper mot irritation, sprickor och hemorrojder, och finns som stolpiller och som utvärtes salva.

Sådär Lycka till!

• Anonym (...)

jag har ett tipps som fungerar på mig alla gånger!
    Men du får inte vara finkänslig...

Ta en doserings spruta (plastspruta för barn medicin)
    Fyll den med vatten och pruta upp det i rumpan.
    Försök hålla kvar vattnet och gör så en gång till.
    Håll kvar vattnen ett tag.
    Du kan ta på en binda och gå runt lite där hemma...
    efter ett tag så blir man toa nödig och för mig så har bajset kommit varje gång!
    Det blir ju inte löst, men det kommer ut!

• Anonym

För mig hjälper päron väldigt bra. Annars, i värsta fall, kan du prova laxermedel från apoteket.

Annan kost som hjälper vid förstoppning är kaffe (drickas med måttlighet när man är gravid!), messmör, godis med sötningsmedel(ex sockerfria lakerol MEN det är inte alla som vill äta det när de är gravida), linfrö, russin, katrinplomon, torkad frukt generellt.

Fiberrik kost är förvisso bra när man har förstoppning MEN bara om man får i sig tillräckligt med vätska. Annars får det motsatt effekt! Du skall även vara försiktig med spenat, äpplen och te.

Svar på tråden förstoppad (lite äckligt kanske)