• Julia76

Får man dra av för parkering???

Man får ju dra av för resor till och från jobbet, men hur e det med parkering.....Vi har enbart p-automat på jobbetoch eftersom vi ofta jobbar dygn så blir det massor av pengar i månaden.....
    Undrar om man kan dra det på almänna avdrag Då hade jag blivit glad

• Svar på tråden Får man dra av för parkering???
  • jacke83

Sätt det på övrigt och skriv något kryptiskt.

T.ex PPJ  (Parkering på jobbet)

Läste om en nere i Småland som varje år gjorde ett avdrag med namnet PTH, det gick egenom varje år men så böt man skattmas på de lokala kontoret och han vart lite nyfiken så han ville ta reda på vad det stod för. Det visade sig att mannen hade varje år gjort av drag för Päls till Hustrun

• På Tiden

Det känns som om din arbetsgivare får stå för parkeringen ifall du är tvungen att ha bilen i arbetet.

• BMW Lover

Kolla på skatteverket. se eller ring och fråga, oftast är dom jätte-hjälpsamma!

• Julia76

Jag måste ju inte ha bil i tjänsten.......men vill gärna kunna ta mig till jobbet....
    Kanske skall satsa på päls till mannen istället

• På Tiden

Men om du inte behöver ha bilen tilljobbet så får du väl inte dra av bensin för den heller? Man ska väl "tjäna" en massa tid på sitt resande i sådana fall? Typ 2 timmar om dagen eller vara tvungen av annan anledning.
    Du kan inte dra av för bil till jobbet för att du tycker det är bekvämt.

• Julia76

På tide------Jag e inte dum......det fattar jag. Man måste tjäna minst två timmar.

• Julia76

Och jo man får dra av för bensin även om du inte använder bilen i tjänst.
    Avdraget heter resor till och från arbetet!

• På Tiden

Ojdå, vad sur du blev. Har aldrig kallat dig dum eller sagt att du inte visste det! Ser du frågetecknet i mitt inlägg?

• På Tiden

Jag sa inte att du inte får dra av för bensin om du inte använder bileni arbetet, utan om man har rätt att dra av för bilen. Tex o man tjänar tid på bilen.. Som jag skrev och frågade om. Varför så arg?!

• Julia76

Inte ett dugg arg
    Men min fråga gällde parkering och inte besnin!

• jacke83
    Bil till och från arbetet

Krav för avdrag:

Avståndet till arbetet ska vara minst fem kilometer från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel.     Att bilen används minst 160 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, oavsett avstånd och tidsvinst. Om bilen används mindre än 160 dagar men minst 60 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, medges avdrag för de dagar som bilen används i tjänsten.

Avdrag medges för:

18 kronor per mil, men endast med den kostnad som överstiger 7 000 kronor. Avdrag för bro- färje- eller vägavgift medges förutom de 18 kronorna per mil. För den som har bilförmån medges avdrag med 6 kronor per mil om drivmedlet är dieselolja och för annat drivmedel (t.ex. bensin eller etanol) 9 kronor per mil. För den som även har förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel gäller samma belopp, dvs. 6 kronor respektive 9 kronor. Bilresor för handikappade m.fl. se Handikapp - resor till arbetet.

Inget avdrag medges för:

Hemresa vid lunchrast eller middagsmål vid t.ex. övertidsarbete. Resor till och från sommarstuga (dvs. inte ordinarie bostad) om kostnaderna pga. detta ökar.

http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2007/nyheterochfakta/avdragslexikonprivat.4.7459477810df5bccdd4800029323.html#31.3d6c82f21107cfb119f8000336

• På Tiden

Förlåt att jag ställde en fråga i din tråd då! Och min fråga var ju om du behövde bilen för då får din arbetsgivare betala tror jag.

• sommartorpet

Du får inte avdrag för parkering, det är din privata kostnad. Jfr ex med att om en arbetsgivare hyr parkeringsplatser till de anställda så drabbas dessa av förmånsvärdeför detta

• kärleksbarn 05

nej de får man inte redan kollat de
    efterosm ja måste ha bilden för å ta mig till jobbet å ibland e tvungen å parkera på ställen där avgift tas ut emnd e gick inte ialla fall.

däremot får man dra av för tjänsteresor å då får man från första metern man kör å även parkeringsavgifter
    om man har ett jobb me resor

Svar på tråden Får man dra av för parkering???