Vilka är de mest kritiska veckorna, ?
Finns det någon vecka som är mest riskfylld, då man som lättast kan få missfall, eller är det veckorna innan v.12 som är mest kritiska ?
Någon som vet ?
Finns det någon vecka som är mest riskfylld, då man som lättast kan få missfall, eller är det veckorna innan v.12 som är mest kritiska ?
Någon som vet ?
Hej Tipptopp,
och grattis till din graviditet!
Jag tycker inte att du ska oroa dig i onödan, för chansen att allt ska gå bra är ändå mycket större än det motsatta!
Men, för att svara på din fråga, så säger man att mellan v.9 - v.12 är de mest kritiska.
Det kommer säkert gå jättebra!
OK, tack snälla ! Ska försöka inte oroa mig, -men det är så svårt, jag vill verkligen att det går bra...
kram
Allra störst risk för mf är det innan man ens upptäckt att man är gravid. sen är risken allra störst i vecka 9.
Varför just vecka nio? Händer det någonting speciellt då?
Undrande Hattifnatt
Under den här tiden tar moderkakan över jobbet. Innan dess är det du som försöjer barnet. Om det strular med moderkakan kan det hända att fostret stöts bort. Därför är det kritiskt unde den tiden..
Hmm, jag har hört olika bud om det där med att moderkakan tar över. Hört allt från v9-v15, undrar vilket som stämmer?!
Jag tror det är så att v. 6 är mest kritisk för att då skapas hjärtat hos fostret och ska börja slå, och v. 9, som det redan skrivits, för att moderkakan tar över då. Jag ska på VUL i v. 10 och har hört att om allt är ok då på VUL:et så är risken för missfall fram till v. 12 väldigt liten.
Jag har hört att moderkakan tar över i vecka 11.
i vecka 9 är det något annat som händer, som gör att risken för mf ökar, men jag kommer inte ihåg vad det var...
Men jag har också hört att om man gjort ul efter vecka 7 (tror jag?) och om hjärtat slår då, så är chansen väldigt stor att allt går bra.
Ang. olika bud om moderkakan och näring
"V. 4
Moderkakan bildas.
Fostret börjar nu att ta emot syre och näring genom moderkakan
V.12
Moderkakan tar över näringstillförseln från gulkroppen"
netdoktor.passagen.se/testdigselv/fakta/udvikling.asp
"v3
10:e dagen efter befruktningen är implantationen är fullbordad och moderkakan börjar fulla sin funktion.
13-14:e dagen fäster den blivande moderkakan vid livmoderväggen. Springan i embryonaldisken bildas. Blod och blodådror börjar bildas i embryot med början i området kring moderkakan. Embryots navelsträng, som fästs i moderkakan, bildas. Ägget har nu fäst sig i livmoderslemhinnan som täcker ägget, gulsäcken och fostervattenshåligheten helt.
Embryot börjar ta emot näring genom moderkakan."
www.9manader.nu/
"V.4
Gulesäcken förser barnet med näring tills moderkakan är redo att ta över regleringen av märingstillförsel. Ytterligare en grupp celler bildar moderkakan.
v.6
Moderkakan börjar bildas men kommer inte att ta över produktionen av hormoner och näringstillförseln förrän i vecka 12.
v.9
Fram till nu så har näringen fåtts av både gulesäcken och den framväxande moderkakan. Nu börjar moderkakan ta över mer medans gulesäcken börjar förtvina.
v.11
De farligaste utvecklingsstadierna är nu passerade, och risken för missfall minskar även om den ännu inte är över helt.
v.12
Moderkakan tar över produktionen av hormoner runt den här tiden"
babyboom.nu/guider/Graviditetskalender/gravindex.html
Min BM sa till mig idag att det är veckorna 6-8. Man säger att misfallsrisken är ända tills vecka 12, men i verkligen så sker inte så många missfall i vecka 11-12 utan tidigare men de kanske märks först då. Nuförtiden vet man att de flesta missfall är så kallade missed abortion.
Jag frågade nämligen om vilka veckor det var och om jag kunde vara helt lugn nu, eft att ha sett barnet på UL och allt, och det kunde jag. Är i vecka 13 nu.