• Anonym

Uppehållstillstånd?

Undrar bara om det är nån som har erfarenhet/hört om hur det är med uppehållstillstånd när man gifter sig med en utländsk man/kvinna i deras hemland? Är det sant att det då är "lättare" att få permanent u-tillstånd här i sverige då?

• Svar på tråden Uppehållstillstånd?
  • vagabond77

Nä, det är inte lättare.

Dock kan ditt ärende handläggas hos migrationsverket snabbare ibland då er relation är mer trovärdig om ni varit tillsammans en längre tid utomlands eller t.ex. väntar barn tillsammans.

Är man gift har partnern rätt att få tillfälligt uppehållstillstånd i Sverige. Efter två år i Sverige kan partnern ansöka om permanent uppehållstillstånd.

Om man har planer på att gifta sig så kan uppehållstillståndet nekas om relationen inte verkar seriös.

• Anonym (not)

Det har ingen betydelse var själva vigseln äger rum utan det som har betydelse är hurlång och seriös relationen bedöms vara. Så att Om ni träffats här och bor här och sen åker till hans hämland enbart för att gifta er så får han inte lättare uppehållstillstånd i Sverige. Inte heller blir det lättare om du t ex har åkt på semester till hans hemland och träffar honom där och gifter dig och sen tar med dig honom tillbaka.

Har du däremot levt tillsammans med honom i en varaktig relation i hans hemland och sen gifter er där för att sedan flytta till Sverige så bedöms er relation som mer seriös och kanske underlättar hans uppehållstillstånd.

• Dalias mamma

Säger som vagabond men vill tillägga att det är ett krav att den sökande söker från sitt hemland och inte ifrån sverige. Sökanden måste även stanna i hemlandet tills beslutet är taget. Svårt att ge dig klarare svar utan mer info.

• Anonym

okej tack Jag har inte mycket mer info att ge undrar bara pga nyfikenhet och att vi många gånger disskuterat detta bland vänner och så vidare. Och jag kanske var lite otydlig när jag skrev "lättare" menade så klart om det gick snabbare. Handläggningstiden och så vidare.
    Själv är jag gift med en utländsk man som ännu inte fått permanent uppehållstillstånd, vi gifte oss här och det var efter att ha fått barn tillsammans och haft ett förhållande ett par år. Så undrar bara i största allmänhet om det kan vara så att förhållandet verkar mer trovärdigt om man gift sig i den andres land, även om man har planer på att bosätta sig i sverige.

Svar på tråden Uppehållstillstånd?