• INGAN
    Äldre 10 Apr 00:47
    9302 visningar
    20 svar
    20
    9302

    Adopterade från Latin och Sydamerika

    Hej alla Latinos!

    Är en 29 årig tjej som är adopterad från Colombia. Är precis hemkommen från min första återresa och vill bara säga att Colombia är ett underbart land.

    Jag vill även flagga lite för föreningen ChiCola. ChiCola är en föreningen för adopterade från Latinamerika. Vi är en rikstäckande förening och vi orndar bland annat träffar där vi tex dansar salsa, äter latinamerikans mat, bjuder in intressanta föreläsare,lär oss om den latinamerikanska kulturen.

    Vi har en hemsida www.chicola.org gå gärna in och titta, där kan ni också anmäla om ni vill bli medlemmar.

    Hoppas att vi ses på någon Chicola aktivitet.

  • Svar på tråden Adopterade från Latin och Sydamerika
  • vagabo­nd77
    Äldre 10 Apr 00:51
    #1

    Kan intyga om värmen och den latinska kulturen, men från México i mitt fall.

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 10 Apr 06:27
    #2

    Hej!

    Jag är adopterad från Ecuador. Är med i Ecuadorföreningen för adopterade från Ecuador

  • RosenR­os
    Äldre 24 Apr 13:18
    #3

    Finns det någon förening för oss från Chile? Hur går man tillväga om man vill ta reda på sina rötter?

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 24 Apr 14:03
    #4
    RosenRos skrev 2007-04-24 13:18:18 följande:
    Finns det någon förening för oss från Chile? Hur går man tillväga om man vill ta reda på sina rötter?
    Du kan ta kontakt med den organisation som du adopterades igenom. Om det är AC te x så kan dom hjälpa dig med kontakter i Chile. Vet en tjej som håller på att söka sina rötter i Chile och det planeras en återresa också dit.
  • INGAN
    Äldre 24 Apr 15:03
    #5

    Hej Rosen Ros!

    Vi i Chicola har väldigt många från Chile och vi har många aktiviteter och fester och föreläsningar om Chile.

    I Chile finns något som heter SENAME som hjälper de som vill söka sina rötter. Vi i ChiCola har nära samarbete med Chilenska Riskförbundet och de kan också hjälpa till med att söka rötter.

  • MariaO­Markus
    Äldre 1 May 20:55
    #6

    Hej

    är oxå adopterad från colombia..är 21 år :)

  • ina73
    Äldre 1 May 21:30
    #7

    Är oxå adopterad från colombia. Är 34 år och har tre barn. Tyvärr har jag ingen kontakt med någon från colobia..

  • espera­ndo
    Äldre 2 May 10:18
    #8

    Viva los latinos y mas las latinas! Jag är från Chile dock inte adopterad men SKA adoptera.....fast från Kina...

  • Äldre 7 May 23:43
    #9

    Hej på er!
    Också adopterad från latinamerika, och Chile närmare bestämt! Kom hit för exakt 28 år sedan (i dag!). Och har sedan i höstas kontakt med min mamma och en av mina bröder i Chile!

  • jareni
    Äldre 30 May 17:58
    #10

    jag är så arg och ledsen över att det inte finns adoptionsavtal mellan sverige och mexico..
    jag vet inte hur jag ska gå tillväga för jag vill verkligen utöka vår familj med ett barn därifrån.

  • Ija82
    Äldre 1 Jun 11:46
    #11

    Hola latinos, Jag är 25 år och adopterad från Colombia, jag har sökt mina rötter imånga år, med en hel del framgång...men jag har mkt kvar, har fått en del kontakt med min "foster mamma" bodde inte på barnhem. Jag har tänkt att resa dit nångång..men min otroliga flygrädsla hindrar mig.

    Har en son och ett barn pågång i augusti. Hoppas kunna knyta många härliga kontakter!

    Hasta luegos!

  • Ija82
    Äldre 6 Jun 12:48
    #12

    Dett verkar ju inte vara en allt för aktiv tråd...synd tyckte den verka så trevlig när jag hitta den

  • vagabo­nd77
    Äldre 7 Jun 17:10
    #13

    Idag på morgonnyheterna så var det en kvinna som sålt sin 3 månaders baby för 5000 pesos, dvs. 3350 sek lite drygt. HUR kan man sälja sitt barn? Även om många här lever i en mycket hård verklighet, ja då har det gått långt tycker jag. :/
    10 % av Mexicos befolkning lever fortfarande i extrem fattigdom, dvs. för under en dollar om dagen. Klyftorna är enorma, det existerar sån överflödslyx med.

  • F I N E
    Äldre 12 Jun 14:55
    #14

    Hej! Adopterad från chile, har varit på två återresor. Jag gick via AC när jag sökte rötter. =)

  • Genni
    Äldre 19 Jun 22:54
    #15

    hejsan...
    jag är snart 29 år o adopterad från Cali Colombia.. Har länge funderat på att söka mina rötter men inte riktigt fått tummarna loss..  har en dotter som e halvspanjorska..


    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • wakawa­ka
    Äldre 23 Feb 10:29
    #16

    Är det någon som vet om man som chilensk medborgare (men även svensk medborgare) kan adoptera från Chile idag? Jag är född i Santiago men adopterad t Sverige och nu är min sambo och jag lite nyfikna på att adoptera från Chile. Jag vet att det inte går längre på "vanligt" sätt, men kanske finns hopp om man är chilensk medborgare?

  • Äldre 24 Feb 19:21
    #17

    Vad har hänt med hemsidan??? Funkar inte...

  • En liten en
    Äldre 26 Mar 18:25
    #18

    Hej!

    Hemsidan fungerar inte som piapiapia sa med. Jag skulle vilja veta om man kan adoptea från Brasilien då min man är därifrån, någon som vet? 

  • Äldre 14 Apr 00:18
    #19
    wakawaka skrev 2011-02-23 10:29:19 följande:
    Är det någon som vet om man som chilensk medborgare (men även svensk medborgare) kan adoptera från Chile idag? Jag är född i Santiago men adopterad t Sverige och nu är min sambo och jag lite nyfikna på att adoptera från Chile. Jag vet att det inte går längre på "vanligt" sätt, men kanske finns hopp om man är chilensk medborgare?
    Tydligen väldigt svårt. Det är nog så att du måste bo i landet. De vill inte att chilenska barn ska adopteras till andra länder. Så man får flytta dit några år och adoptera på plats.
  • Naimis­en
    Äldre 4 May 14:56
    #20

    Hej

    Om 4 dagar är det exakt 23 år sedan jag kom hem till Sverige från Colombia.
    Har varit i Colombia 3 gånger sedan dess (inte för att söka mina rötter).
    Nu har jag själv en son, och för ca 1 vecka sedan skickade jag in en ansökan till Spårlöst.


Svar på tråden Adopterade från Latin och Sydamerika