• MammaM

Tvättlappar (våta) till bebis...svider???

Antar att man ska ha tvättlappar till att tvätta bebisen i rumpan vit nr2....men jag har själv provat ICAs våtservetter (kan tillägga att jag har dessa i båten om man behöver frächa upp sig och vädret är rugg så man inte vill bada) och kan känna av att det svider lite när man använt dessa. Är inte barn känsligare än oss vuxna och att de då skulle reagera starkare än vad jag gjort? Någon annan som provat på sig själv eller vet att bebisen inte "tål" servetterna???

• Svar på tråden Tvättlappar (våta) till bebis...svider???
  • lilla trollets mamma

är ganska mycket kemikalier o sånt i sådana våtservetter har jag hört, min son har reagerat lite på dem... om du kan så ta en påse med blöta vanliga tvättlappar med, o ha påsklämma på. Vi föräldrar gjorde ett test på dem för och se vilka som hade flest kemikalier, minns inte nu men står kanske på hemsidan...

• Busetras

Torkade av ett mindre sår på mig själv med natusanservetter.. Svider som eld !!! Måste göra jätteont på röda bakar... Använder dom aldrig om grabben är röd.
    Kompisen dotter tål dom inte alls, inga sorter.. Hon får mystiska utslag..

• tamate

Använder euroshoppers som man måste blötlägga, billiga och oftast så har man ju någon form av  tillgång till vatten. Jag tog en sportflaska med en gång och den gick att skvätta både på gumman och tvättlappen.
    Gubben hade fix på tvättlappar ett tag men vi har haft olika sorter vid sängen för användning före och efter sex och allihopa smakar äckligt så jag tycker inte det känns bra att ta någon på gumman.

- det som inte dödar härdar!
  • Ylwis

såg en artikel i en gammal vi föräldrar tror jag det var och där så visade de vilka som var sämst/bäst för de innehåller så mkt kemikalier.

Eldorados är bäst som du kan köpa på willys,hemköp etc. de har jag iiof använt hela tiden mest med undantag av andra märken men gått tillbaka.

de som innehåll mest kemikalier var bland annat natusans våtservetter....

• Just A Girl

vi har använt oss av extra's tvättlappar (finns på coop). Funkar superbra de svider inte, har tom använt på lillen när han varit magsjuk och varit illröd över hela rumpan. 

Why do all good things come to an end...
  • gresligagreta

vi har använt lidls egna tvättlappar våra barn tålde dom men när vi upptäkte att man kunde ta bort fula fläckar som blod, jordgubbsfläckar vit målarväggsfärg mm så bytte vi, om de inte hade några eksem så skulle de säkert utvecklas  nu kör vi pampers!

• M26

Jag har använt våtservetter till båda mina barn och det har gått utmärkt. Har varit noga med att de inte innehåller alkohol eller parfym bara. När de varit riktigt små och bajjat ÖVERALLT torkade jag bort det värsta med papper och sedan duschade jag av dem istället.

• Mammanseko

I ViFöräldrars test var Liberos våtservetter bäst med endast en kemikalie och näst bäst var Eldorados med två kemikalier.

• Fru B

Vi använde våtservetter på vår dotter då hon var ny för vi visste inte bättre. Hon blev röd på en gång och vi slutade med det. Nu har vi papperstvättlappar man blöter med vatten - jättebra och billiga. När vi är ute använder vi Coop Xtras våtservetter eftersom de är billiga och inte innhåller så mycket farliga kemikalier som många andra gör.

• Perry the Platypus
    Just A Girl skrev 2007-04-10 06:43:14 följande:
    vi har använt oss av extra's tvättlappar (finns på coop). Funkar superbra de svider inte, har tom använt på lillen när han varit magsjuk och varit illröd över hela rumpan.
    Vi kör också med dem när vi inte har tillgång till vatten. Arvids lille rumpa har aldrig reagerat.
    Which is it, is man one of God's blunders or is God one of man's? - Friedrich Nietzsche
  • mini79

Fick tips från MVC att inte använda våtservetter hemma, utan ta kallpressad olivolja på en bomullstuss och torka med istället.

• KajsaAnka

Försök låta bli att använda sådana servetter så länge du kan p g a alla kemikalier. Vi har en pumptermos med vatten vid skötbordet som vi tar på tvättlapparna. Jättebra!! Häller i nytt vatten ca en gång i veckan. Det är rumstempererat som kallast, och det är ju inte så farligt.

• lilllinda

Vi har mest använt sådana servetter som man själv blöter och det har fungerat utmärkt. Vi hade inte skötbordet på toan det första året, tog in vatten i en plastskål och det gick hur bra som helst. Även om det bara finns en eller två kemikalier i tvättservetterna känns det som man ska vara försiktig...

• snuzen

På våran minsting använder jag tvättlappar av skumgummi men på äldstingen använder vi våtservetter fr Eldorado.

• MosterFia

Våtservietter har jag bara använt när man varit utan tillgång till vatten vid blöjbyte. Skötbordet står i badrummet hos oss så vi har torra tvättlappar som vi blöter under kranen. Jag har hittills aldrig varit med om att man inte fått rent med bara vatten. (Torra tvättlappar är ju dessutom billigare än våtservietter!)

• lilla trollets mamma

Håller med lilllinda .... har också skötbordet i sovrummet men mååånga gånger har det hänt att vattnet ramlat ut på golvet för att grabben tycker burkarna är spännande

• MammaM

Inte konstigt att de svider på mig när det är säkert både parfym och kemikalier i servetterna. Ska kolla läget bland tvätt lapparna nästa gång jag är och handlar.
    Eftersom vi kommer att ha skötbordet i badrummet så kanske det inte är så dumt att ha torra som man sedan blöter. Det kan bara kännas som att det inte blir rent eftersom man inte anv någon tvål och därför har de blöta lapparna med "tvål" på känts som om de tvättar bättre. Men som många skriver så är det både billigare och bättre med torra och att det oxå blir rent, då är det ingen tvekan om att det blir torra hemma och blöta färdiga/hemblötta när man ska iväg.

Tack för alla svar hittills.

• Mamsing

Har testat ett antal olika sorter på min son. De enda han tål är pampers och libero eller natusan.
    Annat billigare jag provat har gett elaka utslag med var i.

• MammaM

Mamsing: ush...utslag med var i..blä...stackarn...trisst att han ska tåla de servetter som jag kan tänka mig är dyrast.

Har kollat lite på Vi föräldrars hemsida och ser att de faktiskt har jätte många bra tester...tyvärr kostar de ju pengar att se resultatet om man inte pren..så jag ska nog börja pren för att få ta del av alla tester

Svar på tråden Tvättlappar (våta) till bebis...svider???