• 123ABC

Hur är det att bo i Västerås?

Undrar lite hur det är att bo i Västerås??
    Någon som bott där hela livet eller precis flyttat dit som vill berätta lite??
    Hur är stan? Finns det bra Öppenförskola? Bostadsområden osv!!

Hoppas någon har nått att berätta!!

• Svar på tråden Hur är det att bo i Västerås?
  • etanol

Jag är ifrån Västerås, bor där nu men har även bott på andra ställen så jag har ngt att jämföra med. Ställ frågor utav bara 17 så ska jag försöka svara.

• Violerna

Jag har bott i Västerås! Tycker det är en UNDERBAR STAD!!! *längtas ofta tillbaks* Skulle absolut kunna tänka mig att bo där - även med barn. /Viola.

• 123ABC

Ohh vad kul att ni svara så fort

Jo kan berätta lite jag är från Stockholm från början men bor nu i skåne med min sambo och vår dotter på 1 år.
    Vi funderar på att flytta upp och då till Västerås då min sambo har möjlighet till jobb där.

Jag är arbetslös, men vad finns det för jobb där?
    Finns den 1 eller flera öppna förskolor?
    Ligger själva staden nära vattnet?
    Är själva staden mysig? Finns det tex torg med cafér osv?

Vågar inte skriva för många frågor åt gången hehe!!!

• Violerna

Staden är jätte mysig, med bra planering av shopping och caféer! Ligger i Mälaren med underbara promenader intill vattnet. Stadskärnan är också mysigt planerad med gröna parker (i centrum).

Jag tyckte det var lätt att få arbete där. Fanns mycket att söka och tillmötesgående arbetsgivare. Inte stenhårda på utbildning i alla lägen. Har älskat alla mina jobb!

Har dock ingen aning om barnomsorg, eftersom jag inte hade barn då... Men de hade barnvänliga caféer! *minns inte vad det hette*

/Viola *avis*

• etanol

Jag tror att varje område har minst en öppen förskola, oftast flera.
    Det beror på vad du vill jobba med...
    Centrum ligger ganska nära vattnet, en kort promenad bara.
    Centrum är uppbyggd med gallerior och fik finns det ganska gott om. Det finns både fult och fint i centrum, där nytt och gammalt krockar.

Staden lever upp på sommaren med Västerås vattendrag och Power Meet, även mycket annat som drar folk ur hemmen.

• etanol

Vidare så går det småfärjor från hamnen ut till olika små öar med badmöjligheter, sen finns det flera badställen i Västerås också om inte vill/orkar passa båttider, bl.a. ett stort badställe några minuter från centrum.

• 123ABC

Låter ju rätt mysigt faktist
    Kanske får ta sig en dags utflykt dit när man är i Sthlm och hälsar på familjen..
    Är det svårt att få tag på bostäder om man ska kunna gå till centrum tex..
    Är det dyrt att bo?

• Trikarn

123ABC:

Det finns massor med öppnaföskolor och olika aktiviteter för de små o massor med dagis!

jag bor på bjurhovda och går in till stan..här kostar en lgh mellan 80-700 tusen ( harkel jag säljer min)
    Så nog kan man bo billigt och nära!!

• 123ABC

Tack så mycket änsålänge för alla era svar!!!

Tänkte bara finns det något annat stort typ djurpark eller badland inärheten?
    Så vi kan passa på att få två flugor i en smäll om vi ska dit och kika???

Svar på tråden Hur är det att bo i Västerås?