• Fantaci

Har någon erfarenhet av majs i kruka?

JAg har satt några frön som har kommitupp jättefint. Jag har en stor kruka på 60 cm i diameter som jag har tänkt att ställa i ett hörn på en solig(14.00-solnedgång)ballkong.
    Har nån prövat det här? Hur har det gått? Ge mig gärna tips!

• Svar på tråden Har någon erfarenhet av majs i kruka?
  • ejda

Det kommer nog krävas ett växthus för det, tror jag..

• ejda

Fast om du väntar några år så kommer du nog kunna odla det utan växthus i skåne med tanke på växthuseffekten.. :)

• Sencha

ejda: nu förstår jag inte? Majs odlas ju i Skåne sedan många år. På stora fält.

• abnocto

Tror visst att det går när du har en så stor kruka. Däremot kan du nog inte ha så många plantor i krukan. Och av en planta blir det ju inte så många majskolvar men väl värt ett försök.

• abnocto

Fast det gäller att du härdar plantorna ute ganska snabbt så de inte blir gängliga. Då blir det värre. Skulle tro att du satt fröna lite för tidigt.

• skogstjejen19

hej
    jag odlade majs i Gävle i somras, och jag odlade i en halv pall, 6 plantor satte jag i den, jag fick majs för hela byn fick 8  på varje planta, och jag hade inte växthus dom fick stä där det inte blåste och där var halv mycke sol

och jag vet folk som har odlat majs här i tjugoårs tid

• skogstjejen19

jag satte min i april och har gjort det även i år första helgen i april sätter jag mina plantor, det har kommit upp små fina plantor , men så fort dom kommit upp så ställer jag dom svalt men med sol så dom inte blir så gängliga, står dom för varmt sticker dom fort i höjden

• Fantaci

Våra längtan: jag tror det är det som jag har gjort, jag har inte ställt som svalt. Dom står i förntstret i v-rummet. Vart ska jag ställa dom tycker du?

• lillalillalillamysan

majs odlas inte enbart i skåne! Jag brukar åka på självplock utanför Jönköping. Med eller utan växthuseffekt växer den så att de knakar!

• Sencha

lillalillalillamysan: jo, jag vet att det finns även uppåt landet Jag försökte mest bli klok på vad ejda menade

• skogstjejen19

en pallkrage till en halvpall menar jag,  den är väl ca 60*40cm
    sånna pallar som det kommer varor till butiker på

jag har ställt mina i ett fönster som har bara kvällsol och stängt av elementet under det fönstret

• Fantaci

jag ska prova med att stänga av elementet, tack för tipset!

• ejda

Åh fan det hade inte jag en aning om.. coolt...

Svar på tråden Har någon erfarenhet av majs i kruka?