• Madida

Gnällig, egocentrisk och jobbig!!

Japp det är jag det!!
    Så är du inte redo för att få höra en massa gnäll och självömkan så sluta läsa nu

Jag och min älskade har försökt bli gravida i lite över 4 år. Egen-försök, utredningar och sen ett ivf som misslyckades tar på kroppen och SJÄLEN.

Efter ivf-försöket gick jag upp mycket i vikt och har ca 30kg att gå ner för att få göra ett nytt försök. Jag blir galen! Galen på mig själv!!

Sen sitter jag här på fl och läser och det kryper och värker i hela kroppen på mig när jag läser om alla som "gnäller" över att de mår illa, sover dåligt, har foglossning eller något annat som hör graviditeten till. Vill bara skrika "Ja, men du är gravid!!!! Var glad för det!!"

Samma sak med dom som försökt i 3-4 månader och piper om att de inte lyckats. 3-4 mån är ingenting!! Inte 6-7-8-månader heller.

Eller de som har barn och inte lyckas med syskonet. Jag förstår att det är jobbigt men ni har iaf ett barn. Ni har fått uppleva glädje att bli mamma/pappa.

Jag har ingenting!!!

Jag räknar med att folk kommer bli arga på mig pga detta inlägget. Jag säger inte att min smärta är värre än andras. Men tänk efter innan ni klagar på något som ni är lyckligt lottade att få uppleva.

• Svar på tråden Gnällig, egocentrisk och jobbig!!
  • mandis76

Jag vill bara skoicka dig en jättejättekram.. är just nu själv inne på första iVF:en å livet i den här karusellen e inte en dans på rosor vill jag lova.. Håller tummarna för dig framöver.

KRAAAAAM

• Madida

mandis76: Tack!!! Det värmer.
    Nej den karusellen önskar jag ingen. Det är jobbigt!! Hoppas verkligen att det går vägen för er!!

• Nattviolen

Jag känner ofantligt med dig. Vi var i samma karusell i 13 år. IVF/ADOPTIONSUTREDNG/KANINSEX/TEMPNING/IVF Osv. Det TÄR på själen vansinnigt mycket. Kan inte trösta bara tala om för dig att du INTE är gnällig. Man FÅR bli arg och ledsen när andra ploppar ut bebisar lika ofta som man själv gör nr 2 (känns det som) Man FÅR vara avundsjuk och tycka synd om sig själv.

Ilska kan jag också känna när missbruksvård är gratis, medan behandling för barnlöshet blir en klar klassfråga då man måste ha en massa pengar/ta banklån för att ha råd.

Ska hålla alla mina tummar för att allt ordnar sig för er inom kort!

• Madida

Nattviolen: Exakt!! Här har man iofs 3 gratis försök vilket jag tycker är jätte bra. Men sen då? Om det inte lyckas då? Då måste man ha det gott ställt för att kunna göra fler försök..

Jag vill juh bara så vääääldigt gärna..

• Nattviolen

Vi fick också 3 gratis försök. Strax efter vi var klara ändrades det till 1 gratisförsök. Vi har gjort 2 egenbetalade och har eg ett kvar men jag börjar bli för gammal, fyller 41 i augusti.

Däremot fick jag köa i 8 år innan vi fick börja. På den tiden fick man inte köpa behandling i sitt eget landsting. Så skulle vi betala själva, skulle vi måsta bekosta resor och uppehälle förutom själva behandlingen. Det fanns det inte utrymme till i ekonomin på den tiden. Så LÅÅÅÅÅÅÅÅNG väntan innan vi INTE blev med barn...

Nu vet jag inte om du blir glad eller ledsen för det jag ska berätta nu, du får reagera precis hur du vill. Jag vill inte kasta något i ansiktet på dig, bara ge dig hopp. Vi FICK barn till slut. En liten hemmagjord tös som nu är snart 1,5 år.

• Muskot

Hope81, jag blir inte det minsta arg på dig - jag känner bara igen mig själv Skönt att nån ger uttryck för såna känslor också här, de finns ju! Lycka till!

• Madida

Nattviolen: Jag tycker att det är underbart att höra att ni fick barn!!!
    Det visar juh att det finns hopp även om det kan ta MÅNGA år!!

Fick ni köa i 8 år?! Det e f*n helt otroligt!! 8 år är omänskligt länge!

Hos oss var det utredningen som tog en förbaskad tid. Men när det tillslut var bestämt att vi skulle få genomgå ivf hade vi tur och behövde inte vänta mer än 4-5mån.

• Madida

Muskot: Så skönt att höra! Var helt säker på att jag skulle få en massa arga/elaka påhopp.

• mandis76

Hope81! Känner precis som du.. Tre gratis försök, det kan man ju ta. men sen då? vad händer om det inte går vägen?? För oss blir det ingen fortsättning då.. å hur överleverr man det? Rädd!!

• Madida

mandis: Jag är ganska säker på att vi kommer göra fler försök om vi inte lyckats på de 3 som man får gratis. Men jag vet inte. Man kanske inte orkar med mer?

Svar på tråden Gnällig, egocentrisk och jobbig!!