• Miss Finland

hysteroskopi

Finns det någon här som genomgått hysteroskopi, som vill dela med sig av sina erfarenheter??

Jag sk göra det nästa månad, och har ingen aning vad man kan förvänta sig...

• Svar på tråden hysteroskopi
  • Muskot

Jag har gjort det! Jag blev sövd, så själva ingreppet kände jag inget av, och vips var jag vaken sen och allt var klart. Var tvungen att tvätta hela kroppen och håret med sånt där före-operations-skrubbmedel vad det nu heter hemma, på kvällen innan och på morgonen. Det är nog olika om man blir sövd eller inte - läkaren sa att kvinnor som inte fött barn sövdes, men det kanske varierar mellan olika sjukhus. Efteråt blödde jag ett tag (det var ett par små polyper som togs bort) och hade ordentligt ont först när jag vaknade upp, men fick smärtstillande och kunde åka hem efter bara några timmar. Här kan du läsa mer om hysteroskopi:

www.fertilitetsguiden.nu/therapyoptions/surgery/hysteroscopy/index.asp

www.skane.se/templates/Page.aspx

Lycka till, det går säkert bra! Fråga gärna mer så ska jag försöka svara.

• Miss Finland

Muskot- Tack så jätte mycket för ditt svar!!!
    Ja,de att de ska söva ner mig också.. Jag har ärrbildningar, så jag vet inte alls vad de kan göra under en sån operation åt det??

Hur länge hade du ont?

• Muskot

Jag hade inte ont så länge alls - rätt ordentligt ont (som stark mensvärk) först när jag vaknade, men efter smärtstillande på uppvaket så försvann det snabbt, och jag tror knappt jag tog något mer smärtstillande sen heller. Ett par tre timmar efter operationen traskade jag själv glatt iväg och tänkte till och med jobba hemma resten av dagen - men sen kom jag på att soffan var myyycket mer lockand och sov några timmar istället

• sweedy

När jag gjorde hysteroskopi i samband med utredningen inför ivf sövdes jag inte. Tog bara ett par värktabletter, och så lokalbedövade de livmodertappen. Det var inte alls jobbigt och var snabbt avklarat. Kontraströntgen av äggledarna var mer smärtsamt.

Men om du ska sövas måste de väl kolla lite mer antar jag? För jag kan inte förstå varför de skulle söva för en sådan sak.

Längtar och väntar...
  • evenflow

Jag skulle ta bort en polyp idag och blev sövd. När jag vaknade sa läkaren att han inte hittat nå't att ta bort...! Men ont har jag, som kraftig mensvärk, typ. Blöder endel också, men det går nog snart över.

• dison

Jag har tagit bort polyper två gånger med hysteroskopi. Första gången var jag sövd men mådde så illa av narkosen så andra gången bad jag om att få opereras i lokalbedövning, vilket gick bra men tydligen inte görs lika ofta - bara en gynekolog på sjukhuset som gjorde det i lokalbedövning.

Efter första operationen hade jag knappt något ont, fast mådde mycket illa. Efter andra operationen slapp jag illamåendet men hade otroligt ont i livmodern i flera dagar, antagligen gick de ner djupare i vävnaden denna gång för att bli av med den envetna polypen. Båda operationerna gjordes polikliniskt, alltså jag fick åka hem samma dag.

• akjo38

Tog bort ett myom igår. Blödde lite direkt efter men sedan inget mer. Muskots beskrivning i inlägg 3 här uppe stämmer bra överens med mina erfarenheter. Fast jag behövde inte smörja in mig med något medel innan. Hade funderat mycket innan hur man skulle göra med trosorna. Om jag skulle förvara dem under kudden eller åka till operation naken på underlivet. Maken skrattade åt dessa funderingar men jag tycker de är fullt rimliga. :)

Fick iaf ett par sexiga nättrosor att ha på mig till operation, som jag antar att dom klippte upp och slängde. När jag vaknade hade jag ett par andra, ännu sexigare, nättrosor på mig med en binda tjock som en trästock.

Narkossköterskan var toppen, liksom alla andra proffsiga syrror på HS. All oro försvinner när man blir bra bemött!

• Miss Finland

Tar upp tråden lite!

Någon som gjort hysteroskopi pga. ärrbildning??

• Miss Finland

Vet någon om man ska vaa under en viss period i sin cykel för att göra hysteroskopi??
    Tänk om man är gravid just då...?

• Muskot

Ja, jag fick göra strax efter mensen så det inte skulle vara nån graviditetsrisk.

• Miss Finland
    Nu blev jag orolig... Måste ringa till dem och fråga...
Svar på tråden hysteroskopi