• Jenny70

När klippa häck (spirea)?

Hej!
    Planterade spirea-plantor i höstas. Har för mej han på trädgårdsskolan sa jag skulle klippa ner dom så dom var typ 15 cm höga nu till våren...kan det stämma? & NÄR bör jag klippa dom?? & HUR?? Bara rakt av liksom, eller bör jag runda till dom? Kan väl inte behövas när tanken är att dom ska växa ihop så småningom...

Tack på förhand!! : )

• Svar på tråden När klippa häck (spirea)?
  • Scilla

Hej! Jag vet iofs inte om det var rätt men jag klippte ner mina helt förra vintern och dom tog sig bra direkt. Spirea är nog ganska tåliga. Jag klippte dom rakt av.

• copycat

Har alltid hört att man ska göra det innan midsommar

• isisisis

Kan bara säga att jag tycker spirean är en illa vald häckväxt om du tänkt att ha en rak och formklippt häck.
    Spirean "bör" behandlas som en "friväxande" häck.
    Altså behålla sin form men föryngras från botten varje år.
    Altså att man tar bort grova grenar.
    Den blir inte särsklit snygg efter några år om den formklipps.
    Då är det risk för att man får jämna den med marken,och det kanske inte är så kul,med tanke på insyn och så.
    (trädgårdsmästare)

• Jenny70

Tack, tack...nu är det så att jag vill absolut INTE ha en rak & steril häck - därav valet av spirea. MEN jag förstår oxå att jag behöver putsa till den för att den förgrena sig/växa sig kraftigare osv. Jag var ute när jag kom från jobb & klippte hejdlöst...lite kul. Undrar om det är nå´n av grannarna som TROR jag kan det här? Shit vad fel dom har i så fall! Men så tänkte jag att hur farligt kan det va? Vad är det värsta som kan hända? För att hela plantan "ruttnar ihop" har jag svårt att tänka mej.

Jag ville mest veta hur hårt man skulle ta på den...vilka grenar man klipper av...nu har jag klippt ner den så att den är kanske 25 cm hög & försökt ta bort alla smågrenar...ja, det ser inte mycket ut för världen men jag får väl återkomma med ett kort om 7-8 år sådär...

• Troll1

Jag klippte ner min ganska ordentligt (jag är allergisk och jag ville inte ha så mkt blomning). Den blev så fin så. Rakt av bara och så ganska långt ner. Den växer så det knakar...

Sladdis igen...
  • Jenny70

Ok, då är det bara att hålla tummarna...wait and see...

Kan många växter (vare sig jag vill eller ej) eftersom jag har en släkt med gröna fingrar...men jag känner att jag ha NOLL KOLL när det gäller sån´t där...vart man ska plantera var, när, hur...osv osv

Men visst är det roligt!

• Troll1

Man lär sig oxå hela tiden! Visst e de kul!
    Sedan är det härligt att röja med häcksaxen etc....

Sladdis igen...
Svar på tråden När klippa häck (spirea)?