• Sockerkakan

leksaker till nyfödd?

Vad kan ni rekommendera för leksaker/stimulans till en 3-veckors knatte? Känner ibland att hon behöver stimuleras mer, mycket bära bära bära för tillfället...

• Svar på tråden leksaker till nyfödd?
  • Jennie S

Babygym och bara halvligga i babysittern funkade för min yngsta när han var riktigt liten. Sätt igång en cd med lugnande ljud eller musik eller en barnskiva.

• Eris

JA tror inte en tre veckors baby kan leka med ngt ännu....
    De e mest tutte o kärlek denne vill ha nu, så de blir en hel del bära bära bära nu i början....
    Lite musik e väl kanske de ända....

• Bubbilub

Min son är 5.5 veckor. Ovanför hans babysitter hänger det tre figurer, än så länge har han tittat på dem lite, men det är allt, han "leker" inte alls med dem och verkar inte bli ett dugg stimulerad av dem heller, fast jag tror inte att det dröjer jättelänge nu innan han reagerar mer på dem. Här är det också bära och amma som gäller.

• Bubbilub

Just det... Jag rekommenderar verkligen en bärsjal att bära i, supermysigt. De gånger vår son varit ledsen och vi provat allt vi kommit på utan framgång har vi satt honom i bärsjalen och efter någon enstaka minut har han tystnat och sen somnat.

• Lyxmorsan

I den åldern behöver de nog ingen stimulans i meningen leksaker utan mest kroppskontakt med mamma/pappa. Synen är inte något vidare utvecklad heller. Något med kontrsater att titta på uppskattas (t.ex. mönster i rött, svart, vitt), ha på musik och kolla vad barnet reagerar på, ljud som stimulerar hörandet. Sjung och vagga, bär barnet med dig när det är vaket och bara prata, berätta om vad du ser/vad du håller på med, vissla, vyssja mmm det är nog det som barn gillar/behöver i den åldern.

/\*Predikaren3*/\
  • Mora

Det verkar ju vara så att det enda dom vill ha är närhet och bröstet nu, min Elise är 5 1/2 vecka nu!

Svar på tråden leksaker till nyfödd?