• Niccolina

    Vad betyder "diskurs"?

    Sitter och läser... Vad betyder ordet "diskurs"? Sätt det gärna i ett sammanhang !

  • Svar på tråden Vad betyder "diskurs"?
  • brokig

    Det är ett av de svåraste svenska orden att förklara, tycker jag. Min bäste vän läste en kurs i diskurs förut. Jag hade väldigt svårt att förklara för andra vad han egentligen läste när ajg knappt fick ihop trådarna själv.

  • Rymdmamma

    jag har förstått diskurs som bland annat en slags offentlig diskussion som pågår i samhället.. tex. just nu var det väl populärt med diskursen kring om hommosexuella skulle få vigas i kyrkan? eller liknande.

    jag kan ha missförstått.

  • Kreolskan

    ja jag instämmer: offentlig diskussion eller allmän debatt i samhället. Jag uppfattar det som att en diskurs är en "större" diskussion som pågår under en längre tid, dvs inte en nyhetsdiskussion t ex.

  • Niccolina

    Okej, jag tror jag fattar lite bättre nu, tack för hjälpen !

  • Niccolina

    Hur ska jag skriva om den här meningen? *hjälp*

    Ulla menar dock att det på 90-talet åter igen är möjligt att tala om avvikelser från det normala, på ett sätt som liknar 30-60-talets diskurs,

  • lokey

    I det sista exemplet gäller att "diskurs" = offentlig debatt eller kanske samhällsklimat. Det vill säga: "På 30-60-talet var samhällsklimatet sådant att det var möjligt att på något visst sätt tala om avvikelser från det normala. Ulla menar att på 90-talet är detta åter möjligt."

    Om man läser en kurs i diskurs, som Brokigs kompis gjorde, är det nog kortform för diskursanalys. Inom det ämnet studerar man det faktum att varje mening i språket ska förstås i ett större sammanhang. Personligen tycker jag att detta är ett av de absolut mest intressanta ämnen som finns inom lingvistiken.

    Tre exempel bara: Ifall en politiker talar om arbetslöshetEN som ett problem, förstår man att det inte är 70-talets arbetslöshet bland skräddare i städerna i Botswana som avses, utan istället den arbetslöshet som allmänt förekommer i den politiska debatten, dvs arbetslöshetens utbredning i Sverige idag.

    På samma sätt förstås "segregationen" i regel som bristen på integration i invandrartäta områden, snarare än bristen på integration på Öfre Östermalm.

    Ett till exempel som jag tycker är väldigt intressant är att en enorm skillnad mellan nyhetsartiklar och sportartiklar i de flesta tidningar, är att sportartiklarna är skrivna som en följetong (från tidigare artiklar) och nyhetsartiklarna är självständiga verk. Detta yttrar sig bland annat i att sportartiklarna kan tala om "matchen" istf "en match" när de först nämner ett möte mellan två lag, eftersom läsarna redan förväntas veta att de två lagen skulle mötas.

  • lokey

    Läste sedan Wikilänkarna ovan.

    Niccolina: "Det offentliga samtalet" är en jättebra synonym till diskurs i det exempel du hade.

    En användning av diskurs som inte förekom i Wiki-artikeln är den lingvistiska där man studerar olika typer av relationer mellan meningar i en och samma text.

Svar på tråden Vad betyder "diskurs"?