• Flyssel

Inflammerat bett av katt

I vilket läge ska man börja bli nervös efter ett kattbett? Jag blev biten igår och gjorde rent ordentligt med sprit. Men idag är det rött kring bettet där tanden gick in, ungefär storleken av en femkrona.
    Jag är inte stel och har bara ont i skinnet så att säga.
    Jag har klämt fast en sår-våtservett med ett plåster, men jag vet inte om det gör varken från eller till.
    Jag sitter i jordens längsta kö till sjukvårdsrådgivningen så jag passar på att fråga på det allvetande FL-forumet!
    Just ja, jag är gravid och lite extra orolig just därför.

• Svar på tråden Inflammerat bett av katt
  • dalkulla26

du ska nog söka .. katter har ju som sagt mycket bakterier och spec en kommer ej i håg vad den heter kan ge rejäla infektioner. har du feber? Har rodnaden spridit sig under dagen?

• azofia

Ja jag skulle nog försöka få en läkartid så snabbt som möjligt, katter har massa otrevliga bakterier i munnen.

• På Tiden

Du behöver nog träffa läkare och få både antibiotikaoch ev stelkramp om du inte redan har den. Kan vara väldigt farligt med kattbett om man låter de vara för länge.

• Flyssel

Jag kom fram tillslut i den mastodontlånga kön till sjukvårdsrådgivningen
    Sköterskan bokade in en tid på husläkarakuten ikväll så jag ska dit och få någon slags spruta. Rodnaden har kommit idag under eftermiddagen, men jag känner inte att jag är varm eller mår dåligt på något sätt i övrigt.
    Tack så mycket för era svar!

• Flyssel

Det var tydligen inte så bara att ta stelkrampsspruta när man är gravid upptäckte jag igår. Min läkare fick ringa runt till bland annat gynjouren och överläkaren på infektionskliniken och kunde ändå inte säga om det var ok att ta sprutan.
    Ämnet i stelkrampssprutan är toxiskt, men när man har gått så långt som jag (22 veckor) så BORDE det inte vara farligt för barnet. Men det fanns tydligen inte tillräckligt studiematerial på människor för att säga att det inte kan ge fosterskador.
    Jag fick lite antibiotika och så är det bara att hålla tummarna för att jag inte får stelkramp och dör..

• Blondin Egogirl

Du bör kontakta vårdcentralen.. JAg blev biten av en katt och fick blodförgiftning.. Ta de säkra förre de osäkra..
    Lycka till

• Flyssel

Caparol: Jag var hos läkare igår och de sa i alla fall inget om blodförgiftning. Vad fick du för symptom när du blev biten?

• petsod

Min syrra blev biten av sin katt och fick komma in på akuten direkt där hon blev opererad (under full narkos)då det hade tagit i en senskida i fingret vilket ledde till en kraftig infektion. Hon låg kvar med antibiotikadropp i några dagar och fingret fick läka öppet under gips så det är inte att leka med, kattbett, de har en otrolig bakterieflora i munnen.

• Blondin Egogirl

Handen blev stel, uppsvullen och röd samt var handen varm..
    Och de gjorde ont..
    Fick stelkrampspruta och antibiotika och springa på sjukhuset varje dag i en vecka o tvätta rent och kolla infektionsvärderna

• Flyssel

petsod: Jag hörde om det att just handen var extra känslig på grund av senorna som kunde bli så infekterade. Nu hade jag turen att det var ett väldigt ytligt bett så det ska inte vara någon fara för en sådan allvarlig infektion.

caparol: De kollade efter svullnad och värme, men det fanns inget sådant som tur var. Jag har inte särskilt ont alls, annat än just i såret där det inte känns mer än ett vanligt sår.
    Men de lyckades alltså få stopp på blodförgiftningen för dig, det var ju skönt för det är riktigt läskigt med sådant.

• dalkulla26

nu ska vi inte skrämma upp TS. naturligtvis kan man få väldigt kraftiga infektioner va kattbett. Men TS har ju varit oss läkare hade det varit minsta tveksamhet om infektionen inte skulle gå att häva med pencillin i tablettform ahde de aldrig skickat hem henne. Ang stelkramp så behöver du nog inte vara det minsta orolig. När man är liten så får man ett skydd som ska täcka typ 30 år. Men vid sårskador så ger man bara en extra boulusdos. hoppas att du blir att må bättre snart.

• Flyssel

Dalkulla: Precis så sa överläkaren på infektion, att om man har följt den vanliga vaccinationen så ska det finnas kvar ett grundskydd i 30 år.
    Sedan KAN de ge en extraspruta om det var mer än 10 år sedan sist, och det är väl den där boulusdosen (?) som du nämner. Men eftersom det var så osäkert vilka effekter det hade på fostret så ville de inte ta risken.

• petsod

Vill självklart inte skrämma upp TS men man ska också inse hur allvarligt det KAN bli om man inte tar det på allvar.

• Flyssel

petsod: Jag är inte så lättskrämd heller
    Det är ju spännande att höra om alla underliga saker man kan råka ut för, och nu vet man ju att det gäller att hålla sig borta från ilskna kissekatter!

Svar på tråden Inflammerat bett av katt