• enilorac

Hur snart efter äl visar ett ägglossningstest negativt igen ?

Är det någon som har svaret eller har frågat någon tillverkare av ägglossningstest ?

Är bara lite nyfiken eftersom jag en månad hade äl mycket tidigare än vad jag brukar och då funderade jag just på detta. Om man nu t.ex missade äl med ett halvt dygn, ger ägglossningstest fortfarande utslag eller går det till ett negativt svar direkt efter ägget har släppt. (Man kan ju bli gravid i upp till 24 timmar efter äl men visar ett test positivt så länge ?)

Kram C och C

• Svar på tråden Hur snart efter äl visar ett ägglossningstest negativt igen ?
  • foxy kriss

Jag undrar också!
    Tog ett äl-test i tisdagkväll som visade neg, men då hade jag iofs tränat i två timmar och druckit massor med vatten så kanske var urinet utspätt? Well tog ett nytt test påföljande dag, onsdag, runt 12 och det visade på äl, dvs två lika röda streck. Tog sedan ytterligare ett torsdag som visade på äl och sedan visade även fredagens test på äl! Jag gissar att äl skedde på torsdagen, vad tror ni?

• enilorac

När jag försökte bli gravid med min son visade mitt test positivt i tre dagar (fortsatte testa för att jag var nyfiken). Hade sex alla tre dagarna och det funkade ju ha ha ha.

Anledningen till att jag undrar nu är att jag förmodligen testade en halv dag till en dag efter ägglossningen och det var negativt men teststräcket var väldigt starkt ändå.

Kram C och C

• Molnet

När man testar o får positivt innebär det att man utsöndrar LH hormonet som stickorna mäter upp.
    Det hormonet utsöndras vid äl.
    När stickorna visar positivt betyder det att ägget e på G.
    När stickorna visar neg efter ca 2-3 dar innebär det att ditt ägg har lossnat.

När ägget lossnar från äggstocken fångas det upp av äggledarens tratt. Ägget kan leva i äggledaren upp till 48 timmar.

Men bara för att stickorna visar pos innebär det inte att ägget lossnar som sagt det mäter upp bara LH hormonet.

• enilorac

Molnet: Jo, allt det där har man ju hört förutom att jag bara trodde att det var i 24 timmar som ägget kan vara befruktningsbart.

Är mer nyfiken på att veta hur fort LH hormonet sjunker efter att äl skett. Ifall det är möjligt att testa negativt på ett äl test redan några timmar efter äl ?

Kram C och C

• Molnet

enilorac: Det vet jag inte exakt men det e möjligt, det beror ju på när ägget släpper.
    Jag tror inte man kan veta så exakt eftersom det tar ju lite tid innan hormonet försvinner ur kroppen igen.

Svar på tråden Hur snart efter äl visar ett ägglossningstest negativt igen ?