• lassesdotter

Vanlig byrå som skötbord??

Hej,

Jag har problem med att hitta skötbord. Vill helst ha ett som ser ut som en vanlig byrå fast med en skötbordsdel ovanpå. Går det att använda sig av en vanlig byrå som man lägger en skötmadrass på? Eller är det aldeles för ostabilt för barnet? (Är nybörjare...)
    Eller är det någon som har några tips på fina skötbord/byråer? Vill helst inte ha öppna hyllor då det verkar lite opraktiskt att ha i barnets rum. Ser framför mig hur h*n lär sig stå och står och drar ut allt som finns på hyllorna.

Väldigt tacksam för tips!

• Svar på tråden Vanlig byrå som skötbord??
  • Toka2

Du kan använda vad du vill som skötbord (ja, inom rimliga gränser såklart; sunda förnuftet får råda) eller lägga en handduk på golvet. Det viktigaste är att du inte lämnar barnet utan uppsikt

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • nelami

Ikea har väldigt fina skötbord som är som en byrå med en skötbordsdel..Kolla www.ikea.se

Annars låter det inte som nån bra idé med vilken byrå som helst. Barnet ska ju rymmas bra, och helst ha kanter. Visst, det finns skötbäddar med kanter, men isåfall måste det väl ändå vara en ganska bred byrå?
    Själv har jag klarat mej utan skötbord. Byter i sängen, på golvet eller på tvättmaskinen.

• etanol

Klart du kan använda dig av en byrå. Se till att den inte är för smal bara så att barnet trillar ner så fort det vill vända sig. Tänk att det ska få rum nästan tre stycken tvååringar, liggande på rad (bredvid varandra alltså), då är den ganska lagom i bredd tror jag. Det finns ju också insatser (i brist på ord) som man lägger ut på hyllan som har lite kanter just för rullrisken. Tänk på att ha nära till vatten, du vill INTE lämna barnet ensamt på skötbordet för att gå och hämta det...

Med första använde jag diskbänken som skötbord. Det tyckte jag var superpraktiskt då, nära till vatten och så höll man ju bänken tokren.

• PVeraB

Jag såg på ellos hade de en skötdel att lägga på spjälsängen. Alltså en skiva med kanter och så.
    Om du har en byrå hemma som du inte är tokrädd om kan du kanske skruva fast en sån ovan på byrån.
    Annars är byråer lite för grunda.

• En bebis i magen

Jag funderar också på att köpa en vanlig byrå och sätta fast en större skiva med kanter uppe på. Det är ju så många av skötborden är konstruerade.

• Vanessa1

Hej hej
    Vi har skötbordet Diktad från IKEA och är dundernöjda med det.
    Nu när vi inte behöver skötbordsdelen längre så är den som en jätte snygg byrå istället....

• PVeraB

Diktad är tyvärr på väg ut ur IKEAs sortiment. Kommer väl nån ny liknade snart

• premisar

Vi använde ett gammalt skåp, typ köksskåp, som vi fick tag på genom kommunen. Svärfar jobbar där. Han lade på en skiva o gjorde jättebra kanter på det, höjde upp det till bekväm höjd.
    I skåpet skaffade jag trådkorgar som kläderna låg i. En hylla ovanför med blöjer o sånt. Det funka skitbra.

• Dinkanesh

Vi har en vanlig byrå som vi borrat fast en skiva uppå. Jag ville från början ha kanter på skivan men efter 2 år har det fortfarande inte kommit upp men har heller inte visat sig behövas.
    En vanlig skötbädd med kanter på fungerar fortfarande superbra.

• Skogshallon

Har själv köpt Ikeas Diktad. Tycker den är jättesnygg och så är det ju så praktiskt att man kan ta bort skötbordsdelen sedan och bara ha den som en vanlig byrå. Som SvXrt skriver så är den på väg ut ur sortimentet, just därför är den prissänkt. Inte helt fel.

• lassesdotter

Tack för tipsen! Har tittat på Diktad men är lite kräsen när det gäller färgen. Vill gärna att det ska vara vitt... Men nu ska jag se mig om efter byråer med djup och skivor att skruva på. Tacktack!

Svar på tråden Vanlig byrå som skötbord??