• Flippen

Häckar som klarar utsatt och blåsigt läge?

Vi ska sätta häck på vår tomt som ligger på västkusten, precis vid havet. Läget är alltså väldigt blåsigt och utsatt, så inte många växter klarar av att ta sig där.
    Är det någon som har tips på häckar som står pall för det mesta och har goda förutsättningar att ta sig trots läget?
    Har hört att Oxel är väldigt tålig, men har inte kollat upp det så noga ännu.
    Kan ju tillägga att de flesta i vårt område har björkhäck men vi vill ha något annat.

• Svar på tråden Häckar som klarar utsatt och blåsigt läge?
  • Rosa Helenae

Vad sägs om syrén? Jag har också hört att Oxel är tålig. Prakthäggmispel eller vanlig Häggmispel kanske kan vara ett alternativ.

• ALJO

Oxel eller måbär. Oxel ser man ju ofta på kusten som häck, så den tål allt iaf.

• hjalle71

Vi har syrénhäck, väldigt tålig - och fin! Kanske inte på vintern förstås, det beror på om du ska ha en åretrunt-grön häck?

• Älskade Ängel

Har syren.
    Men kan ju tillägga att efter höstens storm så vette gudarna om vi inte måste klippa ner vissa bitar av den

♥våren är här♥nytt hopp♥
  • Älskade Ängel

Ölandstok?

♥våren är här♥nytt hopp♥
  • hjalle71

Vår syrénhäck är jättehög, men nu förra året klippte vi ner den så den blev typ 1 m hög. Den är lika hög nu igen...var inte rädda för att klippa den!

• ALJO

Syren blir jättebra häck -men, den tar flera år på sig innan den sätter igång och växer ordentligt när den är nyplanterad, så så särskilt snabbvuxen är den inte då.

• rövardotter73

Ölandstok, hur tålig som helst, klarar allt, barn, vindar, sekatörer, kalla vintrar och stekheta somrar.

Har just försökt ansa vår häck och det var en kamp mellan grenarna och mig som inte var helt lätt att vinna så nog är den tålig allt.

• Flippen

Syrén är ju jättefin men blir den tät och buskig om man håller den låg, typ 1 meter hög? För när jag tänker på syrén så tänker jag på 2-3 meter långa rangliga pinnar med glest bladverk.

Ölandstok vet jag inte hur den ser ut men jag ska kolla upp det.

• ALJO

Jag kom på en till, vresros! Den ser man ofta längst kusterna som häck, och när den börjar bli risig är det bara att kapa ner den så växer den upp på en sommar igen. Blir dock bara drygt metern hög.

• sanna77

Jag bor också vid västkusten, och här blir vresrosen snarare två meter hög. Tyvärr blir det mycket rotskott av den. Annars kan kanske naverlönn fungera? Själv föredrar jag oxel, men det är ju en smaksak.

• hjalle71

På tal om syrénhäck, vg se bilder i mitt galleri (framsida av huset), där ser du lite av häcken som är väldigt bred. Men, ska tillägga att häcken fanns där när vi flyttade in så hur lång tid det tar innan den blir så bred och fin har jag tyvärr ingen aning om... (Vi vattnar den varje dag under sommaren)

• Essica

Vi bor på landet i Skåne och här blåser det friska vindar, men vi ska sätta gran som häck.. kan tyvärr inte namnet nu men en tät sort. Ska vara super som vindskydd...

Svar på tråden Häckar som klarar utsatt och blåsigt läge?