• Pallas

Hur blandar man välling?

Tänkte hjälpa min kompis genom att fixa i ordninghennes barns väöllingflaskor till kvällen, men jag vet inte hur man gör... Hon har vällingpulvret i en plastburk utan instruktioner och jag vågar inte chansa. I burken ligger ett femtiocentilitersmått och en tratt, barnen brukar få fulla flaskor på 250 ml. Och jag antar att det är någon typ av fullkornsvälling eftersom barnen är stora.

• Svar på tråden Hur blandar man välling?
  • Veladis

Jadu... Det är lite olika med olika vällingsorter.
    Till den som vi änvänder skall det vara 4 msk pulver till 2 dl vatten. Då blir det ca 225 ml färdig välling. En msk är väl 20 ml?

• Lishon

Fyll flaskan med 200 ml kallt vatten. Häll i 4.5 msk vällingpulver och skaka noga. Vad snällt av dig!

• Pallas

Aha, jag kanske skall fråga henne. Hon är ute med barnen nu och ser helt utsliten ut, så jag ville bara vara snäll tänkte jag.

• Pepa77

Hur stora är barnen?
    Jag har 5-6 skopr pulver, Hälften av flaskan har jag vatten. Kör ca 40-50 sek i micro, beror ju lite på hur micron är. Sen fyller jag upp resten med kallvatten.
    Lilla killen på 2½ får 5 skopor...
    Lycka till!

• Livets Lycka 08
    Till 200 ml vatten ska det va 5 msk v.pulver blir ca 250 ml

Till 250 ml vatten är det 6 msk vällingpulver blir 280 ml

Om det är fullkorns välling vill säga
  • Sassa82

Oj om det är nestle ska man ha 5msk till 2dl vatten och 6msk till 2,5dl vatten (vilket blir en full flaska på nästan 3dl )

• fenurila K o L t

1 msk=15 ml

v.23 bara 17 veckor kvar
  • m00nfl0wer

Jag använder fullkornsvälling(päronsmak) från 1½ år till min dotter. Där ska det vara 6msk pulver till 250ml vatten. Ska man ge 200ml så är det 5msk pulver.

Min systerson är 2½år och får vanlig fullkornsvälling. Han får 250ml + 6msk pulver.

• Pepa77

All agör vi på olika sätt ser jag... Bara slutresultatet blir det samma så spelar det ju ingen roll.. :)

• Lishon

Nej, nej, nej jag protesterar. I sempers välling ska det vara 4.5 msk till 2 dl!!

• Chiqita75

Om det är Nestlés välling med det blåa ovala måttet med tillhörande tratt så ska det vara två skopor till två 200 ml vatten. Är det aktiva barn vällingen eller majsvällingen så ska det vara knappt två skopor till 200 ml vatten.

• Livets Lycka 08
    Lishon skrev 2007-04-10 17:39:09 följande:
    Nej, nej, nej jag protesterar. I sempers välling ska det vara 4.5 msk till 2 dl!!
     hihi...sen så gör det nog inte att det är ½ msk för mycket nån enstaka gång  
Svar på tråden Hur blandar man välling?