Vad vet ni om Krishnarörelsen?
Träffade en man för några månader sen som berättade lite om Krishnarörelsen. Jag är lite intresserad av att lära mig lite mer nu. Finns det någon bra bok? Sida på nätet? Eller någon av er som vet mycket?
Träffade en man för några månader sen som berättade lite om Krishnarörelsen. Jag är lite intresserad av att lära mig lite mer nu. Finns det någon bra bok? Sida på nätet? Eller någon av er som vet mycket?
Krishna räknas till en av de desktruktiva sekterna.
Månggifte, sexuellt utnyttjande samt hjärntvätt.
Googla på det och ta det försiktigt!!
när jag gick på gymnasiet så var vi på studiebesök hos dem. har aldrg skrattat så mkt inombords som jag gjorde då.. de är nästan de konstigaste människor jag någonsin mött säger då de..
Okej.
Det lät väldigt intressant när han berättade om rörelsen, men igår när jag läste lite om dem, så verkade det inte lika bra... Jaja, dem vill väl också ha anhängare
Månggifte, sexuellt utnyttjande samt hjärntvätt var fick du det ifrån venture.
Jag vill bara säga att de som är anhängare av Krishnarörelsen inte sysslar med vare sig mångifte eller sexuellt utnyttjande. För det första så är sex något som sker inom ett förhållande enbart och mångagifte, näää, utan man håller sig till en person. Det är i stort sätt det exakt motsatta mot vad Krishnarörelsen står för.
Är det någon som hört talas om källkritik, man skall inte alltid tro på allt, speciellt inte om det står på internet.
SandvikenMamma om du vill fråga o veta mer om något som rör Krishnarörelsen får du gärna skriva meddelande till mej så lovar jag att svara.
Okej, jag skriver till dig privat, antingen ikväll eller imorgon!
Krishnarörelsen, ISKCON, är en internationell och missionerande rörelse som man hittar inom monoteistisk vaisnavism - gaudiya vaisnavismen. Centralt i rörelsen är den teologi som växte fram kring Caitanya runt 1500, i Västbengalen. ISKCON tror att vi alla är andesjälar som bott i den andliga världen hos Krishna en gång i tiden. Nu lever vi dock i materiella kroppar i den materiella världen med dess begränsningar och lidanden. En Krishnahängiven vill dock ta sig tillbaka hem till Krishna igen och gör detta genom att återigen sätta honom i centrum på alla sätt - alltid tänka på honom, alltid minnas honom, alltid tjäna honom och leva för honom, kort och gott. Caitanya förkunnade vikten av att sjunga Krishnas namn (Det som vanligtvis kallas "hare krishna-mantrat": hare krishna hare krishna krishna krishna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare) för detta ändamål. Krishna kunde själv vara närvarande i sitt namn. Genom att sjunga och recitera detta namn på olika sätt renas de materiella sinnena - och man kommer allt närmare tillbaka till den andliga världen.
Att vi i väst valt att etikettera ISKCON som en "sekt" är mest ett uttryck för okunskap och rädsla inför det vi inte förstår. Under 80-talet lade föreningen FRI ned mycket energi på att kritisera ISKCON, som då var ett relativt nytt fenomen i Sverige. Nu har man dock lugnat ned sig även från FRI:s håll. Idag läser man oftast om gaudiya vaisnavism som en del av hinduismen.
I Sverige är detta en ganska liten rörelse. Däremot är de som är med i rörelsen i dag en väldigt varm och hängiven skara människor. En hel hög med personer som är gamla i gården, men också många nya ansikten och personligheter som attraheras av Krishnarörelsens filosofi och livsstil. För ungefär tio år sedan drabbades rörelsen av att den som verkat som guru för det stora flertalet i Sverige kärade ner sig, vilket ledde tll att han lämnade rörelsen - och sina lärjungar utan guru. Det gjorde att många började rannsaka sig själva, den organisation de tillhörde och fick bygga upp sin tro på nytt igen. På många sätt blev organisationen mer demokratisk och stark på djupet. För några månader sedan blev ISKCON ett erkänt trossamfund i Sverige - med dess status, förmåner, begränsningar och skyldigheter.