• Cem

Vilken febertermometer är bäst???

Sitter och funderar på vilken febertermometer som är bäst (som diffar minst). Har idag en som man tar i armhålan, tunga och endtarm samt en som man sätter i pannan men inte den som man tar i örat. Har en son på 15mån och andvänder själklart den som läser av i pannan. Men jag är inte nöjd med den. Enligt den så har han aldrig feber fast jag är helt säker på att han har den.
    Så då är frågan. Är örontermometrarna bättre än dom andra, speciellt den som läser i pannan?
    Funderar på att köpa den som finns på apoteket för 600kr. Nån som har den??

• Svar på tråden Vilken febertermometer är bäst???
  • Kajko

Jag har den dyra örontermometern. Jag tror att den är bra. Fast å andra sidan har jag inte jämfört mad en annan. Ändtarm är nog alltid mest exakt tror jag, men inte så kul att använda... Öron är väldigt smidig, går på typ en sekund!

• susannapanna

Öron är smidig. Men munnen är bästa alternativer om man inte vill/kan ta i ändtarmen. Dock kan det ju vara lurigt med småttingar, så har man såna så jag ju öron vara idealt!

• spacebeare

har själv öron men min svärmor som varit undersköterska sa att dom inte var lika bra som den "vanliga"

• frittepillan

Jag jobbar som sjuksköterska på barnakuten å kan säga att hos oss rekomenderar vi bara rump termometer.

Kram

• Kallelalle

Vi har den från apoteket. En Braun tror jag att det är. Hursomhelst är den toppen. Men den är ju lite känsligare än en rumptermometer så det gäller att vara noggrann. Men å andra sidan så är den betydligt mer bekväm att använda på ett sjukt och gnälligt barn som bara hatar att ta tempen där bak....

• MarleneM83

Jag har en örontermometer, jag tycker den är jättesmidig. Speciellt när man vill kontrollera febern när bebisen sover.
    Jag gjorde ett test, provade först "stjärt" termometern sen tog jag örontermometern och det visade sig att han var 0,6 grader varmare i stjärten.

• Kallelalle

Problemet med örontermometern ,om man ska kalla det så, är ju att temperaturen kan bli något lägre om barnet t ex har mycket öronvax, så ibland om jag är osäker brukar jag tempa även med rumptermometern.

• Snossan

Ser att någon redan sagt det men tjatar lite till

Jag jobbar på akut och örontempar är strängt förbjudet. 

Man behöver ta i rätt hårt för att få en rätt temp och ingen man vill rek på barn.

Svar på tråden Vilken febertermometer är bäst???