• MiBullen07

Klåda händer och fötter!!!

Jag är i slutet av min graviditet och mår relativt bra. Det enda som driver mig till vansinne är att det kliar något så fruktansvärt på händer och fötter. Jag smörjer, tar Tavegyl/Lergigal, men inget hjälper. Är det någon med samma problem och som har bra tips. Jag kan inte sova om nätterna och om dagarna är jag helt slut.

• Svar på tråden Klåda händer och fötter!!!
  • Phio

Om jag var som du skulle jag omgående kolla med bm och be henne testa dig för hepatos. Hepatos vid graviditet innebär att lever och galla inte riktigt fungerar som de ska utan utsöndrar gifter. Gifterna gör att det kliar. Det är ofarligt för dig men kan medföra risker för barnet, har jag för mig. Du kan få hjälp med medicinering om det handlar om hepatos. Lycka till!

• lillvilda

jag har precis det samma men nu har klådan dessutom spridit sig till resten av kroppen.Omöjligt att sova. Tavegyl bet inte på mig. De tog blodprov på mig förra veckan och jag ska till bm i morgon å jag hoppas de har fått svar på mina prover. Det kan var hepatos.

• damhockey

Här har ni en till..Min klåda blir bara värre, och jag håller på att bli galen.Prover har tagits men resultatet var bara bra. Jag kan inte fatta vad det är.. kliar överallt..händer, fötter, ryggen , benen, you name it.. GAAHH! Är i v 37 och har haft ordentliga förvärkar och molande mensverk i dag. Hoppas lillen är redo att komma ut..vill inget hellre!

• lillvilda

damhockey: åh vad skönt om bebisen skulle vilja komam ut för då säger dom att klådan ger sig. Jag har passerat beräknat datum nu å går på "plustid" men här är det så lugnt så, den verkar inte vilja komma ut.

• xMadde

I vecka 38 fick jag fruktansvärd klåda på magen, kunde inte sova... bara kliade & kliade, gick till doktorn och dom trodde det var allergi...några dagar senare föddes Sam
    Så denna gång, om jag får klåda, kommer jag att förbereda mig på förlossning

• xMadde

Ps. Läste precis igenom min blogg om klådan... Ah, the memories!!

• MiBullen07

Tack för alla svaren. De har kollat gallsyror och levervärden men de säger att allt är bra. Men klådan finns där ändå. Inför varje natt får jag nästan ångest av att veta att jag inte kommer kunna sova för klådan. Brukar somna framåt 4-5 på morgonen. Jag är åxå i v 37...

• UllaBella

Tar du vitaminer eller järntabletter?
    Jag fick utslag av Niferex järntabletter, efter 3 v. användning. Det låter som om du skulle kunna ha nässelutslag. Det kliar så förbannat att man helst vill krypa ur skinnet!!!
    Men det borde ju de ha frågat om... men ja, OM de inte har frågat, så tycker jag du ska ta upp det.

• MiBullen07

Jag tar multivitamin + Hemofer. Det ser inte ut som utslag utan det kliar lite varstans. Ibland känns det som det kliar mest där jag har mycket kärl, alltså vener, där blodet flyter.Så visst känns det som om klådan kommer inifrån. Ska till BM idag men det känns inte som om jag kommer att få en radikal lösning på min klåda.

• lillvilda

jag fick mina provsvar idag.. ingen gallsyra här heller men klåda som sjutton. jag har fått nu medicin idag som jag ska prova, tavegylen hjälpte inte mig och läkaren sa att det kan vara så att den här inte heller kommer hjälpa då är det bara att vänta ut bebisen å hoppas klådan försvinner. jag somnar oxå 4-5 på morgonen men eftrsom jag är ledig försöker jag ta igen lite sömn på förmiddagen, vilket faktiskt funkar okej. Min klåda är värst på kvällen å natten.

• Mela78

När inte Tavegyl hjälper mot min klåda (har oxå ibland enormt mkt klåda på händer och fötter) tar jag en Loratadin/Clarityn. Det brukar lindra bra. Har fått ok från läkare på MVC för dessa tabletter.

• lillvilda

jag har fått nått som hette Lergigan tror jag... har inte provat det än bara fått receptet. Får se om det hjälper. känns så skumt att stoppa i sig tabletter när man e gravid men läkaren intygade att dom va ofarliga.. jaja får väll prova vore ju skönt att få sova.

• MiBullen07

Jag vet, det känns inte bra att ta massa tabletter. Jag har åxå provat Lergigan men jag tycker inte det hjälper. Jag blir dåsig och trött, men när jag är vaken kliar det ändå så man blir galen. Inatt provade jag att duscha fötterna med kallt vatten och det vart lite bättre så att jag kunde somna och sova ett par timmar. Grrr, blir på dåligt humör av all klåda.

• lillvilda

MiBullen07: ne min läkare varnade för att det kunde va så att Lergigan inte funkande heller eftersom tavegylen inte funkade för mig. Men jag ska prova iaf. ja duscha i kallvatten hjälper, en stund iaf. En natt stod jag duschen helt galen över att jag nte kudne sova. skönt var det iaf så länge jag stod där å jag funderade över hur sjutton jag skulle bära mig åt för att få sova där

• MiBullen07

Lillvilda; jag förstår precis vad du menar. I duschen är det ok men klådan kommer efter när man ska torka sig och smörja in sig. Ångest ångest. Vilken tur att man är i slutampen. Tänk om man hade det så här från vecka 10?!!! Jag tror inte jag skulle orka med det. Nu är det kväll igen. Få se hur denna natt blir....
    Gonatt

• lillvilda

MiBullen07: ja usch min mamma fick det före hon ens visste hon var gravid när hon väntade min bror. fy.. hon hade ju haft det när hon väntade mig oxå men fick det då typ i 3 månaden så hon visste ju vad som väntade så hon blev inte glad när hon fattade att hon skulle behöva ha det en hel graviditet. Jag gissar att blir jag gravid i gen får jag dte nog tidigare Den här gången var jag ju i v 39 innan jag fick det.

Svar på tråden Klåda händer och fötter!!!