• Fru obeslutsam

Behöver snabb hjälp med ämne till c-uppsats i religion!!

Som rubriken lyder; behöver snabb hjälp med att komma på ämne till c-uppsats i religion! Imorgon ska första pm:et vara inne som ska bestå av följande (preliminärt):

1) Undersökningsfält och allmänna utgångspunkter
    2) Titel
    3) Syfte och frågeställningar
    4) Kort översikt av vad som tidigare är skrivet i ämnet
    5) Materialtillgång
    6) Tidsplan

Jag vill gärna göra någon typ av textstudie eftersom jag är hemma med min son på 3 månader. Blir svårt att utföra intervjuer eller liknande när jag måste ha honom med.

Fick förslag på att titta på motsättningar inom kd och använda mig av artiklar ur en dagstidning. Har dock svårt att se hur detta skulle gå att få ihop...

Är annars intresserad av relationen religion-politik och jag jobbar gärna med tidningsartiklar.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Känner paniken komma krypande.

• Svar på tråden Behöver snabb hjälp med ämne till c-uppsats i religion!!
  • Fru Wennström

Jag hade kunnat tänka mig att göra en textstudie i koranen och se hur dem styr eller inte styr politiken i de muslimska länderna.

• Fru obeslutsam

Tack för förslaget. Någon mer som har tips och idéer?

• Trinity78

En analys av hur de religiösa ståndpunkterna från bl.a. Kd implementeras i den svenska politiken vore intressant eller alternativt en jämförande analys mellan USA och något muslimskt land på samma område.

Reality is a bore
  • Fru Wennström

Trinity. Intressant det där med jämförande av USA och ett muslimskt land. USA är ju väldigt präglade av protestatismen, den uppsatsen hade jag velat läsa.

• Trinity78

Exakt vad jag tänkte USA är snabba att fördöma andra länder (muslimska länder) för extremism men är blinda för vad som händer inom sitt eget lands gränser och politiska sfär.

Reality is a bore
  • wintersaga

Att utgå ifrån tidningar är alltid tacksamt. Du kan ju till exempel jämföra två tidningars bevakning/granskning av något religionsrelaterat.

• skogsblomma

Studera något fenomen som kan ha både politiska och religiösa förklaringar, t.ex. självmordsbomabare i någon religion, ättestupa, änkebränning, omskärelse m.m. m.m

• Fru obeslutsam

Trinity78: Jag gillar det första förslaget, har funderat på det innan. Känner mig dock lite förvirrad hur jag ska gå tillväga. Har du förslag kring det får du gärna dela med dig :)

• Trinity78

Du kan t.ex. jämföra hur religion påverkar den politiska retoriken - Gud är med oss, Gud vill detta etc. Du kan även jämföra hur olika religiösa stötestenar påverkar olika politiska beslut och inskränker eller förbättrar människors liv - abort, skilsmässor, homosexuellas rättigheter etc

Reality is a bore
  • Fru obeslutsam

Du är inte dum du Trinity! Nu måste jag bara bestämma mig och sen få ihop de olika punkterna i mitt pm.

• Fru obeslutsam

Aha! Det går inge bra med mina ämnen! Jag springer in i olika hinder hela tiden. Har följande förslag och problem.

1) Hur kd:S religiösa ståndpunkter implementeras i den svenska politiken. Problem: Hur def. och välja ut religiösa ståndpunkter?Är det säkert att de är just religiösa ståndpunkter? Var hitta de faktiska politiska besluten, inte bara förslagen? Hur vet jag att det är kd:s ståndpunkter som lyser igenom och inte något annat partis?

2)Motsättningar inom kd. Aktuellt just nu är abortfrågan. Här har kd vänt kappan efter vinden, antagligen för att vinna väljare eller för att kunna köpslå i andra frågor, vilket alla inom paritet inte gillar. Men vad är det jag vill får fram? Och hur ska jag visa på motsättningarna?

3) Hur religion påverkar den politiska retoriken, Gud är med oss, Gud vill detta osv. Men jag tror inte att kd är så dumma så att det kör med denna typ av uttryck, alltså faller det....

4) Hur har den svenska regeringen behandlat frågan kyrka-stat under efterkrigstiden? Tänkte kolla sou:s, problem: för lite material!!

Hjälp mig! Kom med nya förslag eller hjälp mig lösa knutarna! Tack på förhand.

Svar på tråden Behöver snabb hjälp med ämne till c-uppsats i religion!!